Līzinga stariņš auto eksporta mākoņos 0
Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija (LPAA) publicējusi pirmā pusgada rezultātu pārskatu. Šeit daži tā būtiskākie fakti un komentāri – savas kustības nākotnes plānošanai.
Viens jauns, četri lietoti
Pirmkārt – par slikto. Joprojām mūsu autoparks papildinās galvenokārt ar lietotiem importētiem automobiļiem. Proporcija aptuveni nemainīga – uz katru jaunu četri lietoti. Slikti tas, ka vērojams importa vecuma pieaugums. 55% no visiem šogad ievestajiem auto ir vecāki par 10 gadiem. Tas ir par 11 procentiem vairāk nekā 2016. gadā, kad 44% importēto spēkratu bija vecāki par 10 gadiem.
Un – vecāks par 10 – tā jau ir “riska zona”. Tie ir nobraukumi ap 150 – 250 tūkstošiem kilometru, kuri tuvākajā nākotnē draud nevis ar plānveida un relatīvi lētām apkopēm, bet dārgiem remontiem, agregātu maiņu, kas grūti pro- gnozējamus ieguldījumus pārnes uz rītdienu. Pērkot jaunākus auto, nākotne neapšaubāmi būs daudz vieglāk plānojama.
Jaunos pērk vairāk, pateicoties bankām
Par labo. Variantu ar lielāku sākotnējo ieguldījumu spējuši izvēlēties mazliet vairāk auto pircēju. Šā gada pirmajos sešos mēnešos ir reģistrēts tikpat daudz jaunu vieglo automobiļu kā šajā pašā laika periodā 2016. gadā, un šis skaitlis sasniedz gandrīz 10 000. Bet mazinājies “reeksports”. Skatot tikai to spēkratu datus, kas reģistrēti ekspluatācijai Latvijā, var secināt, ka reģistrācijas apjoma pieaugums ir 10% salīdzinājumā ar šo pašu periodu 2016. gadā. Un viens no iemesliem varētu būt banku atsaucības pieaugums.
2017. gada pirmajā pusē ar līzinga kompāniju palīdzību ir iegādātas par 600 automašīnām vairāk, kas nozīmē, ka 62% no iegādes darījumiem līdzekļi ir piesaistīti ar līzinga palīdzību. Ilgstoši līzinga īpatsvars bija zems, kas liecināja par stagnāciju ekonomikā un izteiktu banku piesardzību. Privātpersonas šā gada pirmajā pusē iegādājušās 2770 jaunus automobiļus, no kuriem 1930 jeb 70% ir iegādāti ar līzinga palīdzību.
Vēl nesen līzinga tirgū dominēja “Nordea Finance Latvia”, kas pārvaldīja vairāk nekā 30% līzinga tirgus, bet šā gada pirmajā pusē cīņa par līdera titulu ir īpaši sīva. “SEB līzings” pēc veiksmīgi noslēgtā 2016. gada līdera godā turpina ieņemt vadošo pozīciju arī šā gada pirmajā pusē ar 21,8% tirgus daļu. Ar praktiski identisku rezultātu uz papēžiem min “Swedbank līzings” ar 21,6% un ar ļoti līdzīgu rezultātu trijnieku noslēdz “Nordea Finance Latvia”, kas ir 20,5% līzinga portfeļa turētājs.
Privātpersonām draudzīgāko līzinga devēju TOP 3 nav “SEB līzings”, kas ar 17,4% no privātpersonām izsniegto līzingu portfeļa ierindojas ceturtajā vietā. Pirmajā vietā ir “Nordea Finance Latvia” ar 25,8% no visiem privātpersonu līzinga darījumiem, kam seko “Swedbank līzings” ar 23,1% un “DnB līzings” ar 21,4%.
Šobrīd finansējuma piedāvājums ir ļoti atraktīvs, jo negatīvās EURIBOR likmes dēļ bankas operē tikai ar pievienoto likmi, kas svārstās vidēji no 0,99 līdz 2,5%. Tātad, pērkot automobili par cenu 15 000 EUR ar pirmo iemaksu 10% apmērā uz pieciem gadiem finanšu līzingā, par piecu gadu kredītprocentiem un komisijas maksu pircējs samaksās tikai apmēram 570 – 1100 EUR, kas atkarīgs no līzinga procentu likmes.
Visvairāk pirktais – “Nissan Qashqai”
Jaunu automobiļu iecienītāko zīmolu tops palicis nemainīgs – “VW” (14,5%), “Toyota” (13,1%) un “Nissan” (8,6%), kas kopā veido 36,2% no visiem jaunajiem reģistrētajiem automobiļiem šā gada pirmajā pusē, un tas ir gandrīz par četriem procentpunktiem vairāk nekā 2016. gada attiecīgajā periodā.
Visvairāk pirkto modeļu TOP 3 ir piedzīvojis izmaiņas attiecībā pret pagājušo gadu, kad topa otrajā vietā bija “Opel Mokka”, kas izskaidrojams ar policijas iepirkumā piegādātajām. Šā gada pirmajā pusē nemainīgi līderis ir “Nissan Qashqai” ar 455 reģistrētām vienībām, otrajā vietā ierindojas “VW Golf” ar 321 automobili, kam seko “Škoda Octavia” ar 316 vienībām. Jāņem vērā, ka daļa no reģistrētajām “Octavia” bija paredzētas eksportam, līdz ar to teorētiski trešajā topa vietā nonāk “VW Passat” ar 278 reģistrētiem automobiļiem.
Latvijā vēl joprojām dominē apvidus auto klase, kas aizņem 45,3% no visiem reģistrētajiem jaunajiem pasažieru automobiļiem (par 4,1% vairāk nekā pērn). Skaidrojums ir jau ierastā klases popularitāte, kurai pēdējā gada laikā ir atjaunota liela daļa jau esošo modeļu un pat piepulcējušies daži jauni, kas pircējam šo klašu automobiļus padara vēl pievilcīgākus.