Lielais Getsbijs un Meladze satiekas mūsdienu baleta izrādē 0
Pirmoreiz Rīgā 23. un 24. novembrī uz Latvijas Nacionālās operas un baleta skatuves tiks izrādīta mūsdienu baleta izrāde “Lielais Getsbijs”. Frensisa Skota Ficdžeralda stāsta baleta versiju veidojis mūslaiku pieprasītais horeogrāfs Dvaits Rodēns, mūzikas autors ir pazīstamais Krievijas komponists Konstantīns Meladze.
Starptautiskas komandas veidotais iestudējums pirmizrādi piedzīvojis 2014. gadā, izrādīts Maskavā, Pēterburgā un Kijevā, bet šobrīd devies pasaules turnejā. Galvenajā – smalko aprindu dekadenta un miljonāra Džeja Getsbija – lomā iejuties ukraiņu baleta zvaigzne, “La Scala” un Amerikas baleta teātra viessolists, Marijas teātra premjers Deniss Matvijenko, kurš ir arī izrādes mākslinieciskais vadītājs. Getsbijs ir iemīlējies augstāko aprindu sievietē Deizijā Bjūkenenā, kuru baletā atveido Marijas teātra soliste Anastasija Matvijenko. D. Matvijenko kopš 2010. gada pēta moderno horeogrāfiju. Šo pētījumu rezultāti izpaudušies baletos “Quatro” un “Radio and Juliet” (“Romeo un Džuljetas” stāsts, apvienots ar grupas “Radiohead” mūziku). “Ļoti daudzi baleta mākslinieki sapņo par to, ka kādreiz viņiem būs savs projekts, kam viņi piesaistīs vislabākos un kur viņi varēs dejot to, ko gribēs,” saka Matvijenko.
Baleta iestudējuma horeogrāfa Dvaita Rodēna stilā saplūst etnisko motīvu, fotomākslas, teātra, klasiskā baleta, kino, ielu dejas un modes ietekme. Paralēli horeogrāfijas brīnumu radīšanai savā trupā “Complexions Contemporary Ballet” Rodēns veido “Cirque du Soleil” horeogrāfiju, iestudē šovus Prinsam, grupai “U2” un Lenijam Kravicam, kā arī deju ainas Holivudas kinofilmām. “Dvaits Rodēns horeogrāfijā ienesis ielu kultūras pikantumu. Viņš ir paņēmis baleta tehniku un sagrāvis visus noteikumus. Baletu viņš ir padarījis seksīgu, uzbudinošu un jautru. Viņa pas-de-deux jūs varat redzēt tādas attiecības starp vīrieti un sievieti, par kādām varat tikai sapņot,” par Rodēnu teicis aktieris Patriks Sveizijs, kurš vairākus gadus ir bijis grupas “Complexions” producents.
“Vēlējāmies maksimāli attālināties no divdesmitajiem gadiem, taču atstājām vieglu laikmeta šarmu,” par “Lielo Getsbiju” teic Rodēns. Projekts tapis vairāk nekā gadu, un trupas sastāvā iekļauti gan Marijas teātra, gan “Complexions Contemporary Ballet” dalībnieki, kā arī dejotāji, kas izvēlēti starptautiskā atlasē. “Man bija svarīgi atrast māksliniekus, kuri, no vienas puses, spēj sajust mūsdienu horeogrāfiju un kuriem, no otras puses, ir bijusi spēcīga klasiskā apmācība,” stāsta Rodēns.
Divcēlienu iestudējuma mūziku sarakstījis bijušajā Padomju Savienībā un tagad Krievijā populārais komponists Konstantīns Meladze, kura darbus pazīst popmūzikas jomā. Mūzikas autors baleta mūzikā pārcēlis noskaņu, kāda bija amerikāņu “skaļajiem divdesmitajiem”, taču mūsdienu interpretācijā. “Nekad iepriekš neesmu radījis mūziku baletam, bet, kad ieraudzīju Dvaita Rodēna iestudējumu Denisa Matvijenko izpildījumā, tas bija satriecoši. Sapratu, ka man tas jāizdara,” atklāj Meladze.
Baleta “Lielais Getsbijs” producente, Denisa Matvijenko māsa Aļona Matvijenko saka: “Nolēmām izplūdināt žanra robežas. Esmu pārliecināta, ka dosim impulsu baleta mākslas attīstībai progresīvākā gultnē, kā arī paplašināsim baleta cienītāju loku.”
Varbūt noder!!
Izrādes: 23. XI 20.00, 24. XI 19.00 Latvijas Nacionālajā operā un baletā
Biļetes: “Biļešu paradīze” kasēs, www.bilesuparadize.lv
Cena: EUR 20 – 200