Gundega Strautmane. “Hostia pro Fratribus” (detaļa).
Gundega Strautmane. “Hostia pro Fratribus” (detaļa).
Foto: Mārtiņš Ziders

Lūgšana pērlītēs un mežģīnēs: Gundegas Strautmanes tekstilijas 0

Šodien plkst.17 Rēzeknē, Latvijas Mākslas akadēmijas Latgales filiāles izstāžu telpā tiks atklāta tekstila mākslinieces Gundegas Strautmanes izstāde “Mežģīņu kods” un notiks mākslinieces portfolio prezentācija, La.lv uzzināja Rēzeknes pilsētas domē

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Mākslas kritiķe Iliāna Veinberga Gundegas Strautmanes darbus raksturo kā tradīciju modernizēšanu, vienlaikus uzsverot, ka ornaments tajos parādās savdabīgā, no tradīcijas būtiski atšķirīgā veidā. “Māksliniece izmantojusi Braila raksta zīmes, kurās transkribējusi kristiešu lūgšanu frāzes, un uzrakstījusi tās ar sataustāmu pērlīšu palīdzību. Šīs pērlīšu zīmju kopas izkārtotas simetriskā ritmā, gan atkārtojot lūgšanas tekstu, gan arī veidojot iespaidīgu, dekoratīvu rakstu. Rezultātā darbi ilustrē klasisku konceptuālistu gājienu, kurā vēl piedevām tiek izmests salto: teksts pirmkārt padarīts par trīsdimensionālu fizisku struktūru. Tas ir lasāms, un tā saturs uztverams tikai ar taustes palīdzību, atkārtojumi un atkārtojumu kopu ornamentālais izkārtojums sniedz arī sensuāli estētisku, ne tikai literāru pieredzi,” raksta kritiķe.

Lielai sabiedrības daļai nav specifiskās Braila lasīšanas prasmes, tādēļ teksta nozīme šiem cilvēkiem nav pieejama un fiziskā struktūra jeb pats teksts kalpo vien par dekoru, kam piemīt ārēji pievilcīga, ornamentāla forma. Taču, pasakot priekšā, ka šī ornamentālā forma ir lūgšana, tiek aktualizēts noteikts kristīgs un vēsturisks konteksts, kādā to skatīt. Reliģiskā perspektīva iedarbina iztēli, un ritmiskās, centriskās struktūras vedina iztēloties kosmisko kārtību, Visuma plašumu un dabas cikliskumu – pārlaicīgas kategorijas, ar kurām tieši vai netieši operē reliģija. Šis līmenis savukārt nav pieejams tiem, kuri savā ikdienas saziņā ir spiesti lietot Braila rakstu, norāda kritiķe.

Izstāde būs atvērta līdz 24. aprīlim.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.