“Mēs atradīsim risinājumu, lai lauztu līgumu tā, lai Lietuvai saistībā ar to nerastos finansiāli zaudējumi,” premjerministre Ingrīda Šimonīte teica Lietuvas parlamentā.
“Mēs atradīsim risinājumu, lai lauztu līgumu tā, lai Lietuvai saistībā ar to nerastos finansiāli zaudējumi,” premjerministre Ingrīda Šimonīte teica Lietuvas parlamentā.
Foto: Ints Kalniņš/REUTERS/SCANPIX

Lietuvas valdība meklē iespējas lauzt līgumu ar “Belarusjkaļij” 12

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Lietuvas valdība meklē iespējas, kā bez būtiskiem zaudējumiem valstij atteikties no līguma starp Lietuvas valsts dzelzceļa kompāniju “Lietuvos geležinkeliai” un Baltkrievijas kālija minerālmēslojuma ražotāju “Belarusjkaļij”, pret kuru vērstas ASV sankcijas, vakar paziņoja premjerministre Ingrīda Šimonīte.

“Mēs atradīsim risinājumu, lai lauztu līgumu tā, lai Lietuvai saistībā ar to nerastos finansiāli zaudējumi,” Šimonīte sacīja parlamenta deputātiem. “Vēlos uzsvērt, ka ASV sankcijas primāri attiecas uz ASV juridiskajiem subjektiem un tām nav tiešas ietekmes Lietuvā, tādēļ mums jāizskata jautājums par līguma darbību, nevis par sankciju piemērošanu. Tās ir dažādas lietas,” viņa teica.

CITI ŠOBRĪD LASA

Satiksmes ministrs Marjus Skuodis intervijā Lietuvas sabiedriskajam radio paziņojis, ka Lietuvai var draudēt nopietnas un grūtas tiesvedības, ja tā lauzīs līgumu par “Belarusjkaļij” kravu pārvadājumiem. “Mēs nevaram atļauties pieņemt sasteigtus, neizsvērtus un impulsīvus lēmumus,” uzsvēra ministrs, atzīstot, ka tiesvedība noteikti tiks vērsta pret Lietuvas pusi. Kā sacīja Skuodis, juristi secinājuši, ka finansiālā atbildība par līgumu gulstas uz “Lietuvos geležinkeliai” valdi. Uzņēmuma “Lietuvos geležinkeliai” vadītājs Mants Bartuška paziņojis, ka kompānijai var draudēt simtiem miljonu eiro sods par līguma laušanu. Viņš uzsvēra, ka vienpusēji līgumu var lauzt tikai tad, ja tā lemtu valsts iestādes.

Satiksmes ministrs iepriekš pavēstīja, ka valsts izskata iespējas samazināt līguma laušanas radītos finansiālos riskus, bet, ja valdības komisija, kas izskata stratēģiskas nozīmes kompāniju darījumus, secinās, ka ar konkrēto līgumu tiek apdraudēta valsts nacionālā drošība, tas tiks lauzts.

Lietuvas premjerministre apliecināja, ka satiksmes ministrs Skuodis ir gatavs atkāpties no amata saistībā ar “Belarusjkaļij” produkcijas transportēšanu caur valsti. Iepriekš par gatavību atkāpties no amata paziņoja arī Lietuvas ārlietu ministrs Gabrieļus Landsberģis, kurš ir arī valdošajā koalīcijā ietilpstošās partijas “Tēvzemes savienība – Lietuvas kristīgie demokrāti” priekšsēdētājs.

Šimonīte norādīja, ka pagaidām nav izlēmusi par ministru demisijas pieņemšanu un lēmumu attiecībā uz abiem ministriem pieņems nākamās nedēļas sākumā “saskaņā ar politiskās atbildības kritērijiem”.

“Lietuvos geležinkeliai” trešdien, kad stājās spēkā ASV sankcijas, pavēstīja, ka caur Lietuvu joprojām tiek vesta “Belarusjkaļij” produkcija, jo ar “Belarusjkaļij” novembrī veikto priekšapmaksu pietiek, lai segtu dzelzceļa pakalpojumu izdevumus decembrī un, iespējams, daļēji arī janvārī. Uzņēmums “Lietuvas geležinkeliai” paziņoja, ka par priekšapmaksu informējis Satiksmes ministriju un Ārlietu ministriju.

Ārlietu ministrs Lands­berģis sacīja, ka dzelzceļa uzņēmums informējis Ārlietu ministriju par “Belarusjkaļij” avansa maksājumu septembrī par pakalpojumiem oktobrī, bet ne par maksājumiem, kas notikuši pēc tam.

Reklāma
Reklāma

Lietuvas valsts dzelzceļa grupas kravu pārvadātājs “LTG Cargo” aplēsis, ka decembrī pārvadās apmēram vienu miljonu tonnu mēslojuma, kas nozīmē, ka caur Lietuvas teritoriju joprojām dienā izbrauks seši līdz deviņi kravas vilcieni. Par ASV sankcijām pret “Belarusjkaļij” produkcijas tirgotāju un eksportētāju “Belarusian Potash Company” tika paziņots augustā, bet tās stājās spēkā 8. decembrī.

Satiksmes ministrs Skuodis lūdzis valdības komisijai, kas nodarbojas ar stratēģisko uzņēmumu darījumu izvērtēšanu, sniegt savu skatījumu par Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijas “Lietuvos geležinkeliai” un pasaulē lielākā kālija karbonāta mēslojuma ražotāja Baltkrievijas valsts uzņēmuma “Belarusjkaļij” līgumu. Komisijai būs jāizlemj, vai līgums atbilst Lietuvas nacionālās drošības interesēm.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.