Vai viroterapija var attīstīties vienīgi onkoloģijas jomā vai arī citos medicīnas virzienos? Kādas ir pētījumu tendences? 0
Viens virziens ir veidot ļaundabīgas šūnas iznīcinošus vīrusus, bet ir jau arī labdabīgi veidojumi – dzimumzīmītes, plankumi uz ādas, kārpas, no kuriem mēs labprāt tiktu vaļā. Lielākoties tie visi ir audzēji, tikai labdabīgi, un būtu labi, ja tos varētu dabūt nost, vienkārši inficējot ar kādu vīrusu.
Viroterapijas pamatvirziens eksistē jau sen, un tā ir vakcinācija: izmantojot dzīvu, nogalinātu vai novājinātu vīrusu, panāk pārmaiņas organismā, kas ļauj nesaslimt ar slimību, ko šis vīruss izraisītu, nonākot organismā un savairojoties. Arī onkoloģijā viroterapija pamatā attīstās kā vakcinācija ar domu, ka varētu provocēt imūnsistēmu iznīcināt audzēja šūnas.
Vai arī pats pašlaik strādājat viroterapijas jomā?
Viroterapijā savulaik iesaistījos, kad vajadzēja izstrādāt jaunu patentspējīgu rigvira iegūšanas paņēmienu. To mēs izdarījām. Tagad jautājums ir par to, kā diagnosticēt konkrēto audzēju pēc citiem parametriem, nevis ņemot analīzēm paša audzēja materiālu. Un saprast, vai pret to darbosies rigvirs.
Domājat, ka tas varētu būt universāls līdzeklis vēža ārstēšanā?
Esmu pārliecināts, ka šis vīruss ir ar daudz plašāku darbības spektru un der ne tikai melanomas ārstēšanā. Arī Padomju Savienībā savulaik veiktie izmēģinājumi apliecināja, ka tas bija efektīvs daudzos gadījumos, kad vēzis veidojās no gļotādas šūnām, piemēram, kuņģa un zarnu vēža gadījumā. Taču tas neiedarbojas uz visiem vēža veidiem un pat ne uz visiem melanomas veidiem. Jautājums – kāpēc? Diemžēl šajos pētījumos nav nekāda valsts atbalsta. Tas ir tuvredzīgi, jo ir retas vēža formas, pret kurām pašlaik nav nekādu zāļu, un farmācijas firmām nav motivācijas tādas radīt. Izstrādes dārdzība jau nemainās atkarībā no tā, vai zāles vajadzēs 100 cilvēkiem vai 100 miljoniem.
Mazās zāļu firmas nevar atļauties veikt jaunu medikamentu pētījumus ar 10 000 cilvēku desmit gadu garumā, līdz ar to ir spiestas savus izgudrojumus pārdot lielajām. Lielā savukārt izdomā, vai to izpētē ir vai nav vērts ieguldīt. Ja lielajai firmai tirgū jau ir līdzeklis ar līdzīgu iedarbību un tā pārdošana veicas labi, tajā vairs nekas nav jāiegulda. Tad lielā firma nopērk mazās ideju un iemet miskastē vai arī nopērk visu firmu un iznīcina, lai nemaisās pa kājām.