1830. gada 28. augustā. Leģendārā tvaika lokomotīves un zirga sacensība kļuva par vienu no tehniskā pro­gresa simboliem 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
RAKSTA REDAKTORS
Bez vainas vainīgs? Mirklī, kad trīs bērnu tēva Artūra kontā ienāca 200 eiro, viņš kļuva par bīstamu krāpnieku! 44
Lasīt citas ziņas

Pirms 190 gadiem uz dzelzceļa līnijas Baltimorā ASV notika tehnikas vēsturē leģendārā tvaika lokomotīves un zirga sacensība, kuras iznākums pavēra ceļu plaša dzelzceļu tīkla izveidei visā ASV un kļuva par vienu no tehniskā pro­gresa simboliem. 1827. gadā būvētajā līnijā, kas savienoja Baltimoru ar 21 km attālo Elikotu, sākotnēji kravas un pasažieru vagonu vilkšanā izmantoja zirgus.

Tikmēr Anglijā jau bija konstruētas un sāktas izmantot pirmās tvaika lokomotīves.
CITI ŠOBRĪD LASA

Šādu iekārtu ar vertikālu tvaika katlu bija radījis arī vietējais tehnikas autodidakts Pīters Kūpers. Lai parādītu tās pārākumu un iespējas, Kūpers noslēdza derības, ka viņa tvaika mašīna sacensībās ar zirga vilkto vagonu uzvarēs.

Paraugdemonstrējums notika uz paralēlām sliedēm taisnā līnijas posmā, kur ar akmeņoglēm kurinātā lokomotīve “Tom Thumb” (“Īkstītis”) viegli apsteidza zirgu un attīstīja ātrumu līdz 29 km/h. Taču pusceļā tai gadījās tehniska kļūme – no skriemeļa noslīdēja dzensiksna, kas darbina kurtuves plēšas.

Lokomotīve vairs nespēja attīstīt pilnu jaudu, un zirgs to apdzina. Lai arī derībās bija zaudēts, Kūpers bija pārliecinoši demonstrējis sava izgudrojuma tehnisko pārākumu un atstājis labu iespaidu uz dzelzceļa kompānijas vadību. Nākamajā gadā uz visām līnijām zirgus sāka nomainīt ar lokomotīvēm.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.