Lidostā drošība maksā septiņus miljonus 0
2008. gadā budžeta drošības pasākumiem lidostā no valsts piešķīra 5,7 miljonus latu, bet šajā gadā gandrīz simts reizes mazāku naudas summu – vien 58 tūkstošus. Nav viennozīmīgas atbildes, vai drošības maksu labāk prasīt pašiem pasažieriem, kā tas iedibināts patlaban, vai kā bija agrāk – par to likt maksāt visiem nodokļu maksātājiem.
Drošības maksājums ir kā papildu maksa pie biļetes, norāda lidostas “Rīga” valdes loceklis Aldis Mūrnieks. Ministru kabineta noteikumi nr. 823 “Par lidlaukā sniegto drošības un glābšanas pasākumu maksu” paredz – kopš šā gada 1. janvāra no Rīgas izlidojošiem pasažieriem, kas maksā ar lidsabiedrības starpniecību, drošības maksa ir Ls 4,57 (6,5 eiro). Ja drošības maksu maksā lidostā, tad jāšķiras no Ls 4,92 (7 eiro), skaidro Mūrnieks.
No visām lidsabiedrībām drošības maksu biļešu cenā neiekļauj vienīgi lēto lidojumu lidsabiedrība “Ryanair”. Tās pasažieri šo maksājumu lidostā var samaksāt trīs vietās – pie lidojumu reģistrācijas galda, “Ryanair” biļešu kasēs un “Esat sveicināti Rīgā” birojā 1. stāvā. Iespējams, ka jau februāra sākumā “Ryanair” pasažieri par drošības maksājumu varēs norēķināties tīmeklī. Tiesa gan, arī maksājot Ls 4,92, nevis Ls 4,57.
No drošības maksājuma ir atbrīvotas trīs pasažieru grupas – tranzīta un transfēra pasažieri, pasažieri līdz divu gadu vecumam un cilvēki, kas lidojuma biļetes pirkuši līdz 2011. gada 31. decembrim. A. Mūrnieks teic, ka drošības maksājumu šajā gadā iecerēts saņemt no aptuveni 1,5 miljoniem pasažieru.
Saņemtos 7,6 miljonus tērēs pasažieru bagāžas pārbaudēm, lidostas drošības un krīzes vadības, tostarp glābšanas pasākumu, kā arī lidojumu drošības nodrošināšanai. Drošības maksā ir iekļautas Drošības departamenta personāla izmaksas, uzturēšanas izmaksas (sakaru pakalpojumi, transports, formastērpi, mācības), netiešās izmaksas (elektroenerģija, telpu uzturēšana, apkure, IT), attīstības izmaksas (būvniecības darbi, ugunsdzēsēju automašīnu pirkums, rentgen- iekārtu pirkums un citi pirkumi), kā arī Civilās aviācijas aģentūras uzraudzības izmaksas. Algu izmaksas vien kopējā izmaksu tāmē veido 3,4 miljonus. Lai gan Rīgas lidostā ir noteikta visaugstākā drošības maksa Baltijas valstīs un Ziemeļeiropā, tomēr kopējās lidostas maksas aizvien ir viszemākās.
Šajā gadā saistībā ar nacionālās lidsabiedrības “Air Baltic” darbības optimizēšanu, lidosta cer saglabāt pagājušā gada pasažieru skaitu – aptuveni piecus miljonus cilvēku. Jau maijā ar ES fondu naudas atbalstu būvnieki lidostā varētu sākt mainīt skrejceļa segumu, veidot ātrās nobrauktuves un veikt citus ar lidojuma drošības uzlabošanu saistītus darbus. Nākamajā gadā lidostā noteikti būs uzstādīts skeneris, kas pratīs atšķirt “labos” šķidrumus no “sliktajiem”, tāpēc pasažieriem nevajadzēs šķirties no traukiem, kuru tilpums pārsniedz 100 mililitrus.
Svarīgi, ka lidosta vienojusies ar “Air Baltic” par vienotu izaugsmes koncepciju un iesniegusi to vērtēšanai Satiksmes ministrijā. Arī strīdu par parādiem starp abiem valstij piederošajiem uzņēmumiem vairs neesot.