“LMT Interneta sargs” pērn novērsis 41,9 miljonus kberapdraudējumu. Krāpnieki aktīvi izmanto “Spotify”, “Adobe”, “Euronews” un citu zīmolu lietotnes 8
SIA “Latvijas mobilais telefons” (LMT) radītais “LMT Interneta sargs” pagājušajā gadā novērsis 41,9 miljonus kiberapdraudējumu, aģentūru LETA informēja LMT pārstāvji.
Lielāko daļu no 2023.gadā novērstajiem draudiem veido ļaunatūra, taču joprojām izplatīta ir arī pikšķerēšana jeb krāpniecības veids, kā tiek iegūti personas dati, skaidro kompānijā.
Uzņēmumā norāda, ka krāpnieki kļuvuši arvien viltīgāki un shēmās bieži izmanto ne vien cilvēku neuzmanību, bet arī uzticību pazīstamiem zīmoliem, piemēram, krāpnieki pērn aktīvi izmantoja “Spotify”, “Adobe”, “Euronews” un citu zināmu zīmolu lietotnes ar nolūku iegūt iedzīvotāju datus.
Tostarp “Spotify” krāpniecības shēmās tika izmantota dažādos veidos, tostarp upurim īsziņā, e-pastā vai čatā tika nosūtīta saite uz “Spotify” pieejamu dziesmu, aicinot to noklausīties. Noklikšķinot uz saites, lietotājs nonāca lapā, kas izskatījās identiska “Spotify”, un upuris, it kā reģistrējoties savā kontā, neapzināti sniedza datus un informāciju par savu e-pastu, paroli, pieeju “Facebook” profilam. Iegūtos datus krāpnieki vēlāk var izmantot citām noziedzīgām darbībām.
Novērots, ka pērn būtiski pieauga uzbrukumi arī no “C&C” jeb “Command-and-Control” centriem ar mērķi iekļaut ierīces “botu” tīklā un pēc tam izmantot citiem krāpnieciskiem nolūkiem. Oktobrī tika novērsts rekordliels šādu uzbrukumu apjoms – 2,1 miljons, savukārt gada nogalē šādu uzbrukumu skaits mēnesī sasniedza aptuveni pusmiljonu.
LMT Kiberdrošības daļas vadītājs Mārtiņš Kaļķis prognozē, ka 2024.gadā apdraudējumu intensitāte saglabāsies augsta.
Kaļķis norāda, ka arī krāpnieki aktīvi seko līdzi tehnoloģiju attīstībai un izmanto arvien modernākas metodes, tostarp mākslīgā intelekta risinājumus, lai iegūtu datus vai pakļautu ierīces. Primāri krāpnieki izmanto cilvēciskās vājības un neuzmanību.
LMT Interneta sargs aizsargā ierīces no dažādiem vīrusiem, krāpnieciskām vietnēm un nevēlama satura lietotnēs, pārlūkos un saziņas rīkos. Tas darbojas tīkla līmenī, tāpēc lietotājam nav jāveic nekādas darbības – nav jālejupielādē kāda speciāla programma un nav jāmaina telefona (rūtera) uzstādījumi.
Jau vēstīts, ka LMT apgrozījums 2022.gadā bija 165,368 miljoni eiro, kas ir par 3,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 6,8% un bija 28,9 miljoni eiro.
LMT kapitālā 49% pieder Zviedrijas “Telia Company” un tās meitaskompānijai “Sonera Holding”, pa 23% akciju pieder SIA “Tet” un Latvijas Valsts radio un televīzijas centram, bet 5% – SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs “Possessor””.