Publicitātes foto

Kardinālu pārmaiņu priekšvakarā – testa lidojumu veicis elektriskais taksometrs 0

Taksometru nozare ir kardinālu pārmaiņu priekšvakarā – Minhenē bāzētais jaunuzņēmums “Lilium” pacēlis gaisā savu pilnībā elektrisko lidojošo taksometru.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
3 visbīstamākās zodiaka zīmju pārstāves, kas bez sirdsapziņas pārmetumiem var atņemt citas vīrieti
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Lasīt citas ziņas

Pirmais testa lidojums notika 4. maijā. Kaut gan uzņēmumā norāda, ka lidojošais taksometrs varēs lidot ar 300 km/h lielu ātrumu līdz 300 kilometru lielu attālumu, pirmajā testa lidojumā ātrums bijis krietni piezemētāks. Nav gan zināms, kāds tieši, taču tehnoloģiju portāls “Wired” norāda, ka lidaparāts ar attālinātu kontroli pacēlies, nolidojis pāris metrus un nolaidies.

Tik piezemēts sākums gan esot raksturīgs tik unikāliem braucamrīkiem. Pirms tam vairākus mēnešus notikuši lidaparāta testi uz zemes.
CITI ŠOBRĪD LASA

“Lilium” pēdējo divu gadu laikā kopš lidaparāta prototipa izrādīšanas bija visai kluss uzņēmums, tomēr tā azotē ir viena no tehnoloģiski interesantākajām pieejām taksometru nozarē. Kopš prototipa izrādīšanas uzņēmums nomainījis vairākas ar rokām būvētas detaļas, nosliecoties par labu aviosatiksmē pārbaudītiem materiāliem. Tāpat palielināta taksometra ietilpība – no diviem pasažieriem skaits palielināts līdz pieciem. Kompānijas vadītājs Daniels Vīgands norādījis, ka tas palīdzēs taksometram lidot efektīvāk, vienā lidojumā pārvietojot vairāk pasažieru.

To darbina 36 elektriski dzinēji, kurus savukārt darbina baterija, kas esot tikpat liela un ar tādu pašu kapacitāti kā elektriskajās mašīnās.

Sīkāka informācija par bateriju gan nav zināma. Katrā no dzinējiem atrodas neliels rotors, kas no priekšas iepūsto gaisu izstumj cauri pa mugurpusi, tādā veidā palielinot ātrumu. Dzinēji ir unikāli arī ar to, ka tiem nav reaktīvajiem dzinējiem sastopamie rotējošie asmeņi. To neesamība uzlabo gan dzinēju darbības efektivitāti, gan samazina lidaparāta radīto troksni, gan izslēdz iespēju samalt dzinējā iekļuvušos putnus.

12 motori izkārtoti divās rindās abās lidaparāta purngala pusēs – katrā no rindām ir pa sešiem motoriem. Savukārt atlikušie 24 motori divās rindās izkārtoti lidaparāta pakaļgalā. Lidaparāts dzinēju izkārtojuma dēļ var pacelties vertikāli, līdzīgi kā helikopters. Interesanti, ka katrs motors ir neatkarīgs un spēj kustēties 90 grādu leņķī. Tas nepieciešams, lai pēc pacelšanās lidaparāts varētu sākt pārvietoties horizontāli.

Turklāt inženiertehnisko risinājumu dēļ brīžiem elektriskais taksometrs var patērēt vien 10% no saviem 2000 zirgspēkiem. Tāpat lidaparāts nelieto klasisko lidmašīnu kustības kontroles mehānismus, tā vietā tiek lietots lidošanas kontroles dators, kas automātiski maina dzinēju leņķus atkarībā no lidaparāta kustības. Piemēram, priekšpusē esošie motori ir atbildīgi par purngala došanos augšu un lejup, bet spārnu motori atbild par pagriešanos.

Reklāma
Reklāma

Protams, arī turpmākie “Lilium” testi nebūs viegli, tāpat kā sertifikācijas un licences nokārtošana, tomēr kompānijas vadītājs Daniels Vīgands jau 2025. gadā cer patērētājiem sākt piedāvāt pirmos “Lilium” lidojošos elektriskos taksometrus.

Tāpat viņš plāno vairākās pilsētās izbūvēt pacelšanās un nolaišanās laukumu tīklus.

Sākumā katram taksometram būs nepieciešams pilots, taču lielais mērķis ir taksometrus darbināt attālināti. Uzņēmums norāda, ka viņu izstrādātā autonomā tehnoloģija ir teju gatava, uzņēmumam gaidot atļauju no regulatoriem to izmantot savos taksometros. Lai varas iestādes apstiprinātu bezpilota lidošanu, paredzams, ka paies apmēram 3–5 gadi.

Kritiķi norāda, ka “Lilium” lēmums kombinēt vilces un kontroles sistēmas vienotā mehānismā neļaus nevienai no abām funkcijām stādāt efektīvi. Tomēr kompānijā ir pārliecināti par pretējo, 36 neatkarīgajiem dzinējiem nodrošinot veiksmīgu lidaparāta pārvietošanos, vēsta “Wired”. Katrā ziņā, ja nu gadīsies kāds misēklis, arī par to “Lilium” ir padomājuši – lidaparāts aprīkots ar vienu ballistisko izpletni, kas neļaus tam avarēt.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.