“Liepājas autobusu parks” vēršas tiesā: “Streika pieteikums ir nelikumīgs” 2
AS “Liepājas autobusu parks” vērsies Kurzemes rajona tiesā, prasot atzīt par nelikumīgu Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un transporta darbinieku arodbiedrības (LAKRS) streika pieteikumu, aģentūru LETA informēja “Liepājas autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Leonīds Krongorns.
Viņš norādīja, ka “cilvēcīgi vairāku “Liepājas autobusu parka” darbinieku vēlme streikot ar motivāciju “mēģināts nav zaudēts” ir izprotama”.
Tomēr tā esot ļoti neproduktīva rīcība un neko neatrisina, turklāt, izvērtējot streika pieteikumu, uzņēmumam radusies pārliecība, ka arī nelikumīga.
Tāpat “Liepājas autobusu parks” aicina arodbiedrību atsaukt streika pieteikumu, lai sēstos pie sarunu galda, izveidotu izlīgšanas komisiju un risinātu jautājumus pārrunu ceļā, kas līdz šim nav noticis.
LAKRS 30.maijā plāno rīkot streiku, pieprasot autobusu vadītājiem nodrošinātu stundas likmi septiņu eiro apmērā, darbgatavības laika posma samaksu 3,5 eiro stundā, kā arī “Liepājas autobusu parka” grāmatvedībā veikt biedru naudas ieturējumu no darbinieku algām un pārskatīt to arodbiedrībai.
Tāpat LAKRS pieprasa noslēgt darba koplīgumu jaunā redakcijā, saņemt rakstveidā informāciju un konsultēties ar LAKRS pirms tiek pieņemti kādi lēmumi, kuri var skart darbinieku intereses, kā arī atbilstoši Darba likumam nosūtīt darbiniekus uz apmācībām, apmaksājot darba laiku.
“Lai panāktu vien sev zināmus mērķus LARKS, ignorējot strīda procesu, apejot visus citus strīda risināšanas instrumentus, izvēlas streiku, kas, jāuzsver, ir galējā metode interešu jautājumu risināšanā,” norādīja Krongorns.
“Nav saprotams, vai LARKS apzināti manipulē ar saviem biedriem, vai vienkārši nav informēts, par kādiem jautājumiem likums paredz iespēju streikot.”
“LAKRS streika pieteikums neatbilst likumā noteiktajai streika pieteikšanas procedūrai. No sešām LARKS prasībām “Liepājas autobusu parkam”, vismaz četras ir tādas, par kurām likums streiku neparedz,” pauda “Liepājas autobusu parka” vadītājs.
Viņš norādīja, ka šīs prasības saistītas ar tiesību jautājumiem, kas Latvijā risināmi civiltiesiskā kārtā, ja neizdodas panākt vienošanos pārrunu ceļā, un nevis ar kolektīvu rīcību – streiku.
Krongorns arī norādīja, ka LAKRS prasības, kas saistītas ar atalgojuma kārtību un līmeni uzņēmumā, ir ekonomiski nepamatotas. Viņš uzsvēra, ka “Liepājas autobusu parka” darbinieku atalgojuma līmenis ir ievērojami virs vidējā valstī, kas LAKRS esot labi zināms.
“Autotransporta direkcijas prognoze nozares atalgojuma līmenim 2030.gadā ir 6,05 eiro stundā. LAKRS prasība septiņi eiro likmei jau šodien ir absolūti nepamatota. No LAKRS turklāt nav saņemts neviens aprēķins un analīzes, kas jebkādā veidā pamatotu šo stundu likmi,” skaidroja Krongorns.
Viņš arī piebilda, ka LAKRS raizējas par to, lai saņemtu biedru naudas, bet “Liepājas autobusu parks” nav tiesību vienpusēji ieturēt un izmaksāt algas daļu trešajām pusēm, tai skaitā LAKRS.
“Liepājas autobusu parka” valdes priekšsēdētājs pauda, ka arī koplīguma parakstīšana ir kolektīvo tiesību strīds, un šis jautājums risināms tiesā, ne streika ceļā, ja puses nespēj vienoties.
Neviens normatīvais akts neparedz darba devēja pienākumu piekrist un parakstīt koplīgumu tādā redakcijā, kādā vēlas arodbiedrība. Pusēm jāvienojas par saprātīgu un ekonomiski pamatotu kompromisu.
LAKRS prasība “Liepājas autobusu parkam” konsultēties ar arodbiedrību par būtiskiem biznesa lēmumiem ir neatbilstoša likumam – turklāt arī šis jautājums ir risināms tiesā, nevis streikojot.
“Liepājas autobusu parks” tiesai norādījis un pieteikumā ar pierādījumiem pamatojis, ka LAKRS, iespējams, ir ieinteresēti vienīgi pašā streikā un to pavadošajā publicitātē, nevis biedru interešu reālā un reālistiskā aizstāvībā, izmantojot šim nolūkam kritiski vērtējamas metodes.
Kā ziņots, LAKRS plāno rīkot streiku, lai “Liepājas autobusu parks” saviem autobusu vadītājiem nodrošinātu stundas likmi septiņu eiro apmērā.
LAKRS vadītājs Juris Kalniņš norādīja, ka arodbiedrība esot aicinājusi “Liepājas autobusu parks” vadību uz tikšanos, taču uzņēmums vadība nepārtraukti atteikusies to darīt.
Tikšanās reizē “Liepājas autobusu parks” vadības negatīvā nostāja liedza iespēju veikt konstruktīvu dialogu.
“Protams, var runāt par citādām likmēm un to apmēru, bet ir nepieciešamas sarunas, turklāt cienīgs darbs ietver arī cienīgus darba apstākļus, par kuriem “Liepājas autobusu parks” vadība atsakās runāt vispār,” pauda LAKRS vadītājs.