Lielāko daļu laika nomodā mēs pavadām darbā. Kāpēc ir svarīgi to apzināties, skaidro profesore 0
Salīdzinoši nesen plašsaziņas līdzekļos tika izvērsta plaša diskusija par to, vai darba sludinājumos būtu nepieciešams norādīt atalgojumu, portālam “LA.lv” teica biznesa augstskolas “Turība” Uzņēmējdarbības vadības fakultātes profesore Rosita Zvirgzdiņa.
Uzsverot, ka algu publiskošana var radīt tirgus kropļošanu, “Turības” Uzņēmējdarbības vadības fakultātes profesore Zvirgzdiņa aicina sludinājumu autorus uzsvērt citus aspektus, kas motivētu potenciālos darbiniekus pieteikties,
Piemēram, darba vides priekšrocības, to, vai darbu iespējams veikt attālināti, savienot ar citiem pienākumiem, iegūt papildus brīvdienas u.c. Savā viedoklī viņa uzsver, ka pārdomāta darba vide ar sakārtotu infrastruktūru potenciālajam darbiniekam nereti var būt izšķirošais arguments darba vietas izvēlē.
Videi aizvien lielāka nozīme
Lielāko daļu no laika, kurā esam nomodā, mēs pavadām darbā. Faktiski darbā mēs pavadām aptuveni trešo daļu no sava mūža, tāpēc videi ir būtiska ietekme uz mūsu pašsajūtu, veselību un arī motivāciju.
Darbā ar jauniešiem pārliecinos, ka viņi apkārtējai videi pievērš aizvien lielāku uzmanību, rūpīgi izvērtējot, vai tā ir mūsdienīga, pienācīgi aprīkota un ērta.
Ar vidi nedomāju tikai ergonomiski iekārtotu darba vietu, papildus tam liela nozīme ir virknei šķietamu sīkumu, kuri kopumā var krietni atvieglot darba ikdienu, piemēram, atpūtas telpa ar iespēju pagatavot kafiju, visiem darbiniekiem pieejama ēdnīca ar plašu piedāvājumu un draudzīgām cenām vai darbinieku virtuve.
Tāpat atsevišķa telpa vai vieta teritorijā tiem darbiniekiem, kuri smēķē, augi vai apstādījumi, sakārtota infrastruktūra, ne tikai tiem, kas pārvietojas ar auto, bet arī riteņbraucējiem, tajā skaitā drošas velo novietnes.
Komandu saliedējošie pasākumi
Ikvienā uzņēmumā būtiska nozīme ir mikroklimatam un personiskai pieejai. Jo lielāks kolektīvs, jo grūtāk, protams, to nodrošināt, taču reizēm tieši šādas lietas darbinieki vērtē tikpat augstu, kā atalgojumu, jo visu nav iespējams izmērīt naudā.
Prieks, ka aizvien vairāk uzņēmumu mūsdienās domā par komandu saliedējošiem pasākumiem – kopīgām ekskursijām, sporta spēlēm u.tml., vienlaikus sekmējot arī aktīvu un veselīgu dzīvesveidu.
Uzņēmumu vadītājiem vai atbildīgajiem par personālu noteikti jāņem vērā, ka ikviens darbinieks būs iepriecināts par personisku pieeju, piemēram, ja darba vietā atcerēsies viņa dzimšanas dienu, novērtēs personīgos sasniegumus ne tikai darbā, bet arī ārpus tā, piemēram, iegūtu papildus izglītību, veiksmīgu dalību kādās sacensībās u.tml.
Elastīgs darba laiks kā būtiska motivācija
Vēl viens būtisks aspekts, kas darba vietas izvēles jomā ierindojas līdzās atalgojumam, ir jautājums par darba laiku un tā elastību. Jauniešiem, studējošiem cilvēkiem, māmiņām un daudzām citām darbinieku grupām elastīgs darba laiks vai iespēja kā bonusu iegūt papildus brīvdienu var šķist pat būtiskāka, nekā atalgojums.
Tāpat jāņem vērā, ka lielā daļā gadījumu darbinieki, kuri tiek motivēti ar papildus brīvdienām, atvaļinājumu vai elastīgākām darba stundām, strādā ar daudz lielāku degsmi un atdevi.
Liela nozīme ir arī kopības sajūtai vai piederībai – iespējai darbiniekam parādīt savu personību, kā arī iepazīt kolēģus un vadību.
Neformālā vide ir ļoti būtiska, lai mazinātu darbinieku rotāciju, taču tikpat būtiski ir ievērot trauslo robežu, lai tā nepārmāktu profesionālos aspektus, jo nerakstīto zelta likumu par to, ka nedrīkst jaukt tēmas, kas apspriežamas birojā un pie bāra letes, neviens nav atcēlis.
Sludinājums, kas uzrunā pašu autoru
Veidojot darba sludinājumu, noteikti nevajag kautrēties pieminēt vidi, sakārtoto infrastruktūru, darba laiku, kolektīvos pasākumus un iespējas iegūt papildus bonusus, ne tikai naudas izteiksmē. Ikviena priekšrocība, arī pati mazākā, var izrādīties ļoti būtiska.
Runājot par prasībām pretendentiem, kas ir neiztrūkstoša sastāvdaļa ikvienā darba sludinājumā, aicinātu padomāt, vai tiešām vienmēr ir nepieciešamas motivācijas vēstules. Nevienam nav noslēpums, ka liela daļa darba meklētāju gatavo tās pēc principa “copy-paste” (pēc šablona), nomainot tikai uzņēmuma nosaukumu un kāroto amatu.
Šo obligāto prasību vairumā gadījumu var aizvietot ar vairākiem jautājumiem, uz kuriem pretendentam jāatbild, un kas palīdzētu atklāt vairāk par viņa personību.