Lidsabiedrības “Ryanair” pilotiem jāklusē par drošību 0
Zemo cenu lidsabiedrības “Ryanair” piloti brīdināti neparakstīt vēstuli lidsabiedrības regulatoriem par lidojumu drošības apdraudējumiem, jo tas būtu korporatīvās uzvedības “rupjš pārkāpums”.
Zemo cenu lidsabiedrības “EasyJet” un “Ryanair”, pateicoties bargai taupībai uz pasažieru ērtību rēķina, tostarp aizvietojot tualetes ar papildu krēsliem, gan spējušas palielināt klientu skaitu, taču peļņas vairošana nedrīkst apdraudēt lidojumu drošību. Lidsabiedrības “Ryanair” piloti brīdināti neparakstīt vēstuli lidsabiedrības regulatoriem, kurā paustas bažas, ka personāla nodarbinātības noteikumi varētu apdraudēt pasažieru drošību, atzīmē laikraksts “The Independent”. Īpašā paziņojumā lidsabiedrības personāls brīdināts, ka viņi tiks apsūdzēti “rupjā pārkāpumā” un var tikt atlaisti, ja parakstīs vēstuli Īrijas Aviācijas birojam, kas pārrauga “Ry-anair” darbību. Vēstuli uzrakstījusi “Ryanair” pilotu grupa (RPG), kas pārstāv lidsabiedrībā strādājošos kapteiņus un otros pilotus, bet ko neatzīst lidsabiedrības vadība.
Vēstulē brīdināts, ka “pretrunīgā, nenoteiktā un neparedzamā nodarbinātības situācija” lidsabiedrībā “Ryanair” veicina “pieaugošu sajukumu ikdienas lidojumos”, radot “stresu un bažas” pilotiem un saistāma ar lidojumu drošību. Atbildē uz pilotu vēstuli lidsabiedrība brīdina, ka jebkurš pilots, kas to parakstīs, var tikt atlaists.
“Ja RPG grib veikt neprecīzus vai nepatiesus apgalvojumus par lietām, kas nav saistītas ar drošību, viņi var to darīt, bet mēs nepieļausim, ka šī pilotu grupa ceļ neslavu “Ryanair” drošībai,” paziņojis lidsabiedrības galvenais pilots Rejs Konvejs. Viņš piebildis, ka “jebkurš “Ryanair” pilots, kas piedalās šajā tā saucamajā drošības petīcijā, tiks apsūdzēts rupjā pārkāpumā un var tikt atlaists,” raksta “The Independent”. RPG vēstules tapšanu izraisīja bažas, ka lidsabiedrība padara vairākumu tās pilotu par pašnodarbinātām personām. Saskaņā ar šo plānu piloti paraksta līgumu, ka vadīs tikai “Ryanair” lidmašīnas, taču ne kā lidsabiedrības darbinieki. Pilotiem tiek maksāts par darbu, bet viņiem pašiem jāsedz citi izdevumi, tostarp par formastērpiem, identitātes kartēm, transportu un viesnīcu. “Ryanair” pilotiem nākas ņemt trīs mēnešus ilgu neapmaksātu atvaļinājumu gadā. Līgumu parakstījušiem pilotiem nav paredzēts pensiju plāns vai medicīnas apdrošināšana, ja vien viņi to neapmaksā paši.
Kāds “Ryanair” pilots izteicies, ka lidsabiedrības vadība jūtas aizsargāta, jo var apgalvot, ka pilotiem ir “juridisks un morāls pienākums” nelidot, ja viņi neuzskata, ka ir tam gatavi. Arī piloti ir cilvēki, un, ja jums nemaksā (ja jūs nelidojat), jūs varat nodomāt: “Es jūtos labi, es to paveikšu.”
Taču drošības kultūru nevajadzētu balstīt uz bailēm,” atzīmē “The Independent”. Aviācijas eksperts un žurnāla “Flight International” redaktors Deivids Līrmaunts uzskata, ka “Ryanair” “riskē ar cilvēcisko faktoru, nodarbinot pilotus kā kaujinieku komandieris, kas nolīgst algotņus”.