“Man bērns jau no mazotnes ir mazgulētājs.” Vai tiešām bērnudārzniekiem obligāti ir jāguļ diendusa? 35
Kāpēc bērnudārzniekiem par katru cenu pirmsskolas izglītības iestādēs liek gulēt? Kāpēc netiek paredzēta iespēja bērnam negulēt? Vai tiešām runa ir tikai par audzinātāju un auklīšu nepieciešamību pēc brīvā laika?
Šādi jautājumi radušies kādai mammai, kura dalījās ar LA.LV ar savu pieredzes stāstu.
“Mans bērns jau kopš agrīna vecuma bijis mazgulētājs. Visādi cenšamies, bet kopš 3 gadu vecuma viņš diendusu neguļ. Ja tomēr guļ, tad vakaros nevar vēlu aizmigt, tāpēc esam no dienas miedziņa atteikušies.
Diemžēl bērnudārzā tas “neiet cauri”. Visiem kārtība ir vienāda, visiem noteiktā laikā ir jāguļ. Tas ir iemesls, kāpēc bērns no rītdien ļoti pārdzīvo, ka jāiet uz bērnudārzu. Kad ir iespējams, eju viņam pakaļ pirms diendusas, taču ikdienā tas tomēr nav iespējams. Vai tiešām bērnam ir tik svarīgi gulēt diendusu?”
Jautājām padomu ekspertei! Mums atbildēja pirmsskolas “CreaKids” vadītāja, Latvijas privāto pirmsskolu biedrības vadītāja Daina Kājiņa.
Viņa skaidro: “Ņemot vērā, ka pirmsskolas darba laiks ir 12 stundas un ir daļa bērnu, kuri visas 12 stundas arī pavada pirmsskolā, tad diendusa ir vēlama, lai bērns atpūstos. Lai gan varētu šķist, ka bērna ikdiena pirmsskolā nav nogurdinoša, tomēr mācīšanās caur rotaļāšanos, socializēšanās, kā arī komunikācija var paņemt daudz enerģijas. Gluži kā mēs – pieaugušie, arī bērni nogurst no intensīvas dienas, bet atpūtas laiks palīdz uzņemt spēkus atlikušajai dienai. Papildus tam pirmsskolas izglītības iestādēm ir saistoši Ministru kabineta noteikumi Nr. 890 “Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu” – tie nosaka, ka ir jānodrošina bērniem atpūta pēc pusdienām ar iespēju tās laikā gulēt, bet nenosaka bērniem gulēšanu kā obligātu prasību.”
Bet ko tad darīt, ja bērns tomēr nekādi nevar aizmigt? Lai izvairītos no situācijas, kad diendusa bērnam sagādā satraukumu, nepieciešama individuāla pieeja katram bērnam. Vecākiem un pedagogiem ieteicams kopīgi pārrunāt bērna individuālās vajadzības, lai saprastu, kā rīkoties.
Diendusa būtu vēlama līdz skolas uzsākšanai, taču ne vienmēr tai jābūt garai diendusai ar miegu. Vecākiem bērniem tā var izpausties kā pazvilnēšana vai mierīga pasēdēšana klusumā ar grāmatu, bez aktivitātēm, trokšņiem un ekrāniem.
Privātajās un pašvaldību pirmskolās vajadzētu būt kopīgai un vienotai pieejai. Neatkarīgi no pirmsskolas, ieteicams par katru bērnu aprunāties ar vecākiem, izzināt, kāda ir bērna dienas kārtība mājās, cikos bērns dodas gulēt, cikos pamostas u.tml. Risinājuma atslēga ir komunikācija – pirmskolai ir jāstāsta vecākiem, ko bērns iegūst no atpūtas, bet vienlaikus jāpiedāvā alternatīvas gulēšanai, un arī vecākiem jābūt pretimnākošajiem un jāņem vērā, ka bērna labsajūtai ir svarīgs gan režīms pirmsskolā, gan mājās.