LDZ sevis reklamēšanai caur sportu 1,5 gadā tērējis vairāk nekā miljonu eiro 2
Vairāk nekā divi miljoni eiro – vismaz tik liela ir summa, ko valstij piederošā koncerna “Latvijas Dzelzceļš” uzņēmumi pagājušajā gadā un šā gada sākumā atvēlējuši sevis reklamēšanai. Liela daļa no šīs naudas aizceļojusi uz sporta organizācijām, turklāt vairākām no tām ir labi saskatāma saikne ar Zaļo un zemnieku savienības politiķiem. No šīs partijas nākušais, bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis politisku ietekmi uz naudas dalīšanu noliedz, ziņo Latvijas Televīzijas raidījums “de facto”.
Koncerns “Latvijas Dzelzceļš” pērn un šogad gadā slēdzis virkni reklāmas līgumu ar dažādiem medijiem par koncerna reklamēšanu un tam svarīgas informācijas izvietošanu.
Šie līgumi nav publiski un par to, ka tajā vai citā sportistā vai komandā ieguldīta valsts uzņēmumu nauda, vai nojaust tikai pēc uzņēmumu reklāmas uz sporta krekliem, plakātiem, mašīnas vai motocikla.
“Mums bija diezgan sarežģīti iegūt jebkādu informāciju no “Latvijas Dzelzceļa”. Jo faktiski katrā vēstulē norāda uz šo te komercnoslēpumu, ka jebkāda darbība ar līdzekļiem ir komercnoslēpums. Kādā veidā kapitālsabiedrība rīkojas ar saviem līdzekļiem, tieši atbalstot tās vai citas nevalstiskās organizācijas, manuprāt, tai būtu jābūt brīvi pieejamai,” saka satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
“De facto” zināms, ka šogad, dienu pirms politiskās varas maiņas satiksmes nozarē parakstīts 55 tūkstošus eiro vērts līgums par reklāmas izvietošanu ar Dobeles motosporta klubu “MX4 Dobele”, no kura iepriekš startēja bijušā satiksmes ministra Ulda Auguļa dēls.
Tas sevi reklamē arī ar loka šaušanas sportu. Kopš pagājušā gada sākuma abas Dobeles biedrības no dzelzceļa koncerna kopumā saņēmušas 210 tūkstošus eiro. Augulis noliedz, ka būtu ietekmējis kapitālsabiedrībā pieņemtos lēmumus par reklāmas līgumu slēgšanu.
“Dobelē ir šie dzelzceļa mezgli, dzelzceļa sliedes,” Augulis min vienu no iemesliem, kādēļ dzelzceļam būtu svarīgi izvietot reklāmu sporta organizācijās no Dobeles. Uz jautājumu, kāds ir viņa viedoklis, vai “Latvijas dzelzceļam” tas bija izdevīgs darījums, Augulis atbild: “Es jums vēlreiz atkārtoju, ja nedzirdat, tad ir Komunikāciju departaments dzelzceļā, kas arī plāno un veido. Ministrija nejaucas iekšā kapitālsabiedrību operatīvajās darbībās.”
Taču tai pašā laikā redzams, ka ievērojamas summas gājušas ne vien uz Dobeli, bet arī Ventspili, kur saimnieko ZZS ciešais politiskais partneris “Latvijai un Ventspilij” Aivara Lemberga vadībā.
Līgums bijis arī Ventspils futbola klubam. Simt tūkstoši ir maksimālā summa, ko koncerns saskaņā ar pašu noteiktajām vadlīnijām var ieguldīt vienā projektā starptautiskā mērķa tirgū.
BK “Ventspils” valdes priekšsēdētājs un Ventspils domes deputāts Uldis Boitmanis (“Latvijai un Ventspilij”) saka: ““Latvijas Dzelzceļš” rīkojās ļoti pareizi, ka savus mārketinga līdzekļus novirzīja Ventspils Olimpiskajam centram un basketbola klubam “Ventspils”, jo tā šie līdzekļi sasniedz savu mērķi. Mērķis ir fokusēti palīdzēt sportistiem un popularizēt dzelzceļa vārdu.””
Koncerns pērn aprīlī slēdzis 20 000 eiro reklāmas līgumu ar autosporta biedrību “SKN Sports” no Jēkabpils. Sadarbība vērsta uz autosportistu Reini Nitišu. Tā ilgst piecus gadus. Šīs biedrības vadībā ir Latvijas Zaļās partijas biedrs Armands Lībietis. Viņš pēdējos gados ziedojis ievērojamas summas ZZS. Arī pērn, pāris mēnešu pēc līguma noslēgšanas, Lībietis ziedoja 10 000 eiro.
“Es kā privātpersona esmu ziedojis vairākkārt ZZS, vairākus gadus pēc kārtas,” saka Lībietis. Kādēļ viņš ziedojis – Lībietis atbild: “Kaut kā ir jāatbalsta šīs politiskās partijas! Jūs taču ejat uz vēlēšanām, piemēram, jūs zināt, par ko balsot. Ir tā, ka Latvijā ir šī iespēja piesaistīt naudu – valsts naudu plus privātie ziedotāji.”
Koncerns ar Kristera Serģa motoklubu pērn noslēdzis 80 000 eiro lielu līgumu. Par 50 000 eiro pirkta reklāma Liepājas rallijā. Tāpat Koncerns slēdzis divdesmit tūkstošiem eiro vērtus līgumus ar Latvijas Automobiļu federāciju un Rencēnu autoklubu. Pirms tam, 2017.gadā Automobiļu federācija apbalvoja Auguli ar ordeni par ieguldījumu autosporta attīstībā. Tas saistīts ar Biķernieku trases attīstību, skaidro Augulis.
“Par katru šo centu ir atdeve. Mana pārliecība, ka šī te visa darbība, kas ir bijusi, simtprocentīgi nesusi uzņēmumam labumu,” saka “Latvijas Dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.
Augulis uzsver, ka viņam kā satiksmes ministram nebija nekāda sakara ar Dzelzceļa lēmumiem par reklamēšanos. Un noliedz politisko ietekmi uz lēmumiem. Tas gan īsti nesakrīt ar dzelzceļa vadītāja teikto.
“Visu visu veidu budžetus mēs šinī gadījumā saskaņojam, protams, ar akcionāru. Šinī gadījumā pašā sākumā arī šīs te visas summas, kas pārsniedz, iet uz saskaņojumu, uz ministriju,” saka Bērziņš.
Pēdējo divu gadu laikā Dzelzceļa koncernam lieli reklāmu līgumi bijuši arī ar Latvijas Basketbola savienību – 200 tūkstoši eiro, un Latvijas Tenisa savienību – vairāk nekā 130 000 eiro. Abu biedrību vadībā ir ietekmīgi politiķi un biznesmeņi.
“Mūsu secinājums ir, ka vajadzētu valstij kopumā būt skaidrai, pārredzamai sistēmai, kā valsts un arī valsts kapitālsabiedrības atbalsta sportu, jo skaidrs, ka bez atbalsta kā tāda jau sports pastāvēt nevar,” saka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Par skaidri saprotamu principu izveidošanu sporta finansēšanai no valsts uzņēmumu naudas paredzēts runāt gan ar atbildīgo Saeimas komisiju, gan Izglītības ministriju, kas ir atbildīga par sporta politiku Latvijā. Tiesa, ministre Ilga Šuplinska “de facto” teica, ka tā šobrīd nav viņas prioritāte.