Foto: Dainis Bušmanis

“Kāpēc tas notiek uz mūsu rēķina?” “Rimi” mainīs preču piegādes taru, par ko nav sajūsmā ražotāji 33

No jūnija pārtikas produktu ražotājiem savas preces tirdzniecības tīklam “Rimi Latvia” būs jāpiegādā atgriežamā un atkārtoti lietojamā (RTI) tarā, kas ražotājiem radīšot papildu izmaksas.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
“Viņš ļoti labi apzinās, ka daudzi no viņa grib atbrīvoties.” Eksperts nosauc brīdi, no kura Putina dienas būs skaitītas
Lasīt citas ziņas

Siera ražotāja SIA “Malevss” valdes priekšsēdētājs Māris Leg­zdiņš atzīst, ka pandēmijas laikā tas nav prāta darbs.

“Sadarbības partneris “Rimi” mūs informēja par vēlmi, lai ieviešam jauno taru. Pamatojums – uzņēmumam noliktavās nepieciešams optimizēt savas darbības. Tas ražotājam nav vienkārši, jābūt skaidri saprotamam izmaksu kopumam. Ja atsakāmies no kartona un pārejam uz plastmasu, tad mums procesam jābūt ērtākam, nevis dārgākam,” uzsver M. Legzdiņš.

CITI ŠOBRĪD LASA

Uzņēmējs pieļauj, ka ātrāka un ērtāka aprite noteikti samazinās tirgotāja izdevumus, taču loģisks esot jautājums, kāpēc tas notiek uz ražotāja rēķina.

“Lai mēs varētu izmainīt preču komplektēšanu, jāveic vairākas darbības. Tas prasa ieviest izmaiņas procesos un jādara uz sava rēķina. Ja pats tirgotājs šīs kastes vismaz piešķirtu ražotājiem, būtu kaut kāds “burkāns”, varētu teikt, ka nebūs jāpērk kastes,” piebilda M. Legzdiņš.

Jau kādu laiku sarunas ar tirdzniecības uzņēmumu par jaunās taras ieviešanu veic arī piensaimnieku kooperatīvā sabiedrība “Straupe”, bet gala vienošanās vēl neesot panākta.

“Es saprotu “Rimi” vēlmi būt draudzīgam apkārtējai videi un dabai, bet varbūt darām kopā, lai izmaksas nav tikai uz ražotāja pleciem?” retoriski jautā “Straupes” tirdzniecības vadītājs Ivo Apenītis.

Tā saucamā RTI standarta ieviešanu tarai “Rimi” veiks no 1. jūnija, un tas nozīmē iepakojuma standartizāciju, kas attieksies uz visiem produktu piegādātājiem.

Plānots, ka taras piegādes apriti nodrošinās “Bepco”, kas sadarbojas ar “Rimi”. “Straupe” līdz šim preču piegādi veikusi kartona kastēs, bet tagad piegādes būs jāveic plastikāta tarā.

“Līdz šim produktus vedām kartona kastē, kas maksā 12 centus, bet tagad paņemsim plastikāta kasti par 12 centiem. It kā jau labi, bet vēl jārēķinās ar nomas maksu par kastēm, līdz ar to mums pieaug izmaksas un radīsies zaudējumi,” situāciju skaidro I. Apenītis.

Līdz šim “Straupe” aptuveni reizi pusgadā iepirkusi kastes, kurās piegādāja savu preci veikaliem un pēc tam kastes paņēma atpakaļ. Ieviešot jauno kārtību, taras apriti nodrošinās starpnieks, kas ar to pelnīs.

Reklāma
Reklāma

“Serviss tiks nodrošināts, ērtības būs, taču tas nozīmēs arī papildu izmaksas,” spriež “Straupes” tirdzniecības vadītājs. Aplēses liecina, ka tie būs vairāk nekā pieci tūkstoši eiro.

Neierasti skati lielveikalos Covid-19 pandēmijas laikā

“Latvijas Avīze” uzzināja, ka taras maiņa dara bažīgus vēl citus piena produktu ražotājus, taču daļai jaunā kārtība jau ir ierasta lieta.

“Jaunpils pienotavas” valdes priekšsēdētājs Viesturs Krilovs stāsta: “Jau vairākus gadus lietojam šādu taru. Mēs bijām pirmie, kas sāka šajā tarā likt gatavos produktus. Varu teikt, ka ieguvēji ir gan tirgotāji, gan mēs kā ražotāji. Mums tas ir lētāk un zaļāk, nekā izmantot kartonu.”

Jautājām “Rimi Latvia” par gaidāmajām izmaiņām. Uzņēmuma pārstāve Elīna Šakirova stāsta, ka taras standartizācija ir jau pirms ilgiem gadiem aizsākts projekts Baltijā.

Taras unifikācija neesot tikai “Rimi” prasība, arī lielākie Baltijas mazumtirgotāji šobrīd unificē taru.

Pirmās sarunas ar ražotājiem uzsāktas jau pirms 10 gadiem, vēlāk izveidota arī ECR (Efficient Consumer Response) Baltijas darba grupa, kuras ietvaros tika uzklausītas ražotāju prasības un ieteikumi, tostarp tika ņemts vērā ražotāju lūgums par to, ka viņiem nepieciešams sagatavošanās periods, un lūgums aktualizēt šo projektu pēc pieciem gadiem – 2021. gadā.

“Taras standartizācija ir izdevīga ne tikai mazumtirgotājiem, bet arī pašiem ražotājiem, jo tā palīdz samazināt izmaksas, kas saistītas ar tukšās taras pārvadāšanu un uzglabāšanu. Tāpat tā nodrošina taras pieejamību augsta pieprasījuma periodos, piemēram, pirms svētkiem vai uz liela apjoma akcijām, kā arī ļauj atteikties no dārga mazgāšanas procesa, ja tā tiek nodota ārpakalpojumu kompānijai,” skaidro Šakirova.

Vēl kā ieguvumu viņa min to, ka taras standartizācija nodrošina teicamu produktu kvalitāti pārvadājumu un uzglabāšanas laikā, kā arī samazina ietekmi uz vidi, izmantojot daudzreiz lietojamu iepakojumu, skaidro “Rimi Latvia” pārstāve.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.