Publicitātes foto

Mācies dabā – piesaki bērnu vides izglītības programmām 11

Šogad apritēs divdesmit gadi, kopš AS “Latvijas valsts meži”  (LVM) īsteno dažādas vides izglītības programmas, kas visu vecumu skolēniem palīdz labāk izprast dabu un tajā notiekošos procesus. Kā norāda LVM Vides izglītības vadītāja Līga Abizāre: “Vēlme sadarboties ar skolām izauga līdz ar uzņēmumu. Tā ir daļa no meža nozares, arī visas valsts attīstības”.

Reklāma
Reklāma
Vērsis – “Lexus”, Lauva – “Lamborghini”: kurš auto ir piemērots jūsu Zodiaka zīmei 1
“Viņš vēlējās slēpt sastrādātās blēņas.” Valsts policija informē, ka bērns, situāciju ar it kā notikušo nolaupīšanas mēģinājumu Dobeles pusē, izdomājis… 66
Risks ir viens no vislielākajiem: jau tuvākajos mēnešos Krievijā var notikt neiedomājamākais 56
Lasīt citas ziņas

Vides izglītība ir cieši saistīta ar Izglītības ministrijā apstiprināto mācību saturu un LVM vides izglītības programmas aptver ļoti plašu jomu – sākot jau no bērnu pirmsskolas izglītības un beidzot ar pieaugušo tālākizglītību. Savas programmas ir visām vecuma grupām – sākot no sākumskolu piecus līdz septiņus gadus jaunajiem ķipariem līdz vidusskolas beidzējiem.

“Mēs ļoti cieši pieturamies pie pārliecības, ka vides izglītība nav nekāda alternatīva, bet gan daļa no esošā vispārējās izglītības procesa, kur vides izglītības jautājumi tiek integrēti esošo mācību priekšmetu ietvaros.  Piemēram, uz “LVM Meža ekspedīcijām” 6.klasēm skolotāji sāk pieteikties jau augustā. Skolēni šajās ekspedīcijās reālā  dzīves situācijā apgūst dabas zinības atbilstoši kompetenču izglītības saturam,” stāsta Līga Abizāre.

Daba ir labākā klase!

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmsskolas vecuma bērniem paredzētās ekoprogrammas  “Cūkmena detektīvi”, mērķis ir rosināt bērnos atbildību par vidi, kā arī izpratni par vērtīgo un lieko dabā. Programmā ik gadu piedalās vairāk kā 200 bērnudārzi no visas Latvijas un tās galvenais tēls Cūkmens  ļauj bērniem atklāt meža “netīros noslēpumus”, kā arī palīdz saprast, kas mežā ir labs, vērtīgs un derīgs.

Programmas apgūšana dalīta divos gados. Pirmajā gadā bērni apgūst tēmas, kas saistās ar atkritumu problēmu mežos, bet otrajā viņus rudenī, ziemā un pavasarī kopā ar audzinātāju gaida trīs izzinoši piedzīvojumi mežā, lai bērni visu redzētu paši  savām acīm. “Pieredze un zināšanas veidojas tad, ja to apgūst savām rokām un izjūt pats uz savas ādas.  Tāpēc veidojot programmas skolām, LVM ir ļoti svarīgi iekļaut tajās uzdevumus, kur viss jādara dabā, piemēram, jāmēra koka augstums vai jāmēģina noteikt tā vecumu,” skaidro LVM Vides izglītības vadītāja.

Savukārt “Meža meistarklase” aicina 1.–9. klases skolēnus apgūt mācību stundas ārpus klases, kā arī kopā ar skolotāju paveikt trīs meistardarbus. Meistarklases dalībnieku uzdevums ir mācību priekšmetus kā, piemēram, matemātiku un angļu valodu, mācīties ārā.  Var apmeklēt “Zaļo klasi” LVM dabas parkā Tērvetē, arī Kalsnavas aborētumā ir “Zaļā pagalma skola”.

Koka meistarstiķus var veidot visa mācību gada laikā. Līga Abizāre stāsta, ka skolas ir veidojušas gan putnu būrīšus, gan barotavas, gan dabas takas. “Klasēm tas ir liels projekts, ko viņas var īstenot arī projektu nedēļas ietvaros,” viņa saka. Meistarklašu dalībnieki tiek aicināti arī meža izziņas ekskursijās un ekspedīcijās, kuras noorganizēt līdz ar LVM atbalsta arī sadarbības partneri , kā, piemēram, AS “Latvijas Finieris” un biedrība “Zaļās mājas”.

Līga Abizāre uzsver: “Šī iešana ārā, nodarbības svaigā gaisā stiprina ne vien sadarbības prasmes, bet arī imūnsistēmu. Ne velti mūsu sauklis ir: ejam mācīties dabā, jo daba ir labākā klase!”

Publicitātes foto

Pētniecība un bioekonomikas skola

Astotās un devītās klases aicinātas veikt pētījumus mežā, saistot mācības ar reālo dzīvi ģeogrāfijas, bioloģijas, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos. Šie pētījumi ir daļa no jaunā kompetenču izglītības satura, kurā skolēni veic padziļinātu pētniecisko darbu, salīdzinot datus ģeogrāfiskās informācijas sistēmās un  lauka pētījumā. Te liels palīgs ir LVM piedāvātā digitālā spēle “Mežotājs”, kura ļauj skolēniem iegūt pētnieciskās prasmes digitālā vidē, lai pēc tam tās liktu lietā arī lauka darbā.

Reklāma
Reklāma

Nākamais  pakāpiens meža izziņā ir bioekonomikas skola 10-12.klasēm, kur saskaņā ar kompetenču izglītības saturu akcents tiek likts koksnes ķīmijas un biorafinēšanas virzienā. Šī programma   rosina vidusskolēnus domāt par to, ko var iesākt ar jau izaudzētu mežu, – kādas ir pārstrādes iespējas un atjaunojamu materiālu izmantošana, pielietojot zināšanas fizikā un ķīmijā. “Vidusskolēniem “LVM Bioekonomikas skola” dod iespēju piedalīties arī stipendiju konkursā, kur viņi  šo bioekonomikas tēmu apgūst jau zaļākas nākotnes kontekstā – ko mēs varam darīt, lai nākotnē varētu atteikties no fosilajiem resursiem, kas veicina atkarību no bieži vien mums nedraudzīgām valstīm, un veicināt savu neatkarību un labklājību balstoties uz mūsu lielāko atjaunojamo resursu – mežu,” teic Līga Abizāre.

Mācās ne tikai skolēni

LVM Vides izglītības vadītāja uzsver, ka mūsu kaimiņi Skandināvijas valstīs ļoti daudz strādā ar meža tēmām un viņiem šai ziņā ir jau vairāk kā 70 gadu pieredze. Pēc viņas teiktā LVM ir ļoti daudz no viņiem mācījušies, kā saistīt skolā mācību saturu ar dabas, āra vidi. “Mēs redzam, ka Skandināvijas pieredze tiešām uzlabo mācīšanos. Tie bērni, kuriem nepieciešams kinētisks apguves veids, proti, ne tikai izlasīt, bet arī  izdarīt, mācoties dabā apgūst šo vielu daudz labāk un arī zināšanās veidojas noturīgākas.”

Turklāt mācās ne tikai skolēni. LVM piedāvā arī tālākizglītības kursus skolotājiem. Rudenī tiek piedāvāti vienas dienas kursi, kuri parasti ir  saistīti ar aktuāliem jautājumiem, savukārt vasarās trīs dienu garumā skolotājiem tiek rīkotas īpašas meža izglītības un pedagogu radošās atpūtas nometnes, uz kurām tiek aicināti gada aktīvākie skolotāji, kas iesaistījušies LVM vides izglītības programmās. Piemēram, šovasar četrdesmit skolotāji no visas Latvijas satikās LVM organizētajos 36 stundu pedagogu tālākizglītības kursos, kuri norisinājās jau astoņpadsmito reizi pēc kārtas. Skolotāji dalījās pieredzē par vides izglītību Latvijas skolās, kā arī smēlās iedvesmu no Zviedrijas dabas skolu pieredzes.

Paredzams, ka jaunajā mācību gadā pirmo reizi tiks rīkots jau starptautisks izglītības festivāls skolotājiem dabā.

LVM vides izglītības iniciatīvu pamatu pamats ir sociālā atbildība, kas ir iekodēta LVM kā valsts uzņēmuma stratēģijā. Kā norāda Līga Abizāre, “Pusi mūsu valsts teritorijas aizņem mežs, uz kā mēs varam  būvēt savu nākotni un drošību. Un kurš gan to apgūs, ja ne Latvijas bērni! Mežu nozare nāk talkā, lai būtu iespēja doties dabā, mācīties no dabas, no labākajiem ekspertiem un speciālistiem.”

Publicitātes foto
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.