Liepājas teātrī finansiāla spriedze 4
Vakar ar 2015./2016. gada sezonas jaunumiem nāca klajā Liepājas teātris. Šajā sezonā Liepājā būs astoņi jauniestudējumi piecu režisoru skatījumā. Tomēr, kā sacīja teātra direktors Herberts Laukšteins, diemžēl teātris jauno sezonu sāk finansiālā spriedzē.
Pirmkārt, Liepājas pašvaldība atvēlējusi par 50 000 eiro mazāk nekā pērn, un, otrkārt, teātrim jāatrod apmēram 70 000 eiro apskaņošanas aparatūras iegādei, par ko Kultūras ministrija informējusi tikai jūlijā, finanšu gada vidū. Bet liela daļa no mūsu uzvedumiem ir muzikāli, tādēļ jauna aparatūra ir akūti nepieciešama, uzsvēra direktors.
Pirmoreiz Liepājas teātrim būs iespēja spēlēt tā dēvētajos mazajos spēles laukumos – skatuve atrasta nule pabeigtajā jaunajā akustiskajā koncertzālē Liepājā.
Te tiks iestudēta B. Ālforsa luga “Cilvēks, kas vairās no lifta” Gaļinas Poļiščukas režijā. Režisore atgriezusies Latvijā pēc piecu gadu pārtraukuma un Liepājas teātrī pēc vairāk nekā desmit gadiem, kad viņa uz šīs skatuves iestudēja publikas un kritikas pamanīto izrādi “Romeo un Džuljeta”. Šajā sezonā Gaļina Poļiščuka Liepājā iestudēs vēl otru darbu – amerikāņu autora T. Vaildera lugu “Mūsu pilsētiņa”, kuras darbība un norises kopā ar Rasu Bugavičuti – kopš šīs sezonas Liepājas teātra štata dramaturģi – pārceltas uz Liepāju, veidojot mūsdienīgu stāstu par liepājniekiem.
Bet Viesturam Meikšānam A. Ostrovska “Portreti. Vilki un avis” būs režisora debija Liepājas teātrī. Pirmoreiz režisors sadarbosies ar scenogrāfiem Reini un Kristu Dzudzilo, pirmoreiz iestudēs Ostrovski. “Sajūtot Ostrovski, atklājas ārkārtīgs mīlestības strāvojums pret cilvēkiem, par kuriem un kuriem autors raksta,” stāsta režisors, “veidosim astoņas ainas jeb atsevišķas izrādes, kuru nosaukumā būs attiecīgā personāža vārds. Ostrovskis atklājas kā ētiskā miera rakstnieks, no kura šajā darbā strāvo nevis garlaicība, bet daudz naivuma un sirsnības, pret kuru attiecamies ar lielu mīlestību.”
Kaut arī iepriekš tika solīts sezonu sākt ar Ivana Turgeņeva “Mēnesi uz laukiem” Konstantīna Bogomolova režijā, šis darbs pirmizrādi piedzīvos tikai sezonas beigās 2016. gada 27. maijā. Direktors neslēpa, ka par šo kūleni atbildīgs režisors, kurš lūdzis uzvedumam papildu laiku. Un, tā kā teātrim pašam vien nauda jānopelnot saspringti, pat nevis kā mākslas uzņēmumā, bet rūpnīcā strādājot, sezona tiks sākta ar S. Tjerī komēdiju “Divi kaili vīrieši” Dž. Dž. Džilindžera režijā. Aktieris Gatis Maliks, kurš spēlē gan vienu no kailajiem vīriešiem, gan arī “Mēnesī uz laukiem”, sacīja, ka uz Konstantīnu Bogomolovu par šo papildu spriedzi tomēr dusmoties nespējot: “Ja šādi rīkotos kāds cits režisors, es kā mākslinieks varbūt arī justos nepatīkami, bet Bogomolovs pierādījis vēlmi strādāt ļoti godprātīgi…” Tiek veidots ironisks un asprātīgs uzvedums, kura darbība notiek skolas vidē, galvenā varone Natālija Petrovna kļuvusi par skolotāju…
Arī viena no teātra vadošajām aktrisēm Inese Kučinska izteica cerību, ka uzvedums attaisnos visas režisora radītās grūtības: “Bogomolovs strādā domājošai publikai, iet prom no izklaides, pierastā…” Jāpiebilst, ka Liepājā Bogomolovs klasiku iestudē pirmoreiz. Divi iepriekšējie – “Stavangera” un “Mans blasters ir izlādējies” – bija mūsdienu dramaturģija un viņa paša autordarbs. Kaut arī top saspringtā tempā, arī komēdija “Divi kaili vīrieši” solās būt intriģējoša. Kā sacīja aktieris Gatis Maliks, luga ar vieglu erotisku piesitienu, pikanta, bet ne jēla vai lēta.
Jau trešo reizi Liepājā viesosies režisore Laura Groza-Ķibere, kuras izraudzītais B. Pomeranca “Ziloņcilvēks” pērn iestudēts arī Brodvejā. Repertuārā ir vēl viens darbs “pēc motīviem” – Rasa Bugavičute pēc brāļu Grimmu pasakas motīviem veidos uzvedumu “Sniegbaltīte un septiņi rūķīši”.