“Nevis “ar masu”, bet ar kvalitāti par pieņemamu cenu.” Liepājā ražo plāksterus NVS “brūcēm” 1
Sācis pirms gada, “NordePlast” spējis ne tikai atsperties, bet pamatīgi ieskrieties nebūt ne vieglajā eksporta ceļā virzienā uz austrumiem.
Kāpēc tieši plāksteri un kāpēc NVS valstis?
Uzņēmuma valdes loceklis Romāns Gramiko atzīst, ka akcionāri jau iepriekš bija saistīti ar pārsiešanas materiālu biznesu, turklāt viens no viņiem ir ārsts, kura profesionālās zināšanas noder produktu līniju izstrādē.
“Esam izvēlējušies startēt tajos tirgos, kurus vairāk saprotam, – NVS valstīs. Tas nenozīmē, ka kādreiz nemēģināsim spēkus, piemēram, Skandināvijā vai Vācijā, tomēr tur iekļūt ir ļoti sarežģīti – priekšā jau ir ķīnieši.”
“Kopumā konkurence plāksteru tirgū ir milzīga, īpaši Eiropas Savienībā, kur dominē daži atpazīstami zīmoli.
“Uzņēmumā ražotie plāksteri nopērkami arī Liepājas aptiekās, tomēr aptuveni 95% tiek eksportēti uz Ukrainu, Baltkrieviju, Gruziju, Azerbaidžānu, Krieviju. Tur, protams, ir dažādi īpaši riski, pēdējais bija saistīts ar rubļa vērtības krišanu, taču mums jau ir pieredze elastīgai reakcijai šādos gadījumos,” saka R. Gramiko.
“NordePlast” patlaban strādā divās maiņās, vienā saražojot aptuveni 200 000 plāksteru, bet ražotnes jaudas ne tuvu netiekot izmantotas. Iespējas ir daudz lielākas un tieši tādēļ tiek īstenota pārdomāta mārketinga stratēģija, apgūstot jaunus tirgus un sertificējot produkciju atbilstoši katras valsts standartiem.
Divas pamatkategorijas
“NordPlast” specializējas divās medicīnisko plāksteru kategorijās. Pirmā ir fiksējošie plāksteri rullīšos. Tiek ražoti no polimēra, ir ūdensizturīgi, un tos izmanto lielākoties poliklīnikās.
“Ļoti ilgi strādājām, lai produkts būtu kvalitatīvs, veicām testus. Mums palīdzēja speciālisti no Itālijas. Sākumā izveidojām desmit produktus, tos pārbaudījām, vai laba kvalitāte, tad varējām virzīties tālāk.”
Šajā biznesā lielie koncerni visas plāksteru sastāvdaļas ražo paši, bet mēs to nevaram atļauties, tādēļ audumu, līmi un citas izejvielas iepērkam Ēģiptē un Ķīnā. Iepakojums gan daļēji tiek ražots tepat Liepājā.”
“Ražojam līdz 80 veidiem medicīniskos plāksterus ar zīmolu “EcoPlast”, kas ir 1. klase jeb plāksteri bez zāļu iejaukšanas, tos parasti līmē uz pirkstiem, kājām, varžacīm, kārpām, herpēm. Pieprasīti ir arī sildošie plāksteri – muguras, muskuļu sāpēm, kā arī teipi fizioterapijai,” stāst R. Gramiko.
Viņš skaidro, ka plāksteru ražotāji savu sortimentu mērķē uz diviem segmentiem – vairumtirdzniecību lielveikalos un aptiekās, kā arī klīniku pasūtījumiem. Liepājas uzņēmums vismaz pagaidām fokusējas vairumtirdzniecībai.
“Līdzās eksportam esam sākuši sarunas arī ar vietējiem aptieku tīkliem – “Benu”, “Mēness aptieku”, “Eiroaptieku”. Mēs uzskatām, ka aptiekās mūsu produkcijai jāatrodas nevis kopējā plauktā, bet savā firmas stendā, tad pircējs to pirks.”
“Turklāt aptieku segmentā svarīgi ne tikai piedāvāt savu preci, bet būt gatavam rīkot dažādus informatīvus pasākumus, tā ka tas prasa zināmu kapacitāti. Savukārt tuvākajā nākotnē plānojam virzīties arī uz slimnīcu segmentu un sortimentu paplašināt ar plāksteriem, kas piesūcināti ar ārstnieciskām vielām.”
Veiksmes atslēga – stingra specializācija
Jautāts, ar ko “NordePlast” plāksteris atšķiras no jebkura cita lielveikalā nopērkamā, R. Gramiko norāda uz cenas un kvalitātes attiecību.
“Mēs vinnējam ar plašu klāstu, ekonomiska līmeņa cenas, dizaina un kvalitātes līdzsvaru. Lai cik banāli skanētu, tomēr šis ir produkts par saprātīgu cenu visiem dzīves gadījumiem. Lai gan esam jauns zīmols, tomēr pamatā visam ir 20 gadu ilgs akcionāru darbs tehnoloģiju izstrādē. Līdz ar to spējam garantēt, ka jebkurš mūsu plāksteris ir ar tādu kvalitāti, par kuru kaunēties nevajadzēs.”
Uzņēmuma vadītājs arī atklāj, ka, sākot plāksteru biznesu postpadomju telpā, akcionāri “izkoduši” to līdz mielēm un sapratuši būtību – lai noturētos, jābūt stingrai specializācijai.
“NVS valstīs ne tikai šajā, bet arī daudzos citos segmentos dominē ķīnieši. Mēs nolēmām, ka nemēģināsim lauzties “ar masu”, bet gan ar kvalitāti par pieņemamu cenu. Uzņēmuma rozīnīte ir ne tikai pieredze, bet arī stingra specializācija.”
“Citas kompānijas ražo viskautko – pārsienamos materiālus, kompresijas zeķes utt., un tikai 10% no visa sortimenta ir plāksteri. Bet mēs specializējamies tikai un vienīgi uz plāksteriem. Jā, nākotnes projektos esam iekļāvuši pāris pārsienamos materiālus, bet – tikai nedaudz. Vienmēr paliksim tikai pie plāksteru ražošanas,” tā R. Gramiko.
SEZ sniegs priekšrocības
Patlaban “NordePlast” ražotne atrodas Liepājas Speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ), īrējot apmēram 1000 kvadrātmetrus “Lauma Fabrics” milzīgajās telpās. Viss izkārtots kompakti – puse ir ražošanas teritorija, puse – noliktava. Finansējums iekārtošanai 10 000 eiro apmērā tika saņemts no LIAA.
“Esam jauna kompānija, tādēļ iestājāmies Liepājas biznesa inkubatorā un saņēmām šo grantu. Paplašināties pagaidām neplānojam, bet gatavojamies palielināt ražošanas mašīnu skaitu. Patlaban jauda atļauj saražot līdz miljonam gabalu mazos plāksterīšus, taču nestrādājam noliktavas piepildīšanai, mēs pildām pasūtījumus realizācijai,” saka R. Gramiko.
“Kad meklējām telpas, izvēle bija par labu Liepājai tādēļ, ka pats esmu liepājnieks. Viens uzņēmuma akcionārs dzīvo Monreālā, otrs – Kijevā. Protams, mums ir zināmas saistības pret SEZ, bet jau tagad mums ir piešķirts kapitālsabiedrības statuss, kas paredz nodokļu atvieglojumus. SEZ dos priekšrocības jau tuvākajā perspektīvā, kad mums būs peļņa un tad to spēsim investēt attīstībā. Līdz šim biznesā investēts viens miljons eiro, atdevi plānojam piecu līdz septiņu gadu laikā,” rezumē uzņēmums vadītājs.
UZZIŅA:
• LSEZ SIA “NordePlast” dibināta 2015. gadā, strādā bijušā tekstila nozares uzņēmuma AS “Lauma” teritorijā, kurā līdzās “Lauma Fabrics” un “Lauma Lingerie” strādā arī vairāki citi uzņēmumi. Uzņēmumam ir Kanādas un Ukrainas kapitāls, ražošanu uzsāka 2017. gada nogalē.
• Jau darbības sākumā nolemts koncentrēties uz postpadomju tirgu, kur ir mazāka konkurence nekā Rietumos, liekot akcentu uz produkcijas kvalitātes un cenas samērību.
•”NordePlast” plāksteri galvenokārt paredzēti realizācijai aptiekās un lielveikalos, taču iecerēts darbību paplašināt, piedāvājot arī speciālu produkciju slimnīcām.
• Pirmajā darbības gadā apgrozījums bija 94 000 eiro, zaudējumi –170 448 eiro, bet pērn apgrozījums pieauga līdz 312 076 eiro, peļņai sasniedzot 180 208 eiro.
• Uzņēmums eksportē līdz 95% produkcijas uz NVS valstīm. Darbībā investēts viens miljons eiro, tuvākajos gados ražošanas līnijā plānots ieguldīt 200 000 eiro. Tiek domāts arī par laboratorijas aprīkojumu testu veikšanai. Šobrīd uzņēmumā strādā 14 liepājnieki, nākamgad paredzēts izveidot vēl līdz 10 darba vietām.
VĒRTĒJUMS:
Latvijas Ķīmijas un farmācijas uzņēmēju asociācijas izpilddirektore Raina Dūrēja-Dombrovska: “Uzņēmums ir Latvijai unikāls savā nišā, un, apzinoties konkurences līmeni “vecajā” Eiropā, uzņēmuma stratēģiski izvēlētie mērķa tirgi ir ar lielu perspektīvu, bet arī ar nepieciešamību būt elastīgiem attiecībā pret to riskiem. Lai aizpildītu ražošanas jaudas, nepieciešama ļoti pārdomāta mārketinga stratēģija, īpaši ņemot vērā, ka katrā mērķa valstī ir savas specifiskās prasības iekļūšanai tirgū un piegādēs ķēdēs, kā, piemēram, klīnikas vai slimnīcas. Uzņēmums piedāvā plašu klāstu inovatīvu produktu, plānā ir arī plāksteri, kas piesūcināti ar ārstnieciskajām vielām, kas rada labu sadarbības potenciālu ar ārstniecisko vielu jomā strādājošiem uzņēmumiem nozares klastera ietvaros, kā arī papildu pievienoto vērtību tautsaimniecībai.”