Foto: Pexels

Lietderīgi padomi pareizai kritikas uztverei 0

Jau rakstījām, kā pareizi uztvert kritiku https://veselam.la.lv/sadzirdet-un-nesabojat-attiecibas-ka-pareizi-uztvert-kritiku
un ielūkojāmies jautājuma par to, kā kritizēt pareizi teorētiskajos aspektos (uzsvars uz atgriezenisko saiti). Tagad ilustrēsim to ar praktiskiem piemēriem.

Reklāma
Reklāma

Kā pareizi kritizēt: prakse

“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Lasīt citas ziņas

Vispirms iedomājies, ka tu ar draugu nolēmāt doties uz kino, nopirkāt biļetes, bet viņš kavējas. Tu droši vien gribi teikt kaut ko līdzīgu: “Vienmēr Tu kavējies! Vai tiešām ir tik grūti kaut reizi ierasties laikā?’’ Taču daudz efektīvāk ir izmantot atgriezenisko saiti.

1. Apsūdzības vietā paskaidro savu negatīvo emociju cēloni. Neapsūdzoši apraksti draugam situācijas, kurā esat iekļuvuši, trūkumus: “Man ļoti gribējās redzēt treilerus, bet es nevarēju apsēsties savā vietā, jo tad vajadzētu iet laukā no zāles, lai satiktu tevi un atdotu biļetes.”

CITI ŠOBRĪD LASA

2. Dalies emocijās, izmantojot tā sauktos “Es-ziņojumus”, tas palīdzēs sarunbiedram saprast, ko tu jūti. Fokusējies uz sevi un apraksti savas emocijas, darbības, sekas, ko radīja drauga rīcība, bet nevērtē viņa uzvedību vai rīcību. “Es ļoti uztraucos, ka mēs nokavēsim filmas sākumu.”

3. Esi draudzīgs, pievieno pozitīvus izteikumus, lai nepiespiestu cilvēku ieņemt aizsardzības pozīciju. Nelieto nosodošu un aizkaitinātu toni. Centies koncentrēties nevis uz negatīvo, bet uz to, ko tu vēlētos: “Es priecājos, ka mēs abi varējām izbrīvēt laiku, lai noskatītos filmu.”

4. Padomā, ko var darīt, lai situācija neatkārtotos: “Nākamreiz tiksimies pusstundu iepriekš un nopirksim sev kokteili kino bārā?”

Lai palielinātu iespēju, ka tavi vārdi tiks dzirdēti, neņem vērā cilvēka personiskās īpašības un viņa pārkāpumus.

Atšķirība starp kritiku un atgriezenisko saiti: piemēri

Piemērs Nr. 1. Vīrs nenodarbojas ar sava suņa audzināšanu, un suns bojā mēbeles.

Kritika: “Tavs suns saplēsa visus aizkarus un sagrauza dīvānu! Velti laiku viņa dresūrai, kamēr viņš nav pārvērtis mūsu dzīvokli par izgāztuvi!”

Atgriezeniskā saite: “Es saprotu, ka tu jau sen gribēji suni. Bet mani sarūgtina, ka mēs nenodarbojamies ar viņa audzināšanu un viņš bojā mēbeles. Ja nu mēs izvēlētos kinologu, pie kura varētu viņu apmācīt?”

Piemērs Nr. 2: Draugs aizgājis no darba, un jau mēnesi nevar atrast jaunu.

Kritika: “Vai tu jau esi mēģinājis atrast darbu ar visiem zināmās vietnes palīdzību? Vai grasies iesniegt sludinājumu avīzē? Vai jau apskatījies vakanci, ko es tev sūtīju?’’

Atgriezeniskā saite: “Saprotu, šajā sezonā atrast darbu nav tik vienkārši. Kādi jaunumi, kādas interesantas vakances esi pamanījis?’’

Reklāma
Reklāma

Svarīgi!

• Noteikti apspriediet saņemto atbildi, pirms uzdot nākamo jautājumu, citādi saruna izskatīsies pēc nopratināšanas, bet pratināšana nozīmē kritisku pozīciju.

Piemērs Nr. 3: Sievas pagatavotais ēdiens tev nav pa prātam

Kritika: “Mums vakariņās atkal griķi! Cik tos var gatavot, tie ir negaršīgi!”

Atgriezeniskā saite: “Es domāju, ka neesmu griķu cienītājs. Es tos tik ļoti daudz ēdu bērnudārzā, ka vairs nespēju uz tiem skatīties. Man, piemēram, patīk rīsi. Varbūt gatavosim tos?”

Piemērs Nr. 4: Klients jogas studijā nepareizi veic vingrinājumu

Kritika: “Tu nepareizi turi muguru, pārāk stipri saliecies. Neliec tā rokas. Tev nekad neizdosies ieņemt pareizo pozu, ja turēsi kājas tādā stāvoklī.”

Atgriezeniskā saite: “Kad tu izliec muguru tādā veidā, tavi muskuļi atslābst tā vietā, lai saspringtu. Ja mainīsi iegurņa stāvokli, varēsi saglabāt taisnu muguru un pareizi elpot. Lūk tā.”

Lietderīgi padomi pareizai kritikai

1. Vienmēr runājiet divatā. Ja sarunas liecinieki būs citi cilvēki, tas var izraisīt negatīvu reakciju un samazināt pozitīvo efektu.

2. Nerunā abstrakti. Lai cilvēks tevi skaidri saprastu, akcentē sīkāk to, ko vēlies pateikt. Noteikti izmanto ‘’Es-ziņojumus’’.

3. Centies iedomāties sevi sarunu biedra vietā. Tā tu varēsi nojaust viņa jautājumus un reakciju.

4. Ja tevi kaut kas uztrauc, tad labāk par to runā uzreiz. Dažreiz mēs dusmojamies un sākam kritizēt brīdī, kad zaudējam pacietību. Tāpēc labāk aprunāties, pirms mūsu pacietība beigusies.

5. Dažreiz ir noderīgi pajautāt atļauju, pirms paust savu viedokli. Piemēram: “Vai tev nav iebildumu, ja es došu padomu par to, kā sastādīt atskaiti?” Ja cilvēks atbild noliedzoši, vienmēr var teikt: “Dari zināmu, ja pārdomā” vai “Mēs to varam apspriest rīt, ja vēlies”.

6. Koncentrējies uz to, kā uzlabot situāciju. Dod padomu vai piedāvā palīdzību.

7. Liec uzsvaru uz uzvedību, kādu vēlies redzēt, nevis kritizē pašreizējo.

8. Cieni otra brīvību pieņemt lēmumus. Nedusmojies, ja cilvēks atsakās darīt to, ko tu no viņa prasi. Pat ja esi 100% pārliecināts par savu taisnību, tavs uzdevums ir piedāvāt variantus, dot padomu.

9. Runā ar cilvēku kā ar vienlīdzīgu, nevis no “augšējās” pozīcijas.

10. Paskaidro, nevis apsūdzi. Dažreiz cilvēks var patiesi nesaprast, ar ko un kāpēc tu esi neapmierināts.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.