Līguma slēgšana ar elektroenerģijas piegādātāju ir ļoti vienkārša, taču to pašu nevar teikt par laušanu 31
Linda Tunte


Arhīva foto.
Arhīva foto.
Ilustratīvs foot.

“Pērnā gada oktobrī izvēlējos tobrīd izdevīgāko fiksēto elektroenerģijas tarifu. Tas bija uzņēmumā Enefit. Viss bija patiešām vienkārši – uzņēmuma mājas lapā izpētīju informāciju, aizpildīju pieteikuma formu un jau nākamajā dienā saņēmu laipnu zvanu no uzņēmuma, noslēdzām līgumu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Tagad, sekojot līdzi tirgus situācijai, esmu nolēmis līgumu lauzt, izvēloties biržas tarifu. Sapratu, ka rudenī pieļāvu kļūdu, nofiksējot cenu salīdzinoši dārgākajā periodā. Neko darīt, no kļūdām mācāmies.

Cerībā, ka līguma laušana būs tikpat vienkārša kā noslēgšana, atkal devos uz Enefit mājas lapu, taču pat pēc ilgas dažādu sadaļu izpētes, ielogošanās savā profilā utt. iespēju pieteikt līguma laušanu tā arī neatradu. Bija jau vēls vakars, tāpēc arī telefona zvans nebija iespējams. Tā nu nolēmu uzrakstīt e-pastu, jautājot, vai un kur internetā varu pieteikt līguma laušanu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēc pāris dienām saņēmu atbildi, ka pieteikt līguma laušanu nav iespējams elektroniski. To var izdarīt tikai noteiktu stundu laikā zvanot uz uzņēmuma tālruni.

Protams, izdarīšu un risinājumu atradīšu, taču radās jautājums, vai tas ir korekti, ka līguma slēgšana ir tik vienkārša, taču laušanai nākas krietni vien papūlēties? Bizness ir bizness, es saprotu, bet kā ar patērētāja tiesībām?

Un otra lieta – zinu, ka līguma laušana kaut ko maksā. Akceptēju un pieņemu, jo pats jau līgumā par to parakstījos, taču gribētos tomēr saprast, par ko ir šī laušanas summa? Domāju, arī citiem lasītājiem būtu interesanti lasīt atbildes uz šiem jautājumiem.”

Saņēmām šādu ziņu no mūsu lasītāja, tāpēc centāmies noskaidrot atbildi. Jāsaka gan, ka uzņēmuma Enefit pārstāvji sniedza visai formālu atbildi uz iepriekš uzdotajiem jautājumiem.

Danuta Lavrinoviča, Enefit Latvija mājsaimniecību segmenta vadītāja skaidro: “Kļūt par Enefit klientu iespējams zvanot Enefit klientu apkalpošanas centram katru dienu no plkst. 8.00 līdz 20.00 vai noslēdzot līgumu Enefit mājaslapā. Savukārt, līgumu par elektrības piegādi iespējams pārtraukt vai mainīt, zvanot vai sūtot iesniegumu Enefit klientu apkalpošanas centram.

Katrs iesniegums par līguma laušanu tiek izskatīts individuāli, lai palīdzētu klientam atrast labāko iespējamo risinājumu, ņemot vērā konkrētā līgumslēdzēja patēriņu un līguma nosacījumus. Šādā veidā mēs pasargājam savus klientus no negaidītām sekām, kas varētu rasties, manuāli pārtraucot līgumu digitālajā vidē, neiedziļinoties līguma nosacījumos.”

Reklāma
Reklāma

Savukārt par summu, kas jāmaksā, laužot līgumu, uzņēmumā skaidro, ka savstarpējas līguma saistības, kur klients no savas puses apliecina savu pieprasījumu pēc elektrības, ir priekšnosacījums, lai tirgotājs rezervētu klientam nepieciešamo elektroenerģijas apjomu visā līguma periodā.

Klientam atsakoties no pakalpojuma, tas tirgotājam neatceļ saistības pret elektroenerģijas ražotājiem un gala lietotājam, pārtraucot pakalpojuma līgumu, elektroenerģijas iepirkuma cena tirgotājam netiek pārskatīta. Tādēļ arī pakalpojuma līgums paredz līguma izbeigšanas maksas piemērošanu gadījumā, ja tas tiek vienpusēji pārtraukts, lai vismaz daļēji kompensētu pakalpoja sniedzējam radušos zaudējumus.

Lai noskaidrotu jautājumu par to, vai līguma slēgšanai un laušanai nevajadzētu būt vienlīdz ērtai un pieejamai, sazinājāmies arī ar PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta Pirmās patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības daļas vadītāju Elīnu Kreceli-Germani.

Viņa skaidro, ka līguma laušanas iespējas tiek atrunātas savstarpēji noslēgtajā līgumā. Normatīvie akti neuzliek par pienākumu elektroenerģijas tirgotājam piedāvāt līguma laušanu, aizpildot pieteikuma formu internetā, bet būtiski, lai patērētājam tiktu nodrošināta komersanta sasniedzamība, vēloties lauzt līgumu.

Līguma laušanas kārtība un nosacījumi tiek atrunāti pušu savstarpēji noslēgtajā elektroenerģijas tirdzniecības līgumā. Pamatprasības tam ir noteiktas 2014.gada 21.janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) 23.punktā un 32.2.apakšpunktā, kas noteic kārtību, kādā jānotiek elektroenerģijas līguma pirmstermiņa izbeigšanai, piemērojot līgumsodu par elektroenerģijas līguma laušanu pirmajos divos līguma darbības termiņa gados.

Attiecīgi pieprasītā līgumsoda samērīgums jāvērtē, ņemot vērā noslēgtā līguma termiņu, līgumā paredzēto līgumsoda apmēru, to samazinot proporcionāli par katru ceturksni noslēgtā līguma ietvaros.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.