Līdaka: LNT pārpirkšana diemžēl ir likumsakarīgs process 0
Darījums, kurā starptautiskais raidorganizāciju koncerns “Modern Times Group” (MTG) pērk LNT grupu, ir likumsakarīgs process, kam pamatā ir novājinātais vietējo kanālu tirgus, biznesa portālam “Nozare.lv” atzina Latvijas Raidorganizāciju asociācijas izpilddirektore Gunta Līdaka.
Kā ziņots, Latvijā raidošo telekanālu “TV3”, “3+” un “TV6” īpašnieks MTG paziņojis, ka panācis vienošanos par visas LNT grupas iegādi, iegūstot telekanālus LNT, “TV5” un “Latvijas Mūzikas kanāls”. Darījums jāapstiprina Konkurences padomei.
“Tas, kas patlaban notiek, ir visnotaļ objektīvs un pamatots process. Pēc ciparu televīzijas ieviešanas tirgus struktūra ir ļoti mainījusies. Vairākkārt esmu akcentējusi, ka pašlaik noteicošais tirgus faktors ir mijiedarbība starp mediju platformu turētājiem un programmu satura veidotājiem, kuri bijušās Radio un televīzijas padomes [Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes] darbības rezultātā diemžēl kļuvuši par mazāko tirgus spēlētāju un zaudējuši savu nozīmi,” sacīja Līdaka.
Viņa akcentēja, ka darījuma rezultātā arvien asāk iezīmēsies vietējās informācijas telpas apdraudējums no ārvalstu mediju puses.
“Pirmkārt, dienas kārtību nosaka nevis programmu satura veidotāji, bet platformu turētāji – kabeļu, satelītu un virszemes operatori. Tikmēr regulators zaudējis savu nozīmi, jo likumā ieliktas normas, kas atļauj kabeļu operatoriem izvēlēties programmas. Otrkārt, likumā ietvertas normas, kas ļauj ārvalstu kanāliem piedalīties reklāmas tirgū, bet tas vājinājis vietējo kanālu lomu, līdz ar to tie spiesti optimizēties un apvienoties, lai spētu veidot satura bāzi attiecībā pret Krievijas un ASV kanāliem. Būtībā mediju struktūra ir pilnībā mainījusies, ko sabiedrība vēl nav aptvērusi – vietējā informācijas telpa ir apdraudēta un tas parādās apvienošanās procesā,” sacīja eksperte.
Līdaka norādīja, ka būtiska būs jaunās Nacionālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes nostāja tirgus kontekstā, jo līdzšinējā padome “uzvedās liberāli un uzskatīja, ka vietējais tirgus nav jāatbalsta un nav jālobē, pieturoties pie principa – konkurējiet tirgū, kā nu gribat”.
“Sabiedrībai un uzraugošajām organizācijām ļoti nopietni jādomā par to, kas jau tuvākajā nākotnē notiks ar Latvijas informācijas telpu. Te liela nozīme ir arī politiskajiem spēkiem. Mediju platformu turētāju, politiķu, Saeimas un valdības attieksmes rezultātā esam nonākuši līdz tam, ka, atļaujot Krievijas un ASV kanāliem brīvi strādāt tirgū, esam pazaudējuši savu tirgu. Ja līdz šim par vietējās informācijas telpas noturēšanu maksāja reklāmdevēji, turpmāk par to no savas kabatas būs spiesti maksāt nodokļu maksātāji,” rezumēja Līdaka.