Lietotu auto shēmās valsts zaudē vismaz 20 miljonus eiro gadā 3
Lietotu auto shēmās Latvija zaudē vismaz 20 miljonus eiro gadā, liecina portālu “autoDNA.lv” un “AutoDetektīvs.lv” apkopotā informācija.
Kā atzīmēja portāla pārstāvis Agris Dulevičs, Latvijas lietoto automašīnu tirgus krietni atšķiras no situācijas Rietumeiropā – ar auto vecumu, nobraukumu, tehnisko stāvokli, degvielu sadalījumu un arī ar cenām. Automašīnas, kas atvestas no rietumiem, vairumā gadījumu maksā lētāk nekā izcelsmes valstī.
Dulevičs stāstīja, sludinājumu portālos regulāri tiekot publicēti jauni sludinājumi ar automašīnām, kuras esot tikko atvestas no ārvalstīm. Pircējus cenas priecē, jo bieži vien tās ir tādā pašā līmenī vai pat zemākas nekā, piemēram, Eiropas lielākajā auto sludinājumu portālā “Mobile.de”.
“Mānīšanās ar odometru rādījumiem ir tikai kaitinoša blakus parādība daudz lielākai problēmai. Savu artavu šai ēnas pusei sācis dot arī pašmāju populārais sludinājumu portāls “ss.lv”, ļaujot par atsevišķu samaksu slēpt automašīnas nobraukumu, kas pretējā gadījumā sludinājumā ir obligāti jānorāda. Arī transportlīdzekļu VIN jeb šasijas numuri šad tad tiek “kļūdaini” ierakstīti, kas atskaitēs slēpj gan patieso nobraukumu, gan arī datus par avārijām,” skaidro Dulevičs.
Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš norādīja, ka zemā cena nebūt nenozīmē, ka auto ir sliktā tehniskā stāvoklī, bet gan to, ka, iespējams, šis auto Latvijā ir nonācis ar kādas no krāpnieciskās shēmas starpniecību.
“Negodprātīgie autotirgotāji pārsvarā izmanto trīs shēmas – pievienotās vērtības nodokļa (PVN) “karuseli”, kurā nodoklis, iespējams, pat vairākkārtīgi tiek izkrāpts no valsts. Vēl viena shēma ir auto tirgošana par neto cenu, manipulējot ar īpašajiem PVN noteikumiem un nenomaksājot PVN, kā arī priekšnodokļa ģenerēšana, izmantojot fiktīvus darījumus uzņēmuma saimniecībā, tādējādi samazinot valsts budžetā nomaksājamo summu,” norāīja Rūtiņš.
Saskaņā ar Auto asociācijas aprēķiniem, PVN shēmās pazūd aptuveni 20 miljoni eiro gadā. Populārākās automašīnas, kuras tiek importētas caur “PVN karuseļiem”, ir “premium” segmenta auto vecumā līdz pieciem, augstākais, septiņiem gadiem. Jo dārgāks automobilis, jo vairāk var nopelnīt uz nenomaksātā PVN rēķina.
“Lietoto auto tirgus Latvijā ir ļoti savdabīgs. Katru dienu mūsu datubāzēs parādās jauni auto, kuri ievesti no ārvalstīm par ļoti kārdinošām cenām. Tas vien liek uzdot jautājumu – kāpēc? Vai tad importētāji nevēlas gūt peļņu? Vai konkurence ir tik sīva, ka jāstrādā ar zaudējumiem? Bieži vien sanāk apvienot visu kopā – auto ir bijis ar lielu nobraukumu, avarējis, pārdots izsolē, izvazāts pa karuseļiem un pārdots Latvijā “bez defektiem,” komentēja Dulevičs.
Raksturojot “PVN karuseli”, Dulevičs skaidroja, ka, piemēram, Latvijā tikko ievesta auto neto cena ir 10 000 eiro un pircējs kopā ar PVN attiecīgi samaksā tirgotājam 12 100 eiro. Tirgotājam valsts budžetā būtu jānomaksā 2100 eiro, bet tas netiek izdarīts, un auto ir kļuvis par PVN tiesu lētāks. Tirgotāji gan vairumā gadījumu ir tikai reklāmas izkārtne un nodokļa izkrāpšanai ir radīts viens vai vairāki buferuzņēmumi, kas laiku pa laikam beidz savu darbību un visu laiku mainās.
Saskaņā ar likumu, importējot preci PVN nav jāmaksā. Tā no uzņēmuma “A” Lietuvā auto nopērk uzņēmums “B” Latvijā, kurš to tālāk pārdod uzņēmumam “C”, piemērojot PVN, kurš arī, piemērojot PVN, automobili pārdod tālāk uzņēmumam “D”, kurš savukārt preci eksportē atkal uz Lietuvu. Uzņēmumam “D” pienākas nodokļa atmaksa, bet uzņēmums “B”, kuram nodoklis būtu jāieskaita valsts budžetā, to neizdara. Tā tas auto griežas PVN karuselī, nenomaksājot ne tikai PVN nodokli, bet papildus vēl izkrāpjot no valsts naudu.
Ne mazāk izplatīta ir metode, kurā auto tiek importēts no ārvalstīm un pārdots par neto cenu, nesamaksājot PVN. Šajā gadījumā pircējs tiek apzināti iesaistīts dokumentu viltošanā un melu stāstīšanā pie automašīnas reģistrācijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā.
Šādā gadījumā tirgotājs, kas ir reģistrēts PVN maksātājs Latvijā, auto nopērk no uzņēmuma, kas ir PVN maksātājs Vācijā, bet auto tiek pārdots par neto summu. Pēc tam, veicot pārdošanas darījumu Latvijā, iegādes dokumenti tiek iznīcināti un pie automašīnas pārdošanas jaunajam pircējam, privātpersonai, Latvijā tiek piedāvāts noslēgt līgumu it kā pa tiešo ar šo pārdevēju Vācijā. Līgums ir fiktīvs un parakstīts it kā no Vācijas uzņēmuma puses, kura parakstu visdrīzāk ir uzlicis pārdevējs Latvijā, stāstīja Dulevičs.
Tādējādi pircējs ar savu parakstu ir apzināti iesaistījies dokumentu viltošanas shēmā – parakstījies uz viltota līguma, skaidri apzinoties, ka nav bijis iesaistīts auto iegādes procesā ar Vācijas kompāniju. “Pircējs ir apzināti iesaistījies PVN izkrāpšanā. Arī atbildība par automašīnas tehnisko stāvokli no negodprātīgā autotirgotāja tiek noņemta, un pircējs paliek ar fiktīvu līgumu, kurš noslēgts starp viņu un kaut kādu uzņēmumu Vācijā,” atzīmēja Dulevičs.
Portālu “autoDNA.lv” un “AutoDetektīvs.lv” pārstāvis ir pārliecināts, ka PVN karuseli varētu apturēt ar reverso PVN. Proti, pie auto importa no ārvalstīm un pārdošanas tālāk gala lietotājam PVN daļu maksā nevis tirgotājam, bet pa tiešo valstij. Tāda kārtība, piemēram, ir būvmateriālu, metāllūžņu, elektronikas tirdzniecībā un vēl dažās citās jomās.
Taču Auto asociācijas valdes loceklis Rūtiņš uzskata, ka galvenā problēma ar reversā PVN ieviešanu ir milzu birokrātijā.
“Ir nozares, kurās reversā PVN piešķiršana ir atstāta nacionālo valdību atbildībā, bet pārējās nozarēs šāda nepieciešamība ir jāpierāda un jāsaņem atļauja no Eiropas Komisijai (EK). Auto tirdzniecība arī ir viena no šīm nozarēm. Līdz ar to Latvijai ir jāpaveic milzu mājasdarbs, kas jāiesniedz EK, ko neviens īsti nevēlas darīt,” atzina Rūtiņš.
Kā ziņots, nelikumības autoservisos un auto tirdzniecībā ik gadu valstij rada zaudējumus 50 līdz 70 miljonu eiro apmērā, liecina Auto asociācijas informācija.
Uzņēmumam “autoDNA” pieder lielākā datubāze Latvijā un viena no lielākajām visā Eiropā par automašīnu tehnisko stāvokli, piedāvājot transportlīdzekļu vēstures pārbaudi tiešsaistē, izmantojot vienīgi katram spēkratam unikālo VIN kodu. Pavisam “autoDNA” datubāzē ir informācija par vairāk nekā 500 miljoniem automašīnu, tostarp arī ASV.
Auto asociācija dibināta 1994.gadā. Patlaban tajā ir 31 biedrs, kuri pārstāv 44 automobiļu un motociklu ražotāju zīmolus un Latvijas tirgū pārdod virs 90% jauno transportlīdzekļu, nodrošinot vairāk nekā 2500 darba vietu. No 2003.gada Auto asociācija ir Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) biedrs.