Tāda “labākā” auto pasaulē nemaz nav. Par kādu auto šogad balsoja žūrija? 4
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Mūsu agrāk finišējušā konkursa noslēgumā atļāvos rezultātu mazliet pakritizēt: “Lieliskās “Škoda Octavia” vietā es tomēr labprāt būtu redzējis kaut ko mazāku un vieglāku, jo tieši izmēru un masas pārmērības ir izšķērdīgas un vidi piesārņojošas.
Es balsoju par “Yaris”. Un esmu gandarīts, ka augstu šo sprigano mazuli lika vēl vairāki mani kolēģi.” Mazliet vēlāk slavēju angļu “What Car?” žūriju, kas pirmajā vietā lika tikai nedaudz lielāku un mazliet lēnāku, toties krietni lētāku Dacia “Sandero”.
Un nu esmu patiešām gandarīts, ka lielā Eiropas žūrija savā balsojumā ne tikai nominējusi “Yaris” hibrīdiņu, bet arī sudraba laurus nav atdevusi nekam lielam un dārgam.
Otrajā vietā – Fiat “New 500”. Tikai 360 cm garš. Iespējams visās dzinēju versijās, sākot no iekšdedzes (aptuvena cena 13 000 eiro), turpinot ar “mild hybrid” un pilnībā elektrisku (vienas uzlādes nobraukuma rezerve ap 250 km, cena – 25 000). Vārdu sakot – nākotnes pilsētnieks.
Šie nav pirmie nelielu auto panākumi Eiropas žurnālistu balsojumos. Uzvarējis konkursā ir “Peugeot 208” (2019. g.), “VW Polo” (2010), “Renault Clio” (2006). Vēl mazākie “Fiat” kronēti pat divreiz – 2008. un 2004. gadā. Bet “Yaris” nav vienkārši uzvarētājs. Sveicam jubilāru – 2000. gada Eiropas “Gada auto” pēcteci!
Lai rezultātu nozīmi nepārvērtētu, nepieciešams atgādināt, ka, pirmkārt – nu kā var uz visaugstāko kompetenci pretendējoši ļaudis uzsvērti un atkārtoti lietot apzīmētāju “labākais”?
“Gada auto” nav jebkuram lasītājam labākais. “Mis Latvija” nav labākā meitene. Manējā (kuru izvēlējos es pats, nevis kāda, kaut izcila, žūrija un padomdevēji) – pavisam noteikti un kategoriski – ir labākā.
Otrkārt – ne tikai es, bet arī daudzi citi par auto rakstoši kolēģi (ne tikai no Latvijas) jau daudzus gadus visai skeptiski vērtējam konkursa žūrijas veidošanas principus, kuri tā īsti nesaskan ar lepno vārdu “Eiropa” tās nosaukumā. Nav šeit pārstāvēta neviena no Baltijas valstīm.
“Tirgus jums mazs. Un mediji vāji.” Tā atbild organizators. Nu, labi… Bet nav arī Bulgārijas. Nav Slovākijas (111 000 pārdotu jaunu auto gadā), bet ir Čehija, kurā šādu pirkumu gandrīz desmitkārt mazāk. Nav Rumānijas (157 000 auto gadā un 19 miljoni pilsoņu), bet ir – Turcija, kuras 80 miljoni iedzīvotāju gadā nopērk mazāk jaunu auto nekā Latvijā un Igaunijā kopā. Ir Krievija, kuras 102 000 jaunu auto gadā, uz iedzīvotāju miljoniem dalīti, ir desmitdaļa no, piemēram, Lietuvas varējuma…