Lietus nav labāks par sniegu 0
Pirms nedēļas rakstīju – vecas ziemas riepas neglābs – un zīmēju bildīti ar bremzēšanas ceļiem. Pašlaik termometrā +10 grādi, no sniega ne miņas. Un tādā melnā nedēļas nogalē divas jaunu vīru nāves uz ceļa.
Nepretendējot uz konkrēto negadījumu analīzi (to detaļas nav publiskotas), varu mēģināt minēt šādu un līdzīgu avāriju iemeslus. Visiespējamākais – slapjš, netīrs ceļš un sliktas riepas. Plika (vai ar minimālu protektoru) riepa ir saķerē līdzvērtīga jaunai tikai ļoti mazā ātrumā vai uz sausa, tīra asfalta (pēdējā gadījumā pat pārāka – sacīkstēs taču brauc ar “slikiem”). Tabuliņā ir skaitļi stiprā lietū. Jau pie 75 km/h tās saķeres resurss ir vairs tikai 16 procenti no sākotnējā. Jauna riepa šādos apstākļos “strādā” stabili un prognozējami līdz pat Latvijas ātruma limitiem un virs tiem. Lai gan – arī tās iespējas nav bezgalīgas. Man ir gadījies mēģināt strauji mainīt joslu ar ļoti labu auto (jauna “Opel Omega”) un izcilām riepām (“Bridgestone” speciāla lietus versija). Ātrums 160 km/h (Vācijas “bānis”). Nekas nesanāca. Stūre “tukša”… To sauc par akvaplanēšanu.
Bet ne jau vāja saķere ir sliktākais. Tai var pielāgoties. Sliktākais ir saķeres mainīgums, ceļa ap- stākļiem mainoties. Un tie rudenī mainās strauji, neparedzami. Manevra sākumā tu vari būt uz sausa (vai sausāka) ceļa, sākt virziena maiņu, kā biji iecerējis, bet tad nāk peļķe, kurā auto vairs negriežas, tu instinktīvi (un aplami) griez stūri vairāk. Efekta nekāda, līdz – un tad ir ziepes! – riteņi atkal nonāk sausā vietā un, pārlieku sagriezti, rauj tevi… Viens tas “bembis” bija kokā, otrs – pretimbraucošā kravinieka purnā. Daugavgrīvas šosejā tajā pašā laikā viens ielidoja autobusa pieturā. Tukšā, paldies Dievam…
Precīza vajadzīgās trajektorijas izpilde ar šādiem auto nav iespējama. Pat meistaram ne. Slimības izplatību pastiprina plato un zemo riepu mode.
“Uni-rojal” riepu konstruktori kādā prezentācijā reiz rādīja palēninātu videofilmiņu, kurā skaisti bija redzams, kā ar divkāršu izspiežamā ūdens daudzumu cīnās 225 mm plats ritenis. Blakus par 30 mm šaurāks, tas ar peļķi tika galā, pat būdams padilis. Platajam katra dziļā rieva bija absolūti nepieciešama. Cik maksā labas, 200 zirgspēku automobiļa riepas? Ja disks 17 collu – komplekts vilks uz latiem 400. Bet 15 gadus vecu, joprojām ļoti ātru “bembi” var dabūt par tūkstoti, pēc kura sa-grabināšanas riepām vairs neatliek pat simts.
Un tad tiek gāzts ar plikām. Vai nopirktas divas kaut cik ciešamas, štukots, kur tad nu tās likt – priekšā vai pakaļā? Liksi priekšā, slapjā līkumā pietiks ar gāzes atlaišanu vien, lai sāktos klasiska nevadāma sānslīde. Montēsi pakaļgalā, līdzīgos apstākļos auto stums degunu uz grāvi. Stūri aiz bailēm “pārgriezīsi”, sausākā vietā nonācis, tiksi mests tajā liktenīgajā pretējā joslā…
Tādēļ – vēlreiz, dāmas un kungi, – pacentīsimies tomēr nopirkt labas riepas!
Saķeres atkarība no riepas protektora dziļuma
Protektora dziļums | 1,6 mm | 4 mm | 8 mm |
Ātrums | Saķere (%) | ||
5 km/h | 100 | 100 | 100 |
75 km/h | 16 |
58 |
74 |
125 km/h | 6 |
11 |
47 |
Avots: “Auto akadēmija”