Līzings – gaidāma lēna izaugsme 0
Baltijas valstu līzinga nozare pēdējos divos gados ir atguvusies no krīzes sāpīgajām sekām, vēsta “Nordea”.
Lielākā daļa problemātisko darījumu ir atrisināta, un līzinga nozarē Baltijā ir atgriezusies mērena izaugsme, ko sekmē augošā Baltijas ekonomika. Pēc četru gadu krituma 2012. gadā Baltijas līzinga nozares portfelis pārstāja samazināties un gada beigās bija 4,45 miljardi eiro. Pagājušajā gadā līzinga jauno darījumu apjomi Baltijā pieauga par 20%, kas ir straujākais pieaugums Eiropā, sasniedzot 2,19 miljardu eiro gada apjomu.
Ivars Šmits, “Nordea Finance” valdes priekšsēdētājs: “Līzinga jauno darījumu izaugsme katrā valstī ir atšķirīga. Igaunija ir vadošā, sasniedzot 948 miljonus eiro gada līzinga jauno darījumu apjomu, tai seko Lietuva ar 632 miljoniem eiro un Latvija ar 606 miljoniem eiro līzinga jauno darījumu apjomu gadā.
Baltijas līzinga nozarē spēcīgākie segmenti ir auto līzings, lauksaimniecības tehnikas līzings, kā arī smagā komerctransporta līzings. Pēdējos divos gados pieauguši arī dzelzceļa sastāvu līzinga apjomi.
Vājākais segments Baltijā ir informācijas un saziņas iekārtu un tehnoloģiju līzings. Šī ir neattīstīta niša, kas ir nākamās dekādes Baltijas līzinga nozares izaugsmes potenciāls.
Auto līzinga pieprasījumu Baltijā virza uzņēmumi ar piecu automašīnu un lielākiem auto parkiem.
Lauksaimniecība Baltijā ir viena no pamatnozarēm, ko ar subsīdijām atbalsta gan nacionālās valdības, gan Eiropas Savienība, kas savukārt veicina pieprasījumu pēc traktoriem, kombainiem un lauksaimniecības uzkabes tehnikas. Visu trīs Baltijas valstu, bet jo īpaši Lietuvas, tendence iepriekšējos divos gados bija smagā komerctransporta parka atjaunošana un palielināšana. Šobrīd smagā komerctransporta parks Baltijā ir sasniedzis savu optimālo apjomu, tāpēc tuvākajos divos trīs gados paredzama galvenokārt esošā parka atjaunošana. Jaunākā iezīme Igaunijas un Latvijas līzinga nozarē, kas piešķir papildu dinamiku, ir dzelzceļa sastāvu finansēšana uzņēmumiem, kas apkalpo Baltijas un Krievijas reģionu.
Baltijas līzinga nozarē dominē bankām piederoši līzinga uzņēmumi. Ir daži neatkarīgi tehnikas ražotāju finanšu uzņēmumi, taču ierobežotā Baltijas ekonomikas apjoma dēļ vairākums auto un smagās tehnikas ražotāju un izplatītāju izvēlas sadarboties ar Baltijā esošajiem līzinga uzņēmumiem, nodrošinot līzinga finansējumu ar auto vai tehnikas ražotāja preču zīmi.
Šogad Baltijā paredzama ļoti mērena līzinga jauno darījumu apjomu izaugsme viena līdz divu procentu apjomā. Iemesli izaugsmes palēninājumam rodami līzinga nozares pamata segmentos. Smagā komerctransporta nozarē lielākās autoparku palielināšanas investīcijas tika veiktas jau 2011. un 2012. gadā. Paredzami mazāk dzelzceļa sastāvu iegādes darījumi, jo 2012. gadā Baltijā tie veidoja neierasti lielu apjomu.”