“Mums jāatceras, ka mēs dzīvojam blakus teroristu valstij.” Dekāns par to, ka mēģinājumi traucēt GPS signālus jāuztver nopietni 59

“Mums jāatceras, ka mēs dzīvojam blakus teroristu valstij,” tā par Krievijas radītajiem GPS signālu traucējumiem, kas ir ļoti bīstami un var novest pie aviokatastrofas, TV24 raidījumā “Preses klubs” sacīja biznesa augstskolas “Turība” Starptautiskā tūrisma fakultātes dekāns Ēriks Lingebērziņš.

Reklāma
Reklāma
“Latvija ir iegājusi Nāves spirālē! Ar čurainu lupatu jāpatriec!” Hermanis par politiķiem, kuri valsti ved uz “kapiem”
“Asaras acīs!” Tantiņas pie Matīsa kapiem tirgo puķu vainagus. Kāds izsauc policiju, bet viņa rīcība pārsteidz
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
Lasīt citas ziņas

Viņš atgādina, ka hibrīdkara elementi notiek visos iespējamos veidos, un tas ir jautājums par mūsu kopīgo gatavību dažādiem scenārijiem, kas ietver, tostarp visus iespējamos hibrīdapdraudējuma riskus.

“Es domāju, ka šis ir nopietns signāls,” viņš atzina, piebilstot, ka Civila aviācijas aģentūrai (CVA), kuras kompetencē ir šis jautājumi, jāņem tas vērā un atbilstoši jārīkojas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lingebērziņš uzsver, ka aviācijas sektors kopumā Latvijā ir pietiekami attīstīts: “Mēs esam savā ziņā esam viens no reģionālajiem aviācijas centriem. Un es ticu, ka mūsu speciālistiem ir zināšanas un saprašana šajā jautājumā, un, es ceru, ka šim jautājumam pieiet pietiekami atbildīgi, jo aviācija ir viens no tiem kritiski svarīgās infrastruktūras elementiem, kas mums ir ļoti nozīmīgs, jo vienā pusē mums ir jūra, otrā pusē mums ir iedomu siena, un tad tā aviācija ir tā, kas mūs lielā mērā savieno ar pārējo pasauli.”

Jau vēstīts, ka Somijas nacionālā lidsabiedrība “Finnair” no pirmdienas līdz 31.maijam aptur ikdienas reisus uz Tartu, lai meklētu risinājumu GPS signāla traucējumiem.

Kā pirmdien informēja lidsabiedrība, uz mēnesi tiek apturēti reisi uz Tartu, lai šajā laikā meklētu metodes, kā lidmašīnām nolaisties Tartu lidostā droši un raiti bez GPS signāla.

“Finnair” ir vienīgā lidsabiedrība, kas nodrošina starptautiskos reisus uz Tartu. Lidojumi marta beigās tika atsākti pirmo reizi kopš koronavīrusa pandēmijas.

Lidsabiedrība atvainojās pasažieriem par neērtībām, uzsverot, ka lidojumu drošība ir visaugstākā prioritāte. Pašlaik Tartu lidostā izmantotā nolaišanās metode ir balstīta uz GPS signālu.

Ceturtdien un piektdien divas “Finnair” lidmašīnas GPS signāla traucējumu dēļ atgriezās Somijā, jo tām nebija iespējams droši sasniegt Tartu lidostu.

GPS traucējumi ir palielinājušies kopš 2022.gada, un “Finnair” piloti ir ziņojuši par traucējumiem, īpaši Kēnigsbergas (Karaļauču) eksklāva, Melnās jūras, Kaspijas jūras un Vidusjūras austrumu daļas reģionā.

Parasti GPS traucējumi neietekmē lidojuma maršrutus vai lidojumu drošību, jo piloti to labi apzinās un lidmašīnās ir alternatīvas sistēmas, kuras tiek izmantotas, ja tiek traucēts GPS signāls.

Reklāma
Reklāma

Jau vēstīts, ka Baltijas valstu ārlietu ministri brīdinājuši, ka Krievija rada GPS signālu traucējumus, kas ir ļoti bīstami un agri vai vēlu var novest pie aviokatastrofas.

Igaunijas, Latvijas un Lietuvas ārlietu ministri laikrakstam “Financial Times” norādījuši, ka pēdējo nedēļu laikā Baltijas valstīs tiek novēroti GPS signālu traucējumi. Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna paziņojis, ka Tartu lidostas apkaimē notiekošais ir Krievijas hibrīduzbrukums

“GPS signāla traucēšana ir daļa no Krievijas naidīgajām darbībām, un mēs noteikti apspriedīsim šo jautājumu arī ar mūsu sabiedrotajiem. Tas ir drauds mūsu cilvēkiem un drošībai, un mēs to necietīsim,” sacījis Cahkna.

Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis teicis, ka situācija Baltijas jūras reģionā ir kļuvusi pārāk bīstama, lai to ignorētu.

Latvijas ārlietu ministre Baiba Braže norādījusi, ka tādi incidenti tiek uztverti nopietni un Latvijas atbildīgās institūcijas sadarbojas ar citu valstu kolēģiem.

Eksperti ir norādījuši, ka Baltijas valstu reģionā pēdējo mēnešu laikā GPS signāla traucējumi ir ietekmējuši desmitiem tūkstošu civilo lidmašīnu reisu. Signāla bloķēšana ietekmē arī kuģošanu Baltijas jūrā un automašīnu navigācijas sistēmas. Zviedrijas Jūras spēki ir izplatījuši brīdinājumu par kuģošanas drošības riskiem.

Kā pauž eksperti, GPS signāla traucējumus var radīt ar salīdzinoši lētu aprīkojumu.

Lai gan neviens nav uzņēmies atbildību par signāla traucējumu radīšanu, reģiona amatpersonas nešaubās, ka tos gan no savas pamatteritorijas, gan no Kēnigsbergas eksklāva rada Krievija.

Lielbritānija martā apstiprināja, ka valdības lidmašīna, kurā atradās aizsardzības ministrs Grānts Šapss, mājupceļā no Polijas piedzīvoja GPS signāla traucējumus Kēnigsbergas tuvumā.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.