Maldi un ilūzijas konkursa “Latvijas Gada auto 2016” premiuma zonā 1
Jau sen konkursā nav bijis tik plaši pārstāvēts dārgu un prestižu marku auto segments. Varbūt tādēļ (žūrijai trūkst pieredzes un bāzes vēsturiskai salīdzināšanai), varbūt žilbinājums un pietāte vainīgi, bet tieši šajā zonā ar balsošanu par finālistiem (gala termiņš jau šodien) mums iet visgrūtāk.
Es nesenās testu sesijas pirmajā vakarā pie apaļā galda pat sadūšojos uz paziņojumu – atsakos vērtēt, kurš no šiem trim (“BMW X6”, “Mercedes GLE”, “Audi Q7”) pārākais! Atsakos, jo tie ir auto, kam Latvijā pārāk maza un savdabīga kaut cik reālu pircēju grupa. Grupiņa, kuras vēlmes man svešas, no manām tālas kā Mēness. Kā lai piemērotību izsveru?
Mans personīgais viedoklis viņiem neder. Bet varbūt būs interesants un nepiepildāmas ilūzijas slāpējošs daudz lielākajam vairākumam. Ja tā – lūdzu, te tas ir.
Šie auto ir ne tikai pārāk dārgi pat miljonāram. Ir maldīgi iedomāties, ka tie ir komfortablākie. Dažās situācijās gluži otrādi. Viss trijnieks faktiski pieder apvidus auto grupai. Tādēļ šie ir augsti. Sēdekļi no ceļa virsmas tik tālu, ka iekāpt grūti. Un ārā tikt (bikses nenosmērējot) vēl grūtāk. Ar “Mercedes” kupeju aizbraucu sievu sagaidīt pie teātra. Pie mājām mana dāma augstpapēžu kurpēs gandrīz “norāva uz acīm” un paziņoja – ar šito krokodilu es vairs nebraukšu! Vainīgs, mīļā! Nav man ne namziņa, ne miesassarga, kas durvis atvērtu un roku tev padotu. Pats, vecais lempis, arī neesmu tā izdresēts, lai pieturā apkārt “krokodilam” skrietu un tevi balstītu. Brauksim labāk ar kaut ko piezemētāku…
Komfortabli gaitā? Uz laba asfalta, protams, izcili. Bet uz tāda labs ir arī mans “piezemētākais”. Uz salāpīta? Piedodiet, bet “Škoda Superb” pa to ripo tīkamāk. Pilsētā? Pārāk lieli un neveikli jau manevros. Par stāvvietas atrašanu pat domāt bail…
Ātrākie? Šosejas sprintā, protams. Baigi jau daudz te to rijīgo zirgspēku. Lai gan vieglākā versijā līdzīgam kaifam pietiktu arī ar daudz mazāku jaudu. Lūk, “Fiat 500X”, piemēram. Par tonnu vieglāks. Un 180 turbozirgi (dzinēja tilpums vien 1,4 l) iebliež tā, ka startā mirkli aizsapņojies dižkuģis paliek tālu spogulīšos. Grants līkločos? Ņūtona likums ir varenāks par bagātību. Liels svars – liels centrbēdzes spēks. Un vecajā Vangažu ātrumposmā līkumos “Škoda Superb” brauc prom no “Audi Q7”, kurš savukārt maisās pa kājām sīkajam “Hyundai i20″…
Vienīgais pārbaudījums, kurā “Mercedes” ir neapšaubāms karalis, testos bija smilšainais Lilastes tanku ceļš. Piedod, forester, paej malā, vitatra, jau “Q7” un “BMW” ir krietni stiprāki par jums. Bet “MB”, manuprāt, beidzot līdz absolūtai pilnībai novestā savdabīgā pilnpiedziņas sistēma (par 4ETS saukta) ir fantastiska. Augstprātīga. Daudzo eiro tūkstošu tiešām vērta.
Bet vai šie auto tiešām tik dziļi mežos un tuksnešos brauks? Vai vilks piekabes ar laivām (tikpat dārgām) uz citiem nepieejamās vietās paslēptajiem Latgales ezeriem? Nez vai. Varbūt kāds tiešām izmantos šo spēku pilnībā. Pārējie “zīmēsies” pilsētā, demonstrēs pārticību vidē, kurai faktiski nav piemēroti.
P.S. Pirmdiena, plkst. 15. Priekšbalsojums noslēdzies. “Apvidus premium” grupas pārstāvju fināla septītniekā nav.
Uzziņa
BALSOJUMA REZULTĀTI
Fināla septītnieks
Audi A4
Ford S-max
Opel Corsa
Mazda CX-3
Hyundai i20
Škoda Superb/Combi
Subaru Outback
Lai neietekmētu finālbalsojumu, septītnieks nosaukts jauktā secībā. Iekļūšanai finālā bija nepieciešamas vismaz 9 žūrijas biedru balsis (no 25).
Tuvu finālam bija: Kia Sorento, Fiat 500X, Renault Kadjar (8 balsis); Hyundai Tucson (6); Audi Q7, Honda H-RV, Suzuki Vitara un SsangYong Tivoli – 5.