Līvānieši pirmie brauks pēc pieprasījuma 0
Vasarai sākoties, Līvānu novadā sāks kursēt autobuss, kurš maršrutā Līvāni–Mežancāni izpildīs reisus tikai tad, ja pasažieris 24 stundas pirms brauciena būs telefoniski sazinājies ar pārvadātāju un pieteicis braucienu. Risinājums, kas ļaus saglabāt maršrutu un neslēgt maz pieprasītos reisus. Tomēr gan Līvānu novada domē, gan Latgales plānošanas reģionā norāda – pilotprojekts jāorganizē tā, lai nesagādātu problēmas vecākās paaudzes cilvēkiem.
Informāciju izvietos pieturvietās un mājaslapu adresēs
Šī ir VSIA Autotransporta direkcijas (ATD) iniciatīva, kas aprīļa sākumā tika apstiprināta Sabiedriskā transporta padomē. Izmaiņas nepieciešamas, jo šobrīd maršrutā autobuss kursē vienu reizi nedēļā – trešdienās, tas ir neregulārs un nerentabls. ATD veica izpēti un secināja, ka vairākas dienas mēnesī autobusi brauc tukši vai pārvadā vien vienu vai divus pasažierus.
“Šobrīd transports pēc pieprasījuma ir vienīgā alternatīva tam, lai varētu saglabāt mobilitātes iespējas mazapdzīvotās vietās. Pretējā gadījumā šos maršrutus vajadzēs slēgt vai tajos samazināt reisu skaitu,” skaidro ATD sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone. Pērn valsts sedza 91% izmaksu, kas radās, lai nodrošinātu pārvadājumus četros šā maršruta reisos. To apkalpo SIA “Jēkabpils autobusu parks”, kas esot bijis par izmaiņām.
Plānots, ka jaunais pilotprojekts Latgalē tiks sākts šā gada maija beigās vai jūnija sākumā, bet transports pēc pieprasījuma nebūs kā taksometra pakalpojums. “Autobuss brauks noteiktā maršrutā un laikā, kā arī pasažieru apmaiņu veiks konkrētās pieturvietās. Šobrīd tiek strādāts pie tā, lai izveidotu kustības sarakstu plāksnes, kas tiks uzstādītas pieturvietās, un skatīti iespējamie varianti, kā šo informāciju attēlot pārvadātāja, ATD un uzziņu dienesta 1188 mājaslapā,” uzsver ATD.
Arī Latgales plānošanas reģionā uzsver, ka informācijai par autobusa pārvadājuma izpildi pēc pieprasījuma un brauciena pieteikšanas kārtību ir jābūt pieejamai pieturvietās uz kustības sarakstu plāksnēm, lai nerastos pārpratumi.
Jāinformē arī vecmāmiņa laukos
“Transports pēc pieprasījuma ir loģisks risinājums tam, lai saglabātu iedzīvotājiem mobilitātes iespējas arī mazapdzīvotās teritorijās,” uzskata Latgales plānošanas reģiona sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Iveta Dubrovska. Turpinot, ka iedzīvotāju skaits un apdzīvotības blīvums lauku reģionos ik gadu samazinās. “Ir jādomā, kā efektīvāk izlietot valsts budžeta līdzekļus, samazinot zaudējumu apmēru sevišķi nerentablajos maršrutos. Ieviešot uz pieprasījumu balstītu sabiedriskā transporta reisu izpildi, tiks samazinātas pārvadātāja mainīgās izmaksas, kas saistītas ar autobusu nobraukumu – degviela, remonts, šoferu nostrādāto stundu skaits. Tas varētu atstāt pozitīvu ietekmi uz sabiedriskā transporta zaudējumu kompensācijas apmēra iespējamu samazinājumu.”
Lai gan plānošanas reģionā ATD ideju atbalsta, nav īstas skaidrības, kā pilotprojekts noritēs. “Ir dažādi problēmjautājumi, kuri novada pašvaldībai būs jārisina. Pats būtiskākais ir nodrošināt informācijas pieejamību visu pagastu iedzīvotājiem. Ar to varētu būt grūtības, jo sabiedrisko transportu pārsvarā izmanto vecākā gadagājuma cilvēki. Jauniešiem, manuprāt, šis jauninājums problēmas neradīs, bet jārūpējas, lai arī vecmāmiņa dziļi laukos par šo faktu uzzina. Lai nav tā, ka atnāk uz pieturu un gaida, bet autobuss tā arī nepienāk,” bažas pauž I. Dubrovska.
Alternatīva, lai neslēgtu maršrutu pavisam
Arī Līvānu novada domē norāda – šis maršruts nav ienesīgs un rada zaudējumus, jo vienā reisā transporta pakalpojumus izmanto vien daži pasažieri, tomēr ilgtermiņā šai iniciatīvai nākotnes nav. “ATD izvirzītajam priekšlikumam piekritām tikai tādēļ, ka citu izvēles iespēju mums nebija,” saka Līvānu novada domes sabiedrisko attiecību un ārējo sakaru daļas vadītāja Indra Upeniece. Ja pašvaldība nepiekristu iepriekšminētajai iniciatīvai, šo reisu likvidētu, liedzot iespēju konkrētā lauku apvidus iedzīvotājiem saņemt sabiedriskā transporta pakalpojumus, viņa norādīja.
“Ne Satiksmes ministrija (SM), ne ATD nespēj redzēt un izprast situāciju, kādu redzam mēs – te uz vietas,” akmeni institūciju dārziņā met Līvānu novada pašvaldības vadītājs Andris Vaivods. “Pirmkārt, šo reisu pārsvarā izmanto vecākā gadagājuma cilvēki, kuriem visbiežāk nav ne prasmju, ne iespēju pakalpojumu pieteikt elektroniski. Jauniem cilvēkiem visbiežāk problēmu ar sabiedrisko transportu nav, jo viņiem ir personīgais transports, bet vecākā gadagājuma ļaudis, kuri dzīvo attālākajos lauku nostūros, praktiski ir izolēti. Otrkārt, manuprāt, radīsies domstarpības. Ja iepriekš cilvēki zināja, ka autobuss kursē vienu reizi nedēļā, konkrētā dienā un konkrētā laikā, tad to arī izmantoja. Tagad viens gribēs braukt pirmdien, cits sestdien. Vai būs iespējams vienoties?” retoriski jautā A. Vaivods.
Kursēšanas laiks netiks mainīts
Atbildot uz priekšsēdētāja jautājumu, ATD uzsver, ka arī pilotprojekta laikā autobuss no Līvāniem izbrauks plkst. 9.45 un 17.00, bet no Mežancāniem – plkst. 10.20 un 17.40, kā tas bijis iepriekš. Tikai turpmāk šie reisi tiks izpildīti vien tad, ja pasažieris iepriekš būs pieteicis braucienu pa telefonu, nevis elektroniski. Un pasažieru apmaiņa arī pilotprojekta laikā tiks veikta kustības sarakstā iekļautajās pieturvietās.
Jautāts par sabiedrisko transportu maršrutu un reisu optimizāciju, A. Vaivods pauž neapmierinātību: “Tas ir koks ar diviem galiem. Autobusu reisus plāno samazināt, jo laukos samazinās iedzīvotāju skaits, bet kā lai tas nesamazinās, ja valsts politika šobrīd ir vērsta uz centralizāciju, nevis līdzsvarotu pilsētu un lauku attīstību? Autobusu reisu samazināšana ir vēl viens iemesls, lai lauku iedzīvotāji apsvērtu domu pārcelties uz pilsētu.”
Lai samazinātu autotransporta pakalpojuma sniedzēju un valsts finansējuma daļas izmaksas, bet nodrošinātu iespēju iedzīvotājiem un skolēniem izmantot transporta pakalpojumus, Līvānu novada pašvaldība ierosina samazināt transportlīdzekļu izmērus mazāk pieprasītos reisos. Tāpat arī veikt izmaiņas normatīvajos aktos, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus, atļaujot pašvaldībām pārvadāt arī pieaugušos ar skolēnu autobusiem vietās, kur nekursē sabiedriskais transports.