Lietota auto iegāde: cik vecu, cik dārgu un kādas markas pērk “vidējais latvietis”? 21
Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pēc strauja krituma jaunu un lietotu automašīnu reģistrācija atgriezusies pagājušā gada līmenī, sākot jau no šā gada jūlija.
Kā informē Eiropas transportlīdzekļu datubāzes “autoDNA.lv” vadītājs Agris Dulevičs, analizējot lietotu automašīnu tirgus datus par šī gada septiņiem mēnešiem, lietotu automašīnu reģistrācija vasarā atgriezusies pagājušā gada līmenī.
Portāla “autoDNA” analītiķi, apkopojot datus par vairāk nekā 40 000 lietotu auto sludinājumiem laika posmā no šā gada 1. marta līdz 31. jūlijam, secinājuši, ka
Straujākais vieglo automašīnu reģistrācijas kritums bijis aprīlī – par 60%, kā arī maijā – par 46%. Piemēram, 2019. gadā šajos mēnešos reģistrētas attiecīgi 8958 un 9040 vieglās automašīnas, taču šogad šajā pašā laikā reģistrēto automašīnu skaits sarucis līdz 4140 aprīlī un 5389 maijā.
“Faktiski Covid-19 negatīvo ietekmi Latvijā jutām tikai divus mēnešus, kamēr citās valstīs ierobežojumu sekas vērojamas joprojām. Savā datubāzē arī redzam, kādas automašīnas iedzīvotāji vēlas pirkt. Latvijā un Lietuvā vidējais lietoto automašīnu vecums ir ap 15 gadiem, Igaunijā – 14 gadi.
Dominējošās markas: BMW, “Audi”, “Volvo” un “VW” modeļi. Visvairāk mūsu iedzīvotāji meklē un pērk automašīnas, kas maksā piecu līdz sešu tūkstošu eiro robežās,” informējis portāla “autoDNA” vadītājs.
Latvijas Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs ziņu aģentūrai LETA norādījis, ka lietoto automašīnu kritums bija līdzvērtīgs vai pat lielāks nekā jauno auto, kas saistīts ar piegāžu apstāšanos. “Vasarā kritums bija vairs tikai kādus 3% attiecībā pret 2019. gadu, kas nozīmē, ka loģistika ir sakārtojusies un tiek piegādātas aizkavējušās automašīnas,” izteicies Kulbergs.
Viņš arī norādījis, ka pircēju interese par jaunu automobiļu iegādi atgriezusies iepriekšējā līmenī. Lai gan reģistrācijas dati vēl nerāda tirgus atkopšanos, taču, vērtējot tirgus aktivitāti, varot secināt, ka pircēju interese esot atgriezusies pirms pandēmijas līmenī.
Vecajām automašīnām prognozē papildu nodokli
Domājot par Eiropas Zaļā kursa mērķiem un meklējot risinājumus autoparka vidējā vecuma atjaunināšanai, Satiksmes ministrija (SM) jau šī gada sākumā rosināja noteikt papildu nodokli pircējiem, kuri iegādāsies automašīnu, vecāku par pieciem gadiem.
SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns sabiedrisko mediju ziņu portālam “lsm.lv” izteicies, ka ministrija atkārtoti nāks ar priekšlikumu par papildu nodokļa ieviešanu lietotu automašīnu pirkšanas gadījumos.
Priekšlikuma detaļas pagaidām nav atklātas. Taču šāda ministrijas pozīcija esot balstīta uz prognozēm, ka jau tuvākajā laikā arī Latvijas tirgu pārplūdinās nolietotas iekšdedzes dzinēju automašīnas no tām valstīm, kas pašas ražo klimata neitrālas automašīnas un ar izdevīgiem noteikumiem piedāvā tās iegādāties, pirmkārt, pašas saviem iedzīvotājiem.
Lai arī šīs mašīnas var izskatīties “svaigas”, visi to tehniskie risinājumi esot jau novecojuši, praktiski visām jāmaina detaļas, kas mazina kaitīgos izmešus: kvēpu filtrus, augstspiediena sūkņus utt. Šie remonti mēdzot arī pārsniegt iegādāto automašīnu vērtību.
Elektroauto: augošs pieprasījums
Pieejamās statistikas dati liecina, ka Covid-19 Latvijā nav ietekmējis pieprasījumu pēc elektroautomašīnām, un tas turpina piedzīvot stabilu un pastāvīgi augošu pieprasījumu. Elektroautomašīnu skaits, sākot no 2020. gada sākuma, pieaudzis par 27%, 2020. gada jūlijā sasniedzot 836 vienības.
Vieglo automašīnu kategorijā elektroauto bija 3% no jaunajām reģistrācijām. Salīdzinot ar pagājušo gadu, elektrotransportlīdzekļu skaits ir pieaudzis par 688 vienībām (+105%), bet elektroauto par 318 vienībām (+62%).
Lielu pienesumu šīs statistikas uzlabošanā dod koplietošanas transporta uzņēmums “Figsy”, kas jūlijā atklāja plānu par 100 elektroautomašīnu “Renault Zoe” iegādi, cerot mainīt cilvēku paradumus un lauzt mītus par stereotipiem, kas saistīti gan ar koplietošanu, gan elektromobiļiem.