“LDz Cargo” konkursam valdes priekšsēdētāja un valdes locekļa amatiem pats mazākais iespējamais pieteikšanās termiņš 4
Kārtējo reizi izsludināta pieteikšanās konkursam uz VAS “Latvijas dzelzceļš” meitasuzņēmuma “LDZ Cargo” valdes locekļa vakanci, kā arī uz valdes priekšsēdētāja amatu. Tikmēr publiski jau izskanējušas bažas, ka īsais pieteikšanās termiņš uz šīm pietiekami nozīmīgajām vakancēm – 14 kalendārās dienas, var liecināt par to, ka konkurss izsludināts formāli un uzvarētāji “LDz Cargo” padomei jau ir zināmi.
Šis nav pirmais šogad izsludinātais konkurss “LDzCargo” valdes locekļa amatam. Šogad konkurss uz šo vakanci tika izsludināts 2.martā ar pieteikšanās termiņu līdz 28.martam, un līdzīgs konkurss valdes locekļa amatam tika izsludināts arī 2022.gada aprīlī. Pērn līdz noteiktajam termiņam – 20.aprīlim – bija pieteikušies 10 pretendenti. Abi konkursi tika izbeigti bez rezultātiem.
Atbilstoši “LDz Cargo” statūtiem, kompānijas valdē ir divi valdes locekļi, kuri amatā tiek iecelti uz pieciem gadiem. Pagaidām kompānijas valdes sastāvs palicis nemainīgs – valdes priekšsēdētāja ir Svetlana Berga, kura šai amatā strādā kopš 2016.gada, bet valdes loceklis – Mārtiņš Pevko, kurš amatā iecelts 2021.gada augustā.
Saskaņā ar “LDz Cargo” mājaslapā rodamo informāciju, valdes priekšsēdētājam paredzētā mēneša atlīdzība ir 10 000 eiro (bruto), bet valdes loceklim – 9000 eiro (bruto). Salīdzinoši ar pērnā gada konkursa informāciju, kad “LDz Cargo” valdes loceklim bija paredzēts vien 7510 eiro bruto atalgojums mēnesī, tas ir ievērojami cēlies.
Pēc neoficiālas informācijas uz “LDz Cargo” valdes priekšsēdētāja amatu, iespējams, varētu tikt virzīts līdzšinējais valdes loceklis Mārtiņš Pevko, kuru, saskaņā ar publiski pieejamo informāciju, ar LDz finanšu direktoru un “LDZ Cargo” padomes priekšsēdētāju Remu Razumu saista senas darījumu saites.
Pēc “Lursoft” datiem abi bijuši starp SIA “Baltic Development Consultancy” īpašniekiem, kura kā konsultantfirma savulaik bija saistīta ar ieceri būvēt dzelzceļa līniju līdz arēnai “Rīga”. “Baltic Development Consultancy” 2006.gadā dibināja Mārtiņš Pevko (40%), Lauris Vilks (30%) un “Baltic Construction Consultancy”, kuru savukārt dibināja Rems Razums (25%), Visvaldis Sarma (25%), Jānis Norde (25%) un Juris Lipskis (25%).
Tikmēr kādreizējais VAS “Latvijas dzelzceļš” viceprezidents Aivars Strakšas portālā “Pietiek” publicētajā rakstā norāda: ““LDZ Cargo” padomē šobrīd ir divi padomes locekļi, un tieši Padome izvēlas un ieceļ uzņēmuma valdi un valdes priekšsēdētāju. Tātad Razuma kungs, iespējams, gatavojas ļaunprātīgi izmantot savas amata pilnvaras, lai savam draugam un “bijušajam” biznesa partnerim izgādātu valdes priekšsēdētāja amatu. Rezultātā uzņēmums nonāk abu kungu pilnīgā kontrolē.” Tāpat A.Strakšas raksta: “LDZ Cargo tiek minēts kā viens no uzņēmumiem, kurš varētu tikt privatizēts. Vai kāds jau gatavojas privatizācijai?”
Ja šī gada martā izsludinātajam konkursam, kurš beidzās bez rezultāta, pieteikšanās termiņš bija 26 kalendārās dienas, tad tagad SIA “LDz Cargo” valdes locekļa/-les un valdes priekšsēdētāja/-as atlasei izvēlēts pats mazākais iespējamais kandidātu pieteikšanās termiņš – 14 kalendārās dienas. Kopš 2022.gada 22.marta spēkā esošajās “Vadlīnijās valdes un padomes locekļu nominēšanai kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij vai atvasinātai publiskai personai” teikts: “Organizējot publisku kandidātu pieteikšanās procedūru, jānodrošina, ka pieteikumu iesniegšanas termiņš ir pietiekams un adekvāts, lai potenciālie kandidāti paspētu izvērtēt pretendentiem izvirzītās prasības, vēlmi un gatavību pieteikties, sagatavot nepieciešamos dokumentus un iesniegt pieteikumu (parasti 3 – 4 nedēļas). Kandidātu pieteikšanās termiņam vajadzētu būt ne īsākam par 14 kalendārajām dienām un ne garākam par vienu kalendāro mēnesi.”