Foto: Reuters/Scanpix/LETA

Vakcinētie pret Covid-19 un lielais laimests: Kariņš bažīgs par ieceri rīkot loteriju tik vēlu 47

Māra Libeka, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Veselības ministrija no 12. jūlija sāks vakcinēšanās kampaņu, lai, kā sacīja veselības ministrs Daniels Pavļuts, “panāktu maksimālu redzamību vidē”.

“Panākt redzamību, klātesamību, ka vakcīnas un to pieejamība, un šis aicinājums vakcinēties visu laiku ir jūtams un klātesošs dažādos veidos – gan ar vides reklāmu, gan mobilām piekabēm, gan ar flaieriem (reklāmas skrejlapām. – M. L.) un to izdalīšanu dažādās vietās utt.,” skaidroja Pavļuts.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kampaņa būšot arī sabiedriskajos un citos medijos, arī interneta resursos, un tās nosaukums “Bez vakcīnas nav uzvaras”, kurai paredzēti 70 tūkstoši eiro bez PVN.

Viens no centrālajiem vakcināciju stimulējošajiem pasākumiem, pēc Pav­ļuta teiktā, būšot loterija, kurā varēs piedalīties visas vakcinētās personas, kā arī tie, kuri sākuši vakcinēties, bet to vēl nav pabeiguši.

Šis mērķis tikšot īstenots kopā ar sabiedriskajiem un citiem medijiem, un tam ir paredzēti 1,22 miljoni eiro. Ministrija loteriju rīkošot no augusta līdz novembrim.

Jau iepriekš Ministru prezidents Krišjānis Kariņš bija izteicies, ka valsts varētu kaut kādā veidā materiāli atbalstīt cilvēkus, kuri būs gatavi potēties. Toreiz viņš gan nepaskaidroja, vai tiks izmaksāta noteikta naudas summa vai rīkota loterija, jo par to vēl spriežot.

Bet vakar valdības sēdē Pavļuts jau sīki un smalki iepazīstināja, kā tiks rīkota lielā Covid-19 vakcinācijas izloze:

“Plānojam šo izlozi organizēt sadarbībā ar dažādiem medijiem, tostarp sabiedriskajiem medijiem. Vakcinācijas izloze tiks regulāri plaši atspoguļota labākajā raidlaikā, un tās mērķis būs motivēt iedzīvotājus vakcinēties iespējami ātrāk. Jo ātrāk vakcinējies, jo lielākā iknedēļas un ikmēneša izložu skaitā piedalīsies. Izmantojot šo komunikāciju, mūsu uzdevums ir sasniegt šaubīgos un nogaidošos.”

Iknedēļas un ikmēneša izlozes

“Iecerētais scenārijs paredz rīkot izlozes, uzaicinot cilvēkus studijā, tiešajā ēterā, lai iepazītos ar šo cilvēku dzīvesstāstiem un viņu motīviem vakcinēties un iedrošināt pārējos sekot šiem piemēriem,” pastāstīja veselības ministrs.

Reklāma
Reklāma

Katru nedēļu tikšot izlozēti pieci Latvijas iedzīvotāji – pa vienam no Rīgas, Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales – un viņus aicināšot piedalīties klātienes televīzijas šovā – naudas balvu izlozē.

Papildus ik nedēļu vakcinētie varēšot izlozes veidā tikt pie 100 balvām, katras 100 eiro vērtībā, kā arī 100 balvām biļešu veidā kultūras, sporta vai citu izklaides pasākumu apmeklēšanai. Tas kopumā izmaksāšot 110 tūkstošus eiro.

Rīkošot arī ikmēneša uzvarētāja izlozi, kas saņems lielāku naudas balvu. Uzvarētāji tikšot publicēti “manavakcina.lv”.

Procesa noslēgumā novembrī notikšot fināla izloze pieciem cilvēkiem tiešraides TV raidījumā, kur līdzās ievērojamām naudas summām lielākā balva būšot 100 tūkstoši eiro.

Senioriem, kuru vakcinācijas aptvere ir tikai 40%, papildus pieminētajiem laimestiem esot iecerētas papildu balvas, kā, piemēram, veselības apdrošināšanas polises.

Bet, lai šo loteriju varētu rīkot, ir nepieciešams sagatavot speciālu likumu un veikt citus tehniskus priekšdarbus, un tam ir nepieciešams laiks.

Jau tagad tiek prognozēts, ka Latviju, tāpat kā citas Eiropas valstis, kovida lipīgā mutācija “Delta” varētu sasniegt augusta beigās un septembrī, tāpēc valdības vadītājs Kariņš pauda bažas par ministrijas ieceri rīkot loteriju tik vēlu.

“Tas ir tāpat, kā pēc tam, kad ziema pagājusi, paziņot, ka tiks pirkti zābaki un šalles. Ir nepieciešams panākt, lai cilvēki aktīvāk vakcinējas jau tagad, lai līdz septembrim viņi ir sapotēti. Tas “Deltas” vilnis celsies, un, jo vairāk būs nevakcinēto, jo postošāks tas būs,” brīdināja Kariņš.

Pavļuts sacīja, ka sadarbībā ar Finanšu ministriju, kura gatavojusi vispārējo izložu regulējumu, kā arī īpašo speciālo likumu čeku loterijas organizēšanai, normatīvā regulējuma izstrādei būtu nepieciešama nedēļa vai divas nedēļas. Gala vārds par šo likumu ir jāsaka Saeimai.

Rīgas Stradiņa universitātes Veselības un epidemioloģijas katedras vadītājs profesors Ģirts Briģis uzskata, ka “ir neloģiski maksāt cilvēkam naudu par to, ka viņš ārstējas”.

Līdzīgos uzskatos ir daktere Ilze Skuja no Latvijas Ģimenes ārstu asociācijas: “Vakcinācija pašreiz sākusi bremzēties tāpēc, ka daļa nepotēto kļuvuši nogaidoši – kad valsts par to sāks maksāt?”

Savukārt žurnāla “Ievas Veselība” galvenā redaktore Anija Pelūde interneta vietnē “Facebook” raksta: “(..) Vai tiešām šādā veidā jāveicina vakcinēšanās tempi? Tas ir tāpat kā piesolīt bērnam konfekti par to, ka viņš vakarā iztīra zobus. Nevis skaidrot, ka tīrīt zobus ir TEVIS PAŠA LABĀ, bet uztaisīt šovu (..).”

Informatīvā plūsma ar 380 tūkstošiem eiro

Foto: Deflet/SHUTTERSTOCK

Sava vakcinēšanas kampaņa “Iegūsti savu brīvības devu” jau notikusi tieslietu sistēmā. Tā noritējusi sekmīgi – tieslietu ministrs Jānis Bordāns informēja, ka viņa pārvaldītajā jomā esot vakcinējušies vairāk nekā puse darbinieku, bet tiesnešu vidū – pat 80 procenti.

Lai veicinātu vakcināciju, Veselības ministrija gatavojas pārskatīt ģimenes ārstiem piešķirto finansējumu par savu pacientu potēšanas rādītāju sasniegšanu – esot plānots to palielināt.

Tam tiek plānoti 2,58 miljoni eiro. Ministrija vienojusies ar ģimenes ārstiem, ka viņi iesaistīsies iedzīvotāju apzvanīšanā, lai viņus uzrunātu vakcinēties. Šā uzdevuma īstenošanai paredzēti 80 tūkstoši eiro.

“Pašreizējā valsts budžeta ietvaros mēs redzam, ka ir nepieciešams veikt pāreju, piemērojot līguma nosacījumus, lai ģimenes ārsti pārietu uz obligātu iesaisti vakcinācijā,” sacīja Pavļuts. Patlaban savus pacientus nevakcinē vairāk nekā puse ģimenes ārstu.

Līdz gada beigām plānots iztērēt 380 tūkstošus eiro, lai izvērstu informatīvo plūsmu dažāda veida digitālajos saziņas līdzekļos (“Facebook”, “Instagram”, “Youtube”, “Telegram”).

Tieši šajās vietnēs daudz laika ikdienā pavada ekonomiski aktīvie cilvēki, kuri šaubās, vai ir jēga vakcinēties, kā arī tieši tur tiek visplašāk izplatīta dezinformācija par vakcināciju, skaidroja Nacionālā veselības dienesta vakcinācijas nodaļas komunikācijas koordinatore Inga Vasiļjeva.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.