Lidosta “Rīga” piedzīvo straujāko attīstību tās pastāvēšanas vēsturē. Atklāj nākotnes plānus 0
Lai lidosta “Rīga” sasniegtu izvirzīto mērķi kļūt par modernu un ērtu Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezglu un no 2023.gada apkalpot vismaz desmit miljonus pasažieru gadā, uzsver lidostas “Rīga” valdes priekšsēdētāja Ilona Līce.
Pēc viņas teiktš, uzņēmuma galvenais uzdevums ir tuvāko piecu gadu laikā veiksmīgi īstenot plānotos pasažieru apkalpošanas un kravu infrastruktūras attīstības projektus.
Ievērojams pieaugums visos būtiskajos darbības rādītājos
Operatīvie dati par 2018.gada darbības rezultātiem liecina, ka pērn lidostā apkalpoti 7,06 miljoni pasažieru – par gandrīz 16% vairāk nekā gadu iepriekš.
Par 10,4% audzis apkalpoto kravu apjoms, pārsniedzot 27 tūkstošus tonnu, savukārt apkalpoto lidojumu apjoms palielinājies par 11,5% – 2018.gadā lidostā “Rīga” apkalpoti 83,5 tūkstoši gaisa kuģu.
Kā norāda I.Līce, šis pieaugums ievērojami pārsniedz Eiropas lidostu vidējos rādītājus – saskaņā ar Starptautiskās lidostu padomes (Airport Council International, ACI) datiem, 2018.gada 3.ceturksnī vidēji Eiropā pasažieru skaits audzis vien par 5%.
Straujais pasažieru skaita kāpums ļāva lidostai “Rīga” pērn vairākkārt ierindoties Eiropas straujāk augošo lidostu TOP 5 lidostu grupā ar 5 – 10 miljoniem apkalpoto pasažieru.
“Saskaņā ar jaunākajiem ACI datiem, arī pērnā gada 3.ceturksnī Rīgas lidosta bija trešā straujāk augošā lidosta savā grupā, atpaliekot tikai no Spānijas sestās noslogotākās iekšzemes lidostas Seviļas un Sicīlijas otrās lielākās lidostas Palermo.”
“Savukārt tikko publiskotajā starptautiskā aviācijas datu analītikas uzņēmuma “VariFlight” pētījumā lidosta “Rīga” atzīta par 2018.gada septīto punktuālāko lidostu Eiropā,” atzīmē lidostas valdes priekšsēdētāja.
Mērķtiecīga darba un pārdomātas ilgtermiņa stratēģijas rezultāts
“Iepriekšējos gados esam attīstījuši lidlauku un infrastruktūru, kas saistīta ar pasažieru gaisa kuģu apkalpošanu, bet no šī gada galveno uzmanību pievērsīsim pasažieru apkalpošanas infrastruktūras paplašināšanai un kravu sektora attīstībai.”
“Mūsdienu globālajā pasaulē attīstīta infrastruktūra un zemas izmaksas ir galvenie lidostu konkurences ieroči,” uzņēmuma attīstības vīziju iezīmē I.Līce.
2019.gadā lidosta sāks īstenot lidostas paplašināšanās 6.kārtu, kuras ietvaros tiks būvēta jauna pasažieru termināļa publiskā daļa un ar to saistītā infrastruktūra.
Jaunajā terminālī būs gan moderna un plaša pasažieru reģistrācijas zāle, gan drošības kontroles zona un bagāžas saņemšanas un šķirošanas telpas, gan restorāni, kafejnīcas un veikali.
Tādejādi tiks atrisināti pasažieru apkalpošanas kapacitātes jautājumi, ko lidosta vecās, 1974.gadā būvētās termināļa publiskās daļas ietvaros šobrīd risina ar pagaidu uzlabojumiem.
Piemēram, pagarinot esošās bagāžas saņemšanas lentes, iekārtojot papildus bagāžas komplektācijas telpas, paplašinot gaidīšanas zonu pirms drošības kontroles un palielinot reģistrācijas galdu skaitu.
“Jaunais lidostas terminālis būs savienots ar “Rail Baltica” dzelzceļa staciju, veidojot vienotu pasažieru apkalpošanas kompleksu un nodrošinot lidostas pasažieriem ērtu un ātru savienojumu ne tikai ar Latvijas galvaspilsētu, bet visu “Rail Baltica” dzelzceļa tīklu, kas aptvers Baltijas valstis, Poliju un Somiju,” norāda I. Līce.
Vērienīga attīstība kravu apkalpošanas infrastruktūrā
Vienlaikus ar 6.kārtas izbūvi lidosta plāno arī vērienīgu attīstību kravu apkalpošanas infrastruktūrā. Jau 2019.gadā sāksies jauna kravu perona būvniecība ar pazemes degvielas uzpildes sistēmu, kas ļaus lidostā apkalpot vairāk lielfizelāžas gaisa kuģu un atslogos esošās lidostas perona stāvvietas.
Paralēli sadarbībā ar investoriem iecerēts attīstīt modernu kravu loģistikas centru vairāk nekā 10 000 kvadrātmetru platībā.
“Lai gan lidosta “Rīga” jau šobrīd apkalpo pusi no visām Baltijas valstu aviokravām, kravu sektoram ir liels attīstības potenciāls. Pieredze, ko lidosta pērn guva Ķīnas e-komercijas kravu apkalpošanā, apliecina mūsu spēju konkurēt šajā jomā,” norāda lidostas valdes priekšsēdētāja.
Vienlaikus lidosta strādā arī pie citiem infrastruktūras un tehnoloģiju attīstības projektiem. Tostarp Kohēzijas fonda atbalstītā projekta “Drošas un videi draudzīgas infrastruktūras attīstība starptautiskajā lidostā “Rīga”” ietvaros ir paredzēts modernizēt un paplašināt manevrēšanas ceļus, pārbūvēt lidlauka publiskās daļas pievedceļus, rekonstruēt tehniskā servisa ēku, kā arī modernizēt lietus ūdens kanalizācijas sistēmu un apgaismojuma infrastruktūru.
Lidosta “Rīga” ir viena no pirmajām lidostām Eiropā, kas pagājušajā gadā ar Kohēzijas fondu atbalstu uzsāka inovatīvās “seko zaļajam” (follow the green) gaisa kuģu vadības sistēmas ieviešanu.
Projekta ietvaros manevrēšanas ceļi tika aprīkoti ar īpašām ass ugunīm, kas arī ierobežotas redzamības apstākļos ļauj gaisa kuģiem ātrāk un drošāk manevrēt.
I.Līce uzsver, ka lidostas attīstības plānu īstenošanai būtisks ir pērn Ministru Kabineta pieņemtais lēmums ļaut uzņēmuma peļņu novirzīt kapitālsabiedrības attīstībai.
No 2017.gadā gūtās peļņas dividendēs tiks izmaksāti 23%, bet attīstībai varēs novirzīt 77%, savukārt turpmākos četrus gadus lidosta attīstības projektiem varēs novirzīt 80% no gūtās peļņas.
Kopējās investīcijas – 139 miljoni eiro
Visi lidostas attīstības projekti tiks finansēti no uzņēmuma pašu līdzekļiem, bez valsts budžeta atbalsta. Kopējais plānotais vidēja termiņa investīciju apjoms ir 139 miljoni eiro.
Ieviešot vērienīgus attīstības projektus, lidosta turpina arī pasažieriem pieejamo pakalpojumu paplašināšanu un pilnveidošanu.
Pagājušajā gadā lidostas jaunajā Ziemeļu piestātnē tika atklāts #investEU informatīvais stends – izglītojoši izklaidējošs bērnu rotaļu laukums, savukārt rudenī, rūpējoties par mazuļu un viņu vecāku ērtībām, tika būtiski palielināts bezmaksas bērnu ratiņu skaits.
Pasažieru ērtībām 2018.gada nogalē Ziemeļu piestātnē tika atklāta “Samsung” darba un atpūtas zona ar 50 mobilo ierīču uzlādes vietām.
Šogad galerijā starp B un C termināliem plānots ierīkot “slīdošo celiņu”, kā arī turpināt sadarbību ar Valsts robežsardzi, lai paātrinātu un padarītu pasažieriem ērtāku robežkontroles procesu.
2019.gadā iecerēts turpināt autostāvvietu paplašināšanu, par 640 vietām paplašinot ilgtermiņa autostāvvietu P3. Kopš pērnā gada no abām ilgtermiņa autostāvvietām pasažieri var ērti nokļūt terminālī ar lidostas bezmaksas mikroautobusu.
Lidosta “Rīga” ir ne tikai nozīmīgs transporta infrastruktūras objekts, bet arī veicina tautsaimniecību un tautiešu reemigrāciju. Pagājušajā gadā lidosta īstenoja plašu jaunu darbinieku piesaistes kampaņu, aicinot vakancēm pieteikties gan ārvalstīs dzīvojošos tautiešus, gan Latvijas darba meklētājus.
Šim mērķim ir izveidots īpašs lidostas vakanču portāls www.darbslidosta.lv, kurā aktuālie darba piedāvājumi tiek papildināti ik dienu un ikviens interesents turpat tiešsaistē ātri un ērti var pieteikties interesējošajai vakancei.
Pērn personālvadības konsultāciju un pētījumu kompānijas “Fontes” Latvijas darba tirgus pētījumā lidosta “Rīga” tika atzīta par taisnīgāko atalgojuma maksātāju Latvijā.
Lielu uzmanību lidosta pievērš vides jautājumiem. 2018.gadā sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, valsts institūcijām un citām iesaistītajām pusēm tika izstrādāts jauns rīcības plāns gaisa kuģu radīto trokšņu samazināšanai tuvumā esošajās teritorijās.
Tāpat pērn lidosta uzsāka tās teritorijas apkārtnē esošo mežu vides monitoringu un darbības ietekmes uz tuvumā esošajiem mežiem novērtēšanu.
Saskaņā ar Starptautiskās Lidostu padomes (“Airport Council International”, ACI) pārskatu par lidostu darbības rādītājiem Eiropā 2018.gada 3.ceturksnī starptautiskā lidosta “Rīga” bija trešā Eiropas straujāk augošā lidosta.
No lidostas “Rīga” ziemas sezonā iespējams doties uz vairāk nekā 70, bet vasaras sezonā – uz 100 galamērķiem, ko nodrošina 20 aviosabiedrības. 2018.gadā lidosta “Rīga” apkalpoja vairāk nekā 7 miljonus pasažieru – 45% no kopējā Baltijas valstu pasažieru skaita.