“Liela daļa pusaudžu vēlas kļūt par influenceriem.” Medijpratības eksperte skaidro bērnu un jauniešu pieredzi sociālajos medijos 0
Šī gada oktobrī tika publiskots Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) veiktais pētījums “Par Latvijas iedzīvotāju medijpratību”. Pētījums sastāvēja no divām daļām, gan aptaujām, gan intervijām, kas sniedz lielāku ieskatu reālajā situācijā.
TV24 raidījumā “Dienas personība” medijpratības eksperte Klinta Ločmele atklāj, ka vēl pirms dažiem gadiem pētījumi rādīja, ka liela daļa pusaudžu vēlas kļūt par influenceriem, jeb sociālo tīklu satura radītājiem, neapzinoties riskus ar ko var nākties saskarties.
“Pēdējais veiktais pētījums norāda, ka bērni jau no 9 gadu vecuma ir sociālajos medijos, lai gan vecuma ierobežojums, no kāda rekomendētu reģistrēties sociālajos medijos, ir 13 gadi. Bērni tur ir agrāk, un intervijās viņi diezgan atklāti stāsta par nepatīkamām un biedējošām situācijām ar kurām ir saskārušies sociālajos medijos. Labi, ka viņiem ir bijis kāds mentors, kas palīdzējis risināt šīs situācijas.”
Ločmele stāsta, ka metora jeb cilvēka, kas spēj kritiski izvērtēt satura pieejamību sociālajos medijos, ir nepieciešama.
Viņa atklāj, ka veicot pētījumu, vairāki jaunieši norādījuši, ka ir saskārušies ar situācijām, kur nozīmīga loma ir bijusi apkārtējo cilvēku vērīgumam.
“Kāda meitene, kurai ir 13 gadi jeb vecums, kad drīkst reģistrēties sociālajos medijos, atklāja, ka viņa bija apstiprinājusi draudzības uzaicinājumu no kāda nepazīstama vīrieša, ar kuru sākās sarakste. Meitenei māsīca deva padomu, ka labāk to vīrieti būtu nobloķēt, jo izrādās, ka identitāte šim vīrietim nav atbilstoša tam, par ko viņš uzdodas.”
Ločmele norāda, ka lai gan risku sociālajos medijos ir daudz un jaunieši ar tiem mēdz saskarties, taču ir jūtams uzlabojums, jo nereti tieši skolās vai ģimenēs tiek runāt par nepieciešamību arī interneta vidē neizpaust savus datus, ko kāds varētu izmantot ļaunprātīgā veidā.