Rīgas osta.
Rīgas osta.
Foto: LETA/Ieva Lūka

Linkaits: Lēmums par “Ventas osta” dibināšanu ir solis virzienā uz jaunu ostu pārvaldības modeli 0

Saeimā pieņemtie likuma grozījumi, kas paredz jaunas VAS “Ventas osta” dibināšanu, ir solis virzienā uz jaunu ostu pārvaldības modeli, intervijā aģentūrai LETA sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Reklāma
Reklāma

Labs signāls tranzītbiznesa nozarei

Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Veselam
Kā tad ir pareizi ēst hurmas – ar vai bez mizas? Uztura speciālistiem ir kategoriska atbilde
Lasīt citas ziņas

Viņš uzsvēra, ka Ventspils brīvostas izņemšana no ASV Valsts kases Ārvalstu aktīvu kontroles biroja (OFAC) sankciju saraksta ir labs signāls Latvijas tranzītbiznesa nozarei.

“Tas nozīmē, ka mūsu otrā lielākā osta var sekmīgi turpināt darbu. Visiem kuģu īpašniekiem, aģentiem, apdrošinātājiem ir skaidrība, ka var droši un bez problēmām ienākt un strādāt ostā, iekraut un izkraut kuģus,” teica Linkaits, piebilstot, ka tas arī liecina, ka ir uzticība tiem darbiem, kurus ātri izdarīja valdība, un ka tie ir pietiekami, lai nodrošinātu, ka Ventspils ostā vairs nav ASV sankcijās iekļauto personu ietekmes.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jautāts, vai ir signāli, ka arī Ventspils attīstības aģentūra, Biznesa attīstības asociācija un Latvijas Tranzīta biznesa asociācija varētu tikt izņemtas no sankciju saraksta, Linkaits atbildēja, ka šādu signālu nav, bet pašlaik pieņemtais lēmums ir pietiekams, lai nozare varētu turpināt sekmīgi strādāt.

Jauns ostu pārvaldības modelis

Tāpat ministrs norādīja, ka Saeimas 18.decembrī pieņemtie grozījumi likumos un arī Ministru kabineta lēmums par kapitālsabiedrības “Ventas osta” dibināšanu ir solis virzienā uz jaunu ostu pārvaldības modeli.

“Domāju, ka šie lēmumi varētu mums būt kā pilotprojekts, ar kuru varam izmēģināt un notestēt tās lietas, kuras līdz 1.jūlijam mums ir jāsagatavo attiecībā uz ostu pārvaldības koncepciju,” teica Linkaits, piebilstot, ka būs iespējams notestēt jautājumus par īpašumtiesībām, funkcijām, atbildībām, savstarpējām attiecībām un tamlīdzīgi.

Jautāts, vai pastāv arī iespēja atgriezties pie vecā Ventspils ostas pārvaldības modeļa, Linkaits teica “domāju, ka nav jāskatās atpakaļ, ir jāskatās uz priekšu”.

Ministrs skaidroja, ka primārais mērķis, kāpēc vajadzēja nekavējoties veidot “Ventas ostu”, bija nepieciešamība garantēt uzņēmējiem vienu no sankcijām brīvu struktūru, ar kuru veikt visus norēķinus par Ventspils ostas pakalpojumiem. Šobrīd gan šāda nepieciešamība ir zudusi un norēķinus var veikt ar esošo Ventspils brīvostas pārvaldi.

“Tāpēc apzināta paralēlu struktūru veidošana nav nepieciešama. Mēs drīzāk iesim uz priekšu un skatīsimies, kā mēs varam izmantot “Ventas ostu” kā pilotprojektu attiecībā uz ostu pārvaldības reformu,” stāstīja Linkaits.

Reklāma
Reklāma

Valdība spēj mobilizēties

Viņš arī uzsvēra, ka pēdējie notikumi ir apliecinājuši, ka krīzes situācijā valdība ir spējīga ļoti labi funkcionēt un sadarboties. “Gribu izteikt pateicību Tieslietu un Finanšu ministrijas kolēģiem, kas ļoti operatīvi un pat proaktīvi darbojās dažādu lēmumu izskatīšanā. Mēs pat negaidījām tik lielu atsaucību. Arī sadarbība starp valdību un Saeimu šajās dienās bija ļoti laba,” teica Linkaits.

Uz jautājumu, vai ir iesniegti dokumenti Uzņēmumu reģistrā “Ventas ostas” dibināšanai, satiksmes ministrs teica, ka vēl nav. “Mēs tikām tikai līdz parakstu apliecināšanai. Iespējams, šajā jautājumā nāksies kaut ko pārskatīt, jo, ja jāgatavojas ļoti intensīvam darbam, tad nepieciešama viena komanda, bet tagad paskatīsimies, vai nevajag kaut ko mainīt izpildlīmenī,” skaidroja Linkaits.

Ministrs nevarēja atbildēt, vai šo darba posmu plānots pabeigt līdz gada beigām vai ilgākā periodā, bet skaidroja, ka paliek spēkā viss, kas ir noteikts Saeimas pieņemtajos likuma grozījumos, tostarp, ka līdz 1.februārim ir jāizstrādā Rīgas brīvostas nolikums un jāpiedāvā Ventspils brīvostas nolikums.

“Bija jau plānots virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus visos trijos ostu nolikumos, bet tagad precizēsim izmaiņas, kas saistītas ar pēdējā laika izmaiņām likumos, un virzīsim tos, lai līdz 1.februārim varētu apstiprināt tos Ministru kabinetā,” piebilda satiksmes ministrs.

Uzziņa:

OFAC šogad 9.decembrī, balstoties uz tā dēvēto Magņitska likumu, par korupciju noteica sankcijas Ventspils mēram Aivaram Lembergam (“Latvijai un Ventspilij”) un četrām ar viņu saistītām juridiskām personām – Ventspils brīvostas pārvaldei, Ventspils attīstības aģentūrai, Biznesa attīstības asociācijai un Latvijas Tranzīta biznesa asociācijai.

Reaģējot uz Ventspils brīvostas iekļaušanu sankciju sarakstā, Saeima grozīja likumus, lai Ventspils brīvostu un arī Rīgas brīvostu nodotu valsts pārziņā, bet 17.decembrī valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas rosinājumu dibināt jaunu kompāniju – “Ventas osta”, kas nodrošinās Ventspilī esošās ostas teritorijas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.

Savukārt 18.decembra vakarā OFAC paziņoja par sankciju atcelšanu pret Ventspils brīvostu un Ventspils brīvostas pārvaldi.

Ventspils brīvostai noteiktās sankcijas tika atceltas pēc tam, kad Lembergs atkāpās no brīvostas valdes un Latvijas valdība veica darbības, lai pārtrauktu Lemberga ietekmi ostā, izriet no ASV Finanšu ministrijas paziņojuma presei.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.