Malkas cenas benzīnam neseko 0
Tā kā šoziem stiprs sals ilga tikai pāris nedēļas, neraugoties uz to, ka degviela kļuvusi dārgāka, malkas cenas, salīdzinot ar pagājušo gadu, nav kāpušas, bet vietām pat nedaudz kritušās. Latgalē, kur darbu sākušas jaunas granulu rūpnīcas, malkas koksni iespējams realizēt bez jebkādām pro-blēmām un malkas cirsmām šobrīd esot nebijis noiets.
Meža īpašnieku apvienības “Krāslava” valdes priekšsēdētājs Valērijs Drozdovs: “Tās cirsmas, kuras līdz šim neviens nepirka, tagad aiziet rūkdamas. Pat pa ceļu braucot, ir redzams, ka malka tiek zāģēta lielos apjomos. Granulu ražotne Krāslavā to iepērk par pieņemamu cenu – 16 Ls/m3. Rēzeknē granulu ražotāji vienu brīdi turēja vēl labāku cenu – 17 Ls/m3, bet nu arī nolaidušies līdz 16 Ls/m3. Domāju, tas ir labi, ka mazāk vērtīgās cirsmas tiek izstrādātas, jo vietā tiks iestādīts labas kvalitātes mežs. Protams, vēl labāk būtu, ja peļņa, ko, pārstrādājot malkas koksni, iegūst ārzemniekiem piederošās granulu rūpnīcas, paliktu Latvijā.”
Meža īpašnieks Ziedonis Vilciņš, kas saimnieko Skujenes pagasta “Kalna Gaviešos”, stāsta, ka malkas tirgus šoziem esot jūtami sašaurinājies, jo cilvēki, baidoties, ka ziema atkal būs barga, laikus sagādājuši rezerves.
“Pieprasījums pēc malkas šoziem krietni mazāks, visi to sapirkuši jau rudenī. Ja kāds arī zvana un prasa atvest malciņu, tad kādus piecus vai trīs kubus, ne vairāk. Mežā krautuvē malku pārdodam par 12 Ls/m3, bet skaldītai malkai cena būs atkarīga no tā, cik tālu jāved.
Degvielas cenas ir kāpušas, līdz ar to mēs vairs neesam konkurenti Pierīgai, kaut arī darbaspēks pie mums, dziļos laukos, ir mazliet lētāks. Tagad tālāk par Siguldu, Cēsīm skaldītu malku vest klientam neatmaksājas, arī tad benzīns vien izmaksā 40 latus,” stāsta Vilciņš.
Vietējie meža īpašnieki meklējot jaunus noieta tirgus un esot sasparojušies malku eksportēt.
Z. Vilciņš: “Domājam apvienoties un eksportēt uz Vāciju un Holandi kamīnmalku. Ja fūre atbrauc un paņem uzreiz 80 sterus, tad transports tik daudz neizmaksā. Protams, šis tirgus ir ļoti cimperlīgs – malkas pagales nedrīkst būt tievākas par sešiem un resnākas par desmit centimetriem, starp pagalēm praktiski nedrīkst būt apaļie runkulīši, un arī pelējuma sēnīte nekur nedrīkst parādīties. Tai jābūt smukai kā mēbelei. Taču cena ir laba, un mums pieredze malkas gatavošanā ir, citiem savukārt ir iestrādes citzemju tirgos, tāpēc mēģināsim izrauties.”
SIA “Krauzers” valdes priekšsēdētājs Andis Araks stāsta, ka visa sausā malka jau rudenī pārdota un tagad uzņēmuma malkas šķūņi tiek piepildīti no jauna.
Pēc viņa vārdiem, skaldītās malkas tirgus šoziem nav tik aktīvs kā pērn, kad stiprs sals turējās divus mēnešus, tāpēc tiem, kuri ar malkas sagatavošanu pārdošanai nodarbojas nelielos apjomos, ar noietu ir grūti un viņi malku piedāvā par dempinga cenām.
A. Araks: “Minimālā cena, zem kuras nolaisties nav iespējams, ir 16 Ls/m3. Ja pārdosim lētāk, meža īpašniekam par cirsmu samaksāt nevarēsim.”
Viņš arī piebilst, ka kopumā pieprasījums pēc malkas laukos aug, pateicoties tam, ka aizvien vairāk pašvaldību pāriet uz apkuri no atjaunojamiem resursiem.
Arī meža īpašnieku apvienības “Bārbele” valdes priekšsēdētājs Jānis Folkmanis apliecina, ka Zemgales pusē trīsmetrīgā malka ar piegādi šoziem maksā 16 Ls/m3. Ja pircējs vēlas jau sastrādātu malciņu, tad par kubikmetru esot jāmaksā piecus latus vairāk.
Pēc Meža nozares informācijas centra datiem, 2010. gada pirmajos sešos mēnešos vidējā malkas cena Latvijā bija no 12,05 līdz 13,94 Ls/m3, bet otrajā pusgadā nesastrādāta malka maksāja no 16,20 līdz 16,68 Ls/m3. Pagājušajā gadā vidējās malkas cenas Latvijā svārstījušās tikai nepilna lata robežās – no 16,45 līdz 16,99 Ls/m3.