LTVC: pārtikas cenas desmit gadu laikā kāpušas vairāk nekā divas reizes 1
Laika posmā no 2003.gada decembra līdz šā gada decembrim Latvijā pārtikas preču cenas vairumā gadījumu ir palielinājušās vairāk nekā divas reizes, pavēstīja Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) vadītāja Ingūna Gulbe.
“Pēdējo desmit gadu laikā pārtikas cenas Latvijā ir kāpušas ļoti būtiski. Te gan jāatceras, ka 2003.gada beigās mēs vēl veicām pēdējos soļus pirms iestāšanās Eiropas Savienībā (ES), kas gan nav salīdzināms ar patreizējiem pēdējiem soļiem pirms pievienošanās eiro zonai. Pirms iestāšanās ES Latvijā pārtikas cenas bija būtiski zemākas kā ES dalībvalstīs, kas šajā periodā ir izlīdzinājušās,” sacīja Gulbe, piebilstot, ka tas ir nozīmīgākais iemesls cenu kāpumam.
Viņa pastāstīja, ražošanas izmaksas palielina arī tas, ka kopš iestāšanās ES Latvijas ražotājiem ir stingrāki nosacījumi attiecībā uz vides saglabāšanu, pārtikas drošumu, dzīvnieku labturību.
“Jāņem vērā, ka pārtikas cenas ir pieaugušas arī pasaulē. Tāpat jāatceras, ka pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likme 2003.gadā bija 18% tagadējo 21% vietā, mazāks akcīzes nodoklis un vidējā bruto darba samaksa tautsaimniecībā bija 192,49 lati mēnesī tagadējo 508 latu mēnesī vietā,” sacīja Gulbe.
LTVC atzīmēja, ka, piemēram, ķiplokiem pēdējo desmit gadu laikā cena augusi 3,9 reizes, cigaretēm “Marlboro” – 3,2 reizes, svaigai laša filejai – 2,9 reizes, cūkgaļas konserviem – 2,8 reizes, liellopu gaļas konserviem – 2,7 reizes, liellopu gaļa ar kaulu šobrīd maksā 2,6 reizes vairāk nekā pirms desmit gadiem, importa zemenes – 2,4 reizes vairāk, savukārt banānu un Krievijas siera cena desmit gadu laikā ir palielinājusies 2,3 reizes.
Pēdējo desmit gadu laikā 2,2 reizes augusi sviesta, kā arī spageti “Pasta Zara”, restorāna “McDonalds” kafijas, rīsu un kefīra cena, bet “Pilzenes” alus, šķelto zirņu, kā arī grūbu un piena cena desmit gadu laikā ir palielinājusies 2,1 reizi. Savukārt Liepājas šķīstošās kafijas “Klasiskā”, kā arī biezpiena un maltas kafijas “Merrild” cena augusi divas reizes.
Vienlaikus cenas desmit gadu laikā Rīgas lielveikalu ķēdēs ir samazinājušās kartupeļiem – par 26%, plūmēm – par 14%, ķirbjiem – par 8%, puraviem – par 35% un redīsiem – par 3%. Savukārt nemainīga cena ir saglabājusies karamelēm “Bārbele”.
LTVC ir izveidots 1995.gadā kā Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūta struktūrvienība. Kopš 2004.gada 1.maija LTVC ir uzdots vākt, apkopot un sniegt Eiropas Komisijai informāciju par noteiktu lauksaimniecības produktu cenām un apmēriem. Iegūtā informācija tiek izmantota lauksaimniecības politikas veidošanai, lauksaimniecības produktu ražošanas un tirgus stāvokļa novērtēšanai, intervences pasākumu pamatošanai un noteiktu lauksaimniecības produktu muitas vērtību noteikšanai.