Mākslīgā intelekta integrācija izglītības procesā: kādas pārmaiņas ir gaidāmas? 5
Mākslīgais intelekts (MI) – datora vai kādas konkrētas datorprogrammas spēja neatkarīgi mācīties un paveikt noteiktus uzdevumus, ir viena no mūsdienu daudzsološākajām tehnoloģijām.
Klasiski MI piemēri ir dažādi viedo mājokļu risinājumi, tālruņa balss asistenti un sociālo mediju algoritmi, tomēr daudzi eksperti paredz, ka vislielākais potenciāls varētu būt mākslīgā intelekta lietošanai izglītībā — tas varētu pilnībā pārveidot šo jomu un būtiski uzlabot izglītojamo sasniegtos rezultātus.
Mākslīgā intelekta nozīme izglītībā
Kenets Fredriksens (Kenneth Fredriksen), uzņēmuma Huawei Technologies vadītājs Ziemeļeiropā, uzskata, ka MI varētu īstenot to, par ko izglītības jomas profesionāļi runā jau vairākas desmitgades, proti, personalizētu un maksimāli efektīvu mācīšanos.
Progresīvie mākslīgā intelekta risinājumi varētu atklāt nepilnības skolēna zināšanās mācību procesa laikā kibertelpā un izvēlēties vispiemērotāko veidu, lai tās novērstu.
“Mācību sistēmas, kuru pamatā ir MI, pastāvīgi analizēs skolēna vai studenta pildītos uzdevumus, novērojot, uz kuriem jautājumiem personai ir visgrūtāk atbildēt un kuri uzdevumi tiek pildīti ilgāk; tās atcerēsies pat vismazākās pieļautās kļūdas.
MI šajā informācijas klāstā meklēs saiknes un dažādas saskarnes, kas palīdzēs noteikt, kāds saturs un no kādas tēmas ir jāatkārto,” apgalvo Fredriksens.
Turklāt nākotnē MI sistēmas spēs automātiski ģenerēt dažādus vingrinājumus un uzdevumus atbilstoši izglītojamā pieļautajām kļūdām, lai persona varētu novērst zināšanu nepilnības.
Tādējādi virtuālie mācību asistenti vai ziņojumapmaiņas lietotnēm līdzīgas vides, kuru pamatā ir MI un kuras palīdz pašmācīšanās procesā, nākotnē varētu aizstāt privātskolotājus un būtiski atvieglot skolotāju un augstskolu pasniedzēju darbu.
Daudz pievilcīgāks mācību process
Pēc Keneta Fredriksena domām, mākslīgā intelekta priekšrocības mācību procesā izjutīs ne tikai tā organizētāji, bet arī paši skolēni vai studenti.
MI spēs noteikt, kurās stundās izglītojamais vislabāk koncentrējas un visproduktīvāk strādā, un izveidos individuālu mācību grafiku atbilstoši šai informācijai. Šādas pieejas priekšrocības izjutīs gan tie, kuri ceļas agri, gan tie, kuriem aktīvākais periods ir vakarā.
Eksperts uzsver, ka izvēlētie individuālie uzdevumi un konkrētiem skolēniem paredzētie mācību ieteikumi nodrošinās arī daudz labāku skolēnu iesaisti. Tā kā mācības, kuru pamatā ir MI, būs pilnībā pašpietiekamas un individualizētas, izglītojamie vairs nejutīs spiedienu, salīdzinot sevi ar citiem skolēniem un secinot, ka kādus no uzdevumiem izpilda sliktāk vai to beikšanai viņiem nieciešams vairāk laika kā citiem.
MI integrēšana mācību procesā varēs būtiski uzlabot mācību rezultātus un palielināt to izglītojamo īpatsvaru, kuri izvēlas turpmākas studijas vai profesionālo kompetenču pilnveidi.
Fredriksens uzskata, ka MI mainīs arī skolotāju lomu: “Skolotājiem un augstskolu pasniedzējiem šobrīd ir daudz administratīvā darba — jāveido, jālabo un jāvērtē pārbaudes darbi, jāanalizē skolēnu kļūdas.
Nākotnē par to visu rūpēsies MI, un skolotāji un pasniedzēji varēs koncentrēties uz mācību programmas sagatavošanu un uzlabošanu.” Tādējādi izglītības profesionāļiem būs vairāk laika padziļināt profesionālās zināšanas un izstrādāt labākas mācību programmas.
Uzņēmuma Huawei Technologies vadītājs Ziemeļeiropā aicina Latvijas studentus, kuri vēlas paplašināt zināšanas par MI izmantošanu izglītībā un citās jomās, piedalīties novatoriskā starptautiskā apmācību programmā Seeds for the Future.
Tās mērķis ir veicināt interesi par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) sektoru, paplašināt šīs jomas studentu apvārsni attiecībā uz jaunākajiem tehnoloģiju sasniegumiem un izcelt digitālās kopienas un IKT profesionāļu arvien pieaugušo lomu.
Reģistrācija programmā Seeds for the Future notiek vietnē www.s4fbaltics.com un turpināsies līdz 1. septembrim.