
Līgums par projekta “Rail Baltica” īstenošanu tiks parakstīts, pārliecināta Rubesa 0
Projekta “Rail Baltica” īstenotāja, Baltijas valstu kopuzņēmuma AS “RB Rail” valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa ir pārliecināta, ka Baltijas valstīm līdz 30.septembrim izdosies parakstīt līgumu par projekta finansēšanas un izpildes nosacījumiem.
Rubesa šorīt intervijā LNT raidījumam “900 sekundes” teica, ka deviņām Baltijas valstu iestādēm līdz 30.septembrim ir jāparaksta līgums, lai projektam nezaudētu Eiropas Savienības (ES) naudu.
Viņa atgādināja, ka 7.septembrī Briselē kopuzņēmuma AS “RB Rail” padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par galvenajiem principiem iepirkumiem un atbildības sadalīšanu “Rail Baltica” realizēšanai.
“Nav šaubu, ka visu laiku būs kas tāds, kas kādam patiks vai nepatiks, taču esmu gandrīz droša, ka līgums tiks parakstīts,” teica Rubesa.
Kā ziņots, šā gada 7.septembrī Briselē kopuzņēmuma AS “RB Rail” padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojušies par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta “Rail Baltica” realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trīs grupās – iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.
Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar “RB Rail” centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga “RB Rail” un kas tiek veikti pēc “RB Rail” izstrādātiem iepirkuma principiem.
Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja – ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.
Intervijā portālam “15min.lt” viņš pauda neizpratni par Lietuvas nostāju un vēlmi darbu konkursus izsludināt atsevišķi, nevis ar Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” starpniecību.
Pēc Krāmera iepriekš teiktā, vienoties par projekta īstenošanu izdosies tad, kad tam piekritīs Lietuva. “Baltijas valstīm ir jāstrādā kopā. Ir vajadzīgs galīgais lēmums, kura joprojām nav.
Zinu, ka trūkst politiskā lēmuma, kas jāpieņem Lietuvas Satiksmes ministrijai,” viņš sacīja.
Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par “Rail Baltica” darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī “RB Rail” valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.