“Lursoft”: pēc krīzes pamazām “uz zaļa zara” atgriežas pasākumu organizētāji 0
Pēc pārvarētās krīzes pamazām sāk atgriezties pasākumu organizētāju rocība, liecina Uzņēmumu reģistru (UR) apkalpojošās firmas “Lursoft” apkopotā informācija par izklaides nozares rādītājiem.
“Lursoft” aprēķinājis, ka kopš 2011. gada, kad viens nozares uzņēmums apgrozījis vidēji 8015 eiro, pērn vidējais rādītājs audzis jau līdz 12 336 eiro, kas ir pieaugums par 53,91%.
Īpaši straujš kāpums bijis tieši 2013. gadā, kad, attiecinot pret 2012.gadu, vidējais nozares apgrozījums uz vienu uzņēmumu palielinājies par 34,83%.
Visaugstāko vidējo apgrozījumu, proti, 16 717 eiro aizvadītajā gadā uzrādījuši Kurzemē reģistrētie nozares uzņēmumi, tādējādi ievērojami pārspējot nozares kopējo rādītāju, savukārt otrajā vietā ar 12 733 eiro ierindojušies Rīgā un Pierīgā reģistrētie uzņēmumi.
Vienlīdz līdzvērtīga situācija vērojama Vidzemē un Zemgalē, kur viena uzņēmuma vidējais apgrozījums 2013. gadā bijis par 47,67% zemāks nekā nozarē kopumā.
To, ka pasākumu organizēšanas nozare ir perspektīva, liecina ne tikai straujais vidējā apgrozījuma kāpums, bet arī fakts, ka teju visiem lielākajiem apskatītās sfēras darboņiem pērn izdevies savu apgrozījumu kāpināt.
Visievērojamākos apgrozījuma un vienlaicīgi arī peļņas rādītājus pēdējos gados izdevies uzrādīt uzņēmumiem, kuri nodrošina pasākumus ar nepieciešamo aprīkojumu, piemēram, apskaņošanas, gaismu aparatūru.
Tā, piemēram, 1994. gadā dibinātā SIA “Kompānija NA” 2013.gadā apgrozījusi 5,76 miljonus eiro, kas ir par 62,06% vairāk nekā gadu iepriekš. Tāpat arī apgrozījuma kāpumu piedzīvojis, piemēram, festivāla “Positivus” rīkotājs SIA “Positivus grupa”, kurš pērn panācis apgrozījuma pieaugumu par 36,70%, palielinot to līdz 1,58 miljoniem eiro.
Saskaņā ar UR esošo informāciju pasākumu rīkotāju skaits ir tuvu 1000, tomēr, kā atzīmē radošo korporatīvo risinājumu aģentūras “Ideju nams” valdes loceklis Andris Jēkabsons, lielākajai daļai no šiem uzņēmumiem šis nav primārais uzņēmējdarbības formāts, jo pastāv būtiska atšķirība starp banketa galda uzklāšanu savā kafejnīcā un spēju noorganizēt jubileju lielai korporācijai. Viņš uzskata, ka nopietnu nozares spēlētāju ir ap 20.
Tikmēr potenciālu pasākumu organizēšanai Latvijā saskata ne tikai vietējie uzņēmēji, bet arī ārvalstnieki, jo ārvalstu tiešās investīcijas ieguldītas 7,35% nozares uzņēmumu. Tiesa gan, sekmīgāk šajā ziņā veicies Rīgas un tās apkārtnes uzņēmumiem, jo no visiem pasākumu organizēšanas uzņēmumiem, kuru pamatkapitālam piesaistīti ārvalstu līdzekļi, teju 90% nāk no Rīgas un Pierīgas.
Tāpat viens no rādītājiem, kas parāda, ka nozarei vēl ir kur augt, ir fakts, ka pēdējos trīs gados reģistrēti 23% no visiem uzņēmumiem, kas patlaban iesaistīti pasākumu organizēšanas sfērā. Aptuveni piektā daļa no visiem izklaides sfērā iesaistītajiem uzņēmumiem darbojas jau vismaz desmit gadus, savukārt vidējais nozarē strādājošā uzņēmuma vecums ir pieci gadi.