LPPA atbalsta vilcienu reisu slēgšanu 0
SIA “Autotransporta direkcijas” (ATD) piedāvātā AS “Pasažieru vilciens” (PV) reisu slēgšana, kuriem nav ekonomiskā pamatojuma un pietiekama noslogojuma, ir atbilstoša šī brīža ekonomiskajai situācijai, uzskata Latvijas pasažieru pārvadājumu asociācijas direktors (LPPA) Ivo Ošenieks.
“PV spēka demonstrēšana publiskā telpā, iespējams, uzskatāma par spiediena izdarīšanu, lai panāktu sev labvēlīgus lēmumus,” skaidro asociācijas direktors.
Viņš izsaka cerību, ka jauno vilcienu iepirkumu līgums tika parakstīts ne tāpēc, lai tikai tiktu pie Eiropas Savienības (ES) finansējuma, bet gan Latvijas tautsaimniecības un nodokļu maksātāju interesēs.
Ošenieks uzsver, ka ir apšaubāma PV vēlme iepirkt dīzeļvilcienu sastāvus pasažieru pārvadājumiem. “Ņemot vērā to, ka Latvijai ir nozīmīga loma tranzīta satiksmē, tad loģiski būtu attīstīt esošos dzelzceļa virzienus no Daugavpils un Rēzeknes uz Rīgu, Liepāju, Ventspili un Valku galvenokārt kravas transportam. Tas dotu Latvijas ekonomikai lielāku pienesumu, kā arī perspektīvā ļautu atslogot Latvijas galvenās automaģistrāles no kravas automašīnu plūsmas. Rezultātā būtu iespējams ilgāku laiku saglabāt autoceļus,” uzsver LPPA vadītājs.
Esot skaidri PV centieni nevis piesaistīt pasažierus, kuri izmanto privāto transportu, bet gan veikt pasažieru piespiedu pārvietošanu no autobusiem uz vilcieniem. Vienīgie ieguvēji no šādām darbībām esot nelegālie pārvadātāji, kuriem būs iespēja paplašināt savu darbību. Autobusu maršruti esot cauri vairumam apdzīvoto vietu, kamēr vilciena maršruti izveidoti maksimāli taisnās līnijās, un dzelzceļa stacijas bieži vien atrodas ārpus apdzīvotām vietām. Sabiedriskā transporta politikai esot jābūt tādai, lai pasažieri sabiedrisko transportu izvēlētos brīvprātīgi, vienlīdzīgas konkurences, nevis administratīvu norāžu rezultātā.
Rodoties jautājums, kāpēc patlaban izdevumu ierobežošana un iespējamās līgumu nosacījumu maiņas skar tikai autobusu pārvadātājus? “Vai tāpēc, ka autobusu pārvadātāju uzņēmumi nepieder valstij kā PV, bet gan pašvaldībām un privātām personām? Vai tāpēc, ka autobusu pārvadātāju uzņēmumi ir spējuši darboties elastīgāk un, neraugoties uz grūtībām, līdzekļus ieguldījuši autobusu parku attīstībā, nevis gaidījuši ES palīdzīgo roku?” jautā Ošenikes.
Kā ziņots, AS “Pasažieru vilciens” no ATD saņēmis piedāvājumu no maija slēgt 37 dzelzceļa reisus, biznesa portālu informēja AS “Pasažieru vilciens” valdes loceklis Mārtiņš Jirgens.
Jirgens šādu ierosinājumu vērtē kā “neloģisku un neizprotamu”, jo valdība dzelzceļa transportu definējusi kā prioritāru attiecībā pret autobusiem.
PV parakstījis līgumu ar jauno elektrovilcienu un dīzeļvilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju – spāņu kompāniju “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A.” (CAF), un saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka – kopumā 41.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).