“Madara” apdzīs “Dzintaru”? 12
“Tas nav mūsu pašmērķis,” tūlīt pēc jaunās ražotnes atklāšanas Mārupē sacīja uzņēmuma direktors un līdzīpašnieks Uldis Iltners, kad vaicāju – vai mērķis ir kļūt par lielākajiem Latvijā un apdzīt ilggadējo līderi “Dzintaru”. Tomēr viņš izsaka prognozi, ka pēc apgrozījuma “Madarai” jau šogad izdosies apdzīt “Dzintaru”. “Gribam tā, lai starptautiskā līmenī cilvēki gan Āzijā, gan Eiropā, gan ASV dabiskās kosmētikas zīmolu TOP 10 nosauktu “Madaru” – tāds ir mūsu mērķis,” neslēpj Iltners. “Madara Cosmetics” jauno ražotni atklāja ceturtdien. Ēkā un modernajās Šveices ražošanas iekārtās ieguldīti 3,5 miljoni eiro un uzņēmums savu jaudu var pieckāršot. Pašlaik gan jauda pilnībā nav noslogota.
Var panākt līderi
Ja salīdzina iepriekšējo gadu datus un prognozes, tad pēc ieņēmumiem “Madara Cosmetics” panākt “Dzintaru” jau var tuvākā gada laikā. Proti, “Madara Cosmetics” vidēji gada laikā apgrozījumu audzē par 30%, taču šā gada pirmajā pusgadā apgrozījums sasniedzis vēsturiski lielāko rekordu – 2,5 miljoni eiro, kas ir par 43% vairāk nekā attiecīgajā laikposmā pērn. Savukārt nozares līdera “Dzintara” apgrozījums jau vairākus gadus pēc kārtas sarūk, pagājušajā gadā tas bija 5,9 miljoni eiro. “Dzintara” īpašnieks un valdes priekšsēdētājs Iļja Gerčikovs piektdien man atzina, ka apgrozījums šogad, visticamāk, nebūs pieaudzis, jo jaunus tirgus atrast ir ļoti sarežģīts uzdevums un tas nav dažu mēnešu jautājums. Taču “Dzintara” zaudējumi gan būšot daudz mazāki. Kā liecina “Firmas.lv” dati, 2015. gadu “Dzintars” pabeidza ar 2,63 miljonu eiro zaudējumiem pretstatā 1,5 miljonu eiro zaudējumiem 2014. gadā. “Dzintara” vadība gada pārskatā zaudējumus izskaidrojusi ar karastāvokli Ukrainā un Krievijas rubļa devalvāciju.
Paralēlās pasaules
Lai arī Latvijā ir vairāki kosmētikas ražotāji, visi dzīvojot kā paralēlos segmentos, spriež Iltners. Arī eksporta tirgi viņa vērtējumā ir dažādi – “Dzintars” orientējas uz Austrumiem, bet “Madara” – uz Rietumu tirgiem, galvenokārt turīgiem klientiem Somijā, Anglijā, Holandē, Šveicē. Te gan der atgādināt, ka arī “Dzintars” pēdējos gados orientējas uz “premium” produktu ražošanu tieši turīgajām arābu valstīm un citiem reģioniem un šādu lēmumu “Dzintara” vadība pieņēmusi pēdējās ekonomiskās krīzes ietekmē. Proti, 2014. gadā tika radīta jauna parfimērijas līnija Persijas līča valstīm, Latīņamerikai un citiem reģioniem, kur noiets ir augošs. “Dzintara” vadītājs atklāj, ka liels darbs jau paveikts Ķīnas tirgū, kam speciāli izstrādāta antismoga produkcija. Pirms pāris nedēļām aizsūtīta pirmā “Dzintara” produkcijas krava uz šo valsti. “Pirmajā kravā bijis plašs sortiments – “Organic” produkcija, “Operas” zīmola preces – plašs diapazons,” stāsta Gerčikovs. Pašlaik notiek sertifikācija, lai varētu apgūt šīs valsts tirgu. “Dzintars” sertificējies arī Ēģiptes un Saūda Arābijas tirgiem.
Gerčikovs nav mainījis domas un arī pašlaik neslēpj, ka “Madara” nav konkurents, jo abi uzņēmumi strādā dažādās kategorijās. “Mums ir naturāls produkts, nevis viņiem. Mēs paši laboratorijās izstrādājam savus produktus, testējam, pārbaudām. Mēs netaisām PR, kā to dara citi, bet strādājam, kā pienākas,” uzsver Gerčikovs. Viņaprāt, kosmētikas nozare jau sen esot strupceļā, jo lielākoties ražošanā tiek izmantotas sintētiskās izejvielas, taču publiski tiekot stāstīts, cik laba tā ir. “Tā ir komercija. Bet mums ir cita pieeja – produkciju taisām no dabiskām izejvielām, kas ir efektīva kosmētika,” tā “Dzintara” valdes priekšsēdētājs. Viņš arī domā, ka eko – tā nav efektīva kosmētika, bet vienkārši smuks vārds, ko daudzi lieto, tostarp arī žurnālisti, bet pamata tam neesot nekāda.
Jāatgādina, ka “Madara Cosmetics” 98% produkcijas ir sertificēti atbilstoši ECOCERT (šis starptautiskais sertifikāts apliecina izejvielu dabiskumu), “Dzintaram” tie ir daži produkti.
Vietējais par mazu
Uz “Madara Cosmetics” ražotnes atklāšanu bija ieradies “Stendera” īpašnieks Jānis Bērziņš, kurš neslēpa prieku par konkurenta sasniegumiem. “Esmu ļoti priecīgs, jo tas veicinās kosmētikas ražotāju attīstību Latvijā. Laba konkurence vienmēr nāk par labu gan pašiem ražotājiem, gan pircējiem,” teica Bērziņš. Viņš uzskata, ka pašmāju kosmētikas ražotājiem kopīgi jāiet ārpus Latvijas, apgūstot jaunus tirgus, jo vietējais ir par mazu, lai varētu veiksmīgi augt un attīstīties. Ārpus Latvijas esot tik lieli plašumi, ka “pietiks Stenderam, Madarai un vēl pārsimts uzņēmumiem”.
Arī “Stenders” attīstās, šogad gan neesot izdevies tik liels pieaugums, kā plānots, jo neesot izdevies izplesties Singapūrā un vēl citos tirgos. “Stenders” ar “Madaru” satiekas arī eksporta tirgos, bet nišas nepārklājas – “Madarai” tā ir ekokosmētika, bet “Stenderam” – sajūtu kosmētika. Arī Latvijas tirgū katram esot savs pircējs. Lai vai kā, pašlaik lielākie Latvijas kosmētikas ražotāji strādā, lai pašmāju krēmi un parfimērija iekarotu jaunus tirgus. “LA” atbilde uz provokatīvo jautājumu, kas būs nr. 1 kosmētikas ražotājs Latvijā nākamgad, ir – “Madara Cosmetics”.