Par tautas vēlēta Valsts prezidenta institūtu 8
4. maija deklarācijas kluba valde uzskata, ka politiskās sistēmas reformu sagatavošanai un īstenošanai jābūt mērķtiecīgai un pamatotai, kuras sagatavošanas pirmais solis būtu esošās politiskās sistēmas trūkumu identifikācija, izvērtējums un analīze, kurā ņemta vērā gan iekšējā valsts situācija, gan tās starptautiskā un ģeopolitiskā situācija. Tikai pamatojoties uz to, varētu tikt piedāvāti pamatoti politiskās sistēmas reformu piedāvājumi.
Jautājumā par tautas vēlēta Valsts prezidenta institūta ieviešanu vēlreiz jāvērtē mūsu valsts, mūsu Eiropas Savienības kaimiņvalstu, arī citu Eiropas demokrātisko valstu pieredze, jābūt skaidram un akceptējamam mērķim, kādēļ šādi pārkārtojumi būtu nepieciešami, kā tie saistās ar prezidenta institūta un pārējo valsts varas atzaru kompetenci un funkcijām.
Latvijas pašreizējā politiskā elite līdz šim nav gribējusi un spējusi pienācīgi ierobežot un kontrolēt naudas izcelsmi un ietekmi vēlēšanās. Šādos apstākļos pastāv liels risks, ka par amatpersonu, kuras rokās koncentrētos īpaši liela vara, var tikt ievēlēta persona, kuras politiskā neatkarība būtu apšaubāma. Šādos apstākļos arī vēlēšanu rezultāti var tālu atšķirties no patiesās tautas gribas izpausmes. Tas viss radītu būtiskus draudus Latvijas drošībai.
Ņemot vērā minēto, 4. maija deklarācijas kluba valde šobrīd noraida priekšlikumu par visas tautas vēlēta Valsts prezidenta institūta izveidi, tai pašā laikā uzskatot par nepieciešamu turpināt analīzi un argumentētu diskusiju par valsts politiskās sistēmas demokrātiskuma un efektivitātes paaugstināšanu un nostiprināšanu.
Juris Karlsons, 4. maija deklarācijas kluba prezidents,
Juris Griķis, Latvijas Ordeņu brālības priekšsēdētājs