Foto: Zane Bitere/LETA

Lauksaimniecības tehnikas sagatavošana glabāšanai ziemas periodā 0

Sekojot nemitīgajai tehnoloģiju attīstībai un progresam, lauksaimniecības tehnika kļūst aizvien modernāka un funkcionālāka. Tomēr šāda tehnika vienlaikus ir arī dārgāka un prasa īpaši rūpīgu attieksmi un atbilstošas zināšanas. Optimālu un maksimāli efektīvu tehnikas kalpošanu iespējams nodrošināt, ne tikai to optimāli noslogojot, regulējot un kopjot, bet arī glabājot no darba brīvajā laikā.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
Lasīt citas ziņas

Faktiski glabāšana sākas jau brīdī, kad beidzam sezonas darbus un mašīna vairs nav nepieciešama līdz nākamās sezonas sākumam. Parasti gan ir tā, ka viena tehnikas vienība jāliek glabāties, bet ar citu mašīnu vēl jāpaspēj saraut pēdējos darbus. Līdz ar to laika, lai pienācīgi ieziemotu tehniku, ir salīdzinoši maz, bet tad pienāk ziema, viss sasalst, un lietas labā vairs neko nav iespējams pasākt. Tādā veidā ieziemošana faktiski tiek atlikta uz pavasari, kad esam fakta priekšā par to, ka atkal “kāds to arklu nometis uz ziemu nenotīrītu un neiesmērētu”. Lai tā nenotiktu, mēģināsim tomēr atrast laiku savlaicīgai tehnikas ieziemošanai, šo procesu paveicot maksimāli rūpīgi.

Mazgāšana un tīrīšana

Parasti daļa no ieziemošanas operācijām neprasa augstu darbinieku kvalifikāciju, elementāru mazgāšanu spēj paveikt gandrīz jebkurš. Ar to arī jāsāk, tomēr jāatceras, ka ūdens ne vienmēr ir labākais līdzeklis savu dzelžu tīrīšanai. Svarīgi atcerēties pamatsakarību, ka dubļus parasti mazgājam ar ūdeni, bet putekļus pūšam prom ar saspiestu gaisu. Ja strādājam ar augstspiediena mazgāšanas ierīcēm, jāpatur prātā, ka vietas, kur ir bukses, gultņi un blīvslēgi, ar tiešu strūklu mazgāt nevajadzētu, jo pastāv risks, ka netīrumi (abrazīvās daļiņas) tiks ieskaloti kustīgajos savienojumos, darba laikā tos bojājot, samazinot mašīnas ekspluatācijas ilgumu un darba drošumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jāsaprot, ka svarīgi ir nomazgāt vai notīrīt pilnīgi visu mašīnu, lai redzētu, vai zem netīrumiem neatklājas kāds defekts (plaisa, noberzta krāsa u. c.). Tāpat īpaša vērība jāpievērš vietām, kur glabāšanas laikā iespējama mitruma koncentrēšanās – jebkuri netīrumi palīdz mitrumam palikt minētajā vietā iespējami ilgi, nodarot kaitējumu rūsas vai citas korozijas veidā.

Tīrot šādas riskantās vietas, labāk izmantot saspiestu gaisu, pirms tam izgrābjot gružus ar dažādu lāpstiņu vai ķekšu palīdzību. Īpaši svarīgi to izdarīt graudaugu kombainu gadījumā, jo kombainā palikušie graudi mitruma ietekmē vēlāk sadīgst un tos iztīrīt tad vairs faktiski nav iespējams.

Otra problemātisko mašīnu grupa šai ziņā ir sējmašīnas. Atkarībā no konstrukcijas tās mēdz būt vienkāršāk vai sarežģītāk tīrāmas. Šo mašīnu tīrīšanai būtu vēlams izmantot vienīgi gaisu, izņēmums ir gadījums ar kombinētajām sējmašīnām, kurām minerālmēslu izsējas sistēmas būtu vēlams papildus arī izmazgāt, lai aizskalotu prom tur esošos minerālmēslu pārpalikumus.

Mazgāt ieteicams arī minerālmēslu un organisko mēslu izkliedētājus, spītējot apstāklim, ka atsevišķi ražotāji daļu no šīm mašīnām izgatavo no nerūsējošā tērauda. Atkarībā no mašīnas konstrukcijas noteikti jāpārliecinās, vai pēc mazgāšanas kaut kur nav palicis ūdens. Mazgāšanas mērķis ir nomazgāt mašīnu, beigās atstājot to sausu.

Saistībā ar mazgāšanu, nevis tikai pirms ieziemošanas, bet arī ikdienā, īpaši jutīgi ir smidzinātāji. Tas ir fakts, ko laukos bieži vien neievēro, aprobežojoties vien ar tvertnes izskalošanu. Rezultāts ir tāds, ka smidzinātāja stienis un tvertne smidzināšanas laikā pārklājas ar putekļiem maisījumā ar izsmidzinātā augu aizsardzības līdzekļa daļiņām. Šie galīgi nav nevainīgi dubļi, bet gan reāla inde, kas smidzinātāja uzglabāšanas laikā visbiežāk ar lietu tiek noskalota turpat pagalma zālienā, kur smidzinātājs ir nolikts, diemžēl reizēm arī akas tuvumā. Lai tā nenotiktu, vislabāk smidzinātāju pēc darba nomazgāt uz lauka; labi, ja to var izdarīt uz zālāja un maksimāli tālu no atklāta ūdens avota vai drenāžas akas.

Reklāma
Reklāma

Apkopes

Jārēķinās, ka sarežģītāko mašīnu apkopes bieži vien tiek veiktas servisā pie tehnikas tirgotājiem – vismaz sākumā, kamēr mašīna jauna. Tomēr lielu daļu no vienkāršākās tehnikas apkopēm noteikti varam veikt paši uz vietas saimniecībā.

Mašīna, ko pēc tīrīšanas nekādā gadījumā pat uz laiku nevajadzētu atstāt neieziemotu, ir smidzinātājs. Un iemesls ir ļoti vienkāršs – smidzinātājā parasti tiek liets ūdens, kaut arī kombinācijā ar augu aizsardzības līdzekļiem. Lai sasalstot ūdens nenodarītu smidzinātājiem kaitējumu, svarīgi parūpēties, lai viss ūdens no smidzinātāja tiek izliets. Atkarībā no darba tvertnes konstrukcijas mēdz gadīties, ka pilnībā ūdeni no tās izliet nemaz nav iespējams. Tāpēc pirms glabāšanas smidzinātājs noteikti pēc iespējas jāizjauc, jāizskalo filtri (atpakaļ montējot, jāieeļļo blīvgredzeni), sprauslas, pretpilēšanas vārsti, jāiztīra un jāieeļļo krāni un visas rāmja kustīgās daļas, kuras paredzēts eļļot, izmantojot eļļošanas uzgaļus.

Kad viss salikts atpakaļ, smidzinātāja darba šķidruma tvertnē ieteicams ieliet tik daudz antifrīza, lai, iedarbinot smidzinātāju, tas izsmidzinātos pa visām sprauslām un tvertnē paliktu pavisam nedaudz. Tādā veidā varam pārliecināties, ka sistēmā nekur nebūs palicis ūdens, līdz ar to varēsim būt pilnīgi droši, ka ziemā nekas nepārsals.

Lieta, par kuru parasti aizmirstam, ir manometrs. Lai tas nepārsaltu, glabāšanas laikā to ieteicams noņemt no smidzinātāja, novietojot tādā vietā, kur ziemas laikā temperatūra saglabājas virs nulles. Izskrūvētā manometra vietā ieteicams iespraust, piemēram, gumijas aizbāzni vai jebko citu, kas nesabojātu sēžas vītni.

Ja pēc tīrīšanas mašīnai laika trūkuma dēļ nav iespējams veikt apkopi, tā līdz ieziemošanas brīdim būtu vismaz jānovieto sausā vietā nojumē, garāžā vai sliktākajā gadījumā jāapsedz ar ūdens necaurlaidīgu materiālu, nostiprinot to pret vēja postījumiem. Citādi visa mazgāšana un žāvēšana būs bijusi veltīga, jo zem klajas debess atstāta mašīna ātrāk vai vēlāk neizbēgami nonāks kontaktā ar lietu vai sniegu. Un, kur mitrums, tur rūsa un visas pārējās nedienas.

Savukārt izkliedētājus ir iespējams arī iekonservēt. Izpildot nepieciešamos tīrības pasākumus, jāpārliecinās arī par to, lai krāsa visur būtu vesela. Pēc tam tehniku apsmidzina ar eļļu. Nekādā gadījumā eļļu nedrīkst liet, smērēt vai veikt citas darbības, izņemot smidzināšanu.

Pļaujmašīnu specifiskais noteikums ir atsperu atspriegošana. Uzsākot pļaušanu ar deformētām atsperēm, tā būs nevienmērīga un izraisīs virkni citu problēmu.

Ieziemojot siena preses, pievērsiet uzmanību bunkuram, kas arī var deformēties, ja nebūs pienācīgi iztīrīts. Ja presei ir iespēja regulēt rituļa spiedienu, siksnas ir jāatspriego, lai tās nepārtrūktu.

Ja nu laiku apkopēm tomēr atrodam, vēl nesagaidījuši vēlu rudeni vai ziemu, svarīgi veikt pilnu mašīnas apkopi, ieskaitot visu mezglu rūpīgu pārbaudi un nepieciešamo remontu vai nomaiņu, sadilušo detaļu nomaiņu pret jaunām (vai atjaunošanu), lūzumu vai plaisu aizmetināšanu vai sakniedēšanu, saliekto detaļu iztaisnošanu vai nomaiņu un visbeidzot – rūsas notīrīšanu un bojātā krāsojuma atjaunošanu, nepieciešamības gadījumā dilstošās detaļas pārklājot ar konservējošu smērvielu. Neaizmirsīsim uz glabāšanas laiku atbrīvot dažādu aizsardzības mehānismu atsperes!

Svarīga apkopju veikšanas sadaļa attiecas uz dažādiem pārvadiem. Ķīļsiksnu pārvadu siksnas noteikti jāatspriego vai, ja tas nav iespējams, – jānoņem. Vienlaikus iespējams pārliecināties arī par skriemeļu stāvokli – ja skriemeļa rievas gultne ir nodilusi spīdīga, ir laiks mainīt skriemeli, jo šādā sadilušā skriemelī siksna noteikti izslīdēs, tā ievērojami pasliktinot visa pārvada jaudas pārvadīšanas spējas. Ķēdes pārvados jāpārliecinās, vai ķēde un zobrati nav pārlieku sadiluši, atceroties, ka, mainot ķēdi, noteikti jāmaina arī zobrati, pretējā gadījumā vecie zobrati jauno ķēdi ātri vien sabojās. Noteikti jāpārbauda arī kardānpārvada stāvoklis, pievēršot uzmanību gan krustiņiem, gan visam pārvadam, pārbaudot, vai nav kādas brīvkustības.

Arī pārvada apvalkam jābūt stingri nostiprinātam un droši iegultņotam – ja ir šaubas par drošību, jāķeras klāt to novēršanai. Pārvadu drošas darbības priekšnosacījums ir to aizsargi – noteikti jāpārbauda to esamība un stāvoklis, nepieciešamības gadījumā veicot remontus vai trūkstošo detaļu nomaiņu.

Lai pasargātu hidrosistēmu no bojājumiem, glabāšanas laikā visiem hidrocilindriem jābūt atslogotiem, t. i., nolaistā stāvoklī. Ja tas nav pilnīgi iespējams, paceļamā mašīnas daļa jāatbalsta uz stingra paliktņa un hidrocilindra vadības svira jāatstāj peldošā stāvoklī.

Mašīnas riepas vispirms jāpārbauda, pēc nepieciešamības tās salabojot, tad uzpumpējot līdz rekomendētajam spiedienam un pēc iespējas atslogojot. Atslogošanu visvienkāršāk izdarīt, paliekot zem tiltiem drošus un nekustīgus atbalstus, nodrošinot mašīnu pret ripošanu.

Pēc apkopju veikšanas noteikti jāpapildina ar smērvielu visi eļļošanas punkti – īpaši pēc mazgāšanas, lai izspiestu no savienojumiem tur nejauši iekļuvušo ūdeni.

Un tikai tad, kad esam pilnīgi pārliecinājušies, ka mūsu tehnika ir gatava ziemas miegam, novietosim to vislabāk kaut kur zem jumta. Tas īpaši svarīgi, ja mašīnai ir plastmasas, koka vai gumijas detaļas, jo tās ir visjutīgākās pret laika apstākļu radītajiem bojājumiem. Otra jutīgo mašīnu grupa ir jebkāda mašīna, kurā iespējama ūdens uzkrāšanās – arī tās noteikti vajadzētu likt zem jumta vai vismaz droši apsegt – kaut vai ar tentu. Tas noteikti nav dārgi salīdzinājumā ar rūsas radīto bojājumu novēršanas izmaksām un laika patēriņu.

Garāžas, angāri, nojumes un tenti

Kā jau iepriekš tika rakstīts, tehnikas saudzīga glabāšana ir viens no sekmīgas tehnikas izmantošanas pamatnosacījumiem. Ne galvenais, bet viens no, jo glabāšanas laikā ļauj saglabāt tehniku tādā stāvoklī, kādā to atstājām, glabāšanu uzsākot. Skatoties uz reālo situāciju lauku saimniecībās, bieži vien nākas secināt, ka tehnikas glabāšana patiešām nav mūsu galvenā prioritāte. Mums pietiek naudas tehnikas iegādei, bet visu cauru gadu to glabājam zem klajas debess, pakļaujot laika ap­stākļu iedarbībai.

Protams, nav lielas jēgas likt zem nojumes pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados ražotu izbalējušas sarkanas krāsas kombainu vai gaiši zilu traktoru ar koka jumtu, mēs runājam par tehniku, kas maksā ar sešiem cipariem rakstāmu summu. Un cik izmaksā vienkārša nojume, piemēram, no paša kokmateriāliem? 2000 eiro? Iespējams, pat mazāk, toties mašīna būs zem jumta un sausumā. Bet varbūt izdevīgāk uzbūvēt kārtīgu kompleksu novietni visas tehnikas glabāšanai, lai nav jāmīcās pa dubļiem? Variantus vienmēr iespējams atrast, īpaši, ja rūpīgi pameklē.

Tehnikas tirgotāju ieteikumi tehnikas ieziemošanai

Jāsargā degvielas sistēma

Svarīga ir degvielas tvertnes nosēdumu iztukšošana, lai minimizētu risku, ka degvielas sistēmā nonāk ūdens vai netīrumi, kas ir nonākuši degvielas bākā kopā ar putekļiem un kondensāta ceļā. Pamatdarbība, kas būtu obligātais minimums uzglabāšanai ziemā pēc tvertnes iztīrīšanas, ir degvielas tvertnes pilna piepildīšana ar naftas dīzeļdegvielu, jo ir jāizvairās no bioloģiskiem piejaukumiem, kas ar laiku veido dažāda tipa baktērijas un var bojāt degvielas sistēmu.

Ja nav iespējams tvertni piepildīt ar atbilstošu degvielu, jālieto degvielas stabilizatori. Degvielai var pievienot arī rūsu veidojošu elementu aktivitāti samazinošas vielas, kas aizsargās visu degvielas sistēmu no rūsas veidošanās, kas īpaši svarīgi metāla degvielas tvertnēm. Daži ražotāji piedāvā savas dīzeļdegvielas piedevas ziemas uzglabāšanai, lai novērstu baktēriju rašanos.

Degvielas sistēma jāaizsargā arī pārējā gada laikā, izmantojot degvielas piedevas riska samazināšanai, kad degvielas sistēmas komponentos rodas nogulsnes un tās darbības raksturojošie lielumi pasliktinās un noved pie remonta. Benzīna motoriem nav nepieciešams noliet degvielu, bet ir jālieto benzīna stabilizators, kas novērš dažādu gumijas un laku veidošanos degvielas sistēmā, kas to bojā, un motors vairs nav lietojams bez degvielas sistēmas remonta.

Motoriem, aprīkotiem ar dīzeļdegvielas atgāzu sistēmu un kas lieto dīzeļdegvielas izplūdes šķidrumu (DEF, Adblue), svarīgi nenoņemt masas vadu vismaz 90 sekundes pēc aizdedzes izslēgšanas, jo tajā brīdī notiek DEF atsūknēšana no sistēmas atpakaļ uz tvertni. Galvenais ir kontrolēt DEF šķidruma (32,5% karbamīds un 67,5% dejonizēts ūdens) sastāvu, ko var iegādāties pie tehnikas izplatītājiem. Ievērojot uzglabāšanas prasības, DEF šķidrumu tehnikā var uzglabāt pat līdz 12 mēnešiem. Cieši jāievēro tīrības prasības, jo DEF šķidrums bojā krāsu un ir koroziju veidojošs. DEF uzglabāšanas temperatūra ir no mīnus 5 līdz 30 °C slēgtā traukā, lai nodrošinātos pret elementu iztvaikošanu. Ievērojot šos noteikumus, to var uzglabāt vismaz 18 mēnešus.

Paša motora mehānisko daļu aizsardzību nodrošina ar jaunas eļļas ieliešanu un filtra nomaiņu, samazinot koroziju veidojošus aktīvos elementus, kas rodas, sadegot degvielai, kā arī no gaisā esošajiem ķīmiskajiem elementiem. Papildus motora eļļai var pievienot rūsas veidojošo ķīmisko elementu aktivitāti samazinošas vielas, kuru daudzumu nosaka katrs ražotājs. Svarīgi ir pārliecināties par dzesēšanas šķidruma kvalitāti, un, ja tas nav zināms, nomainīt pret jaunu, jo arī dzesēšanas šķidrums, kas zaudējis savu kvalitāti, var veidot koroziju veidojošus elementus un nākamajā sezonā, izmantojot tehniku, – kavitāciju.

Pēc visām darbībām ar degvielas sistēmu un motoru, nepieciešams iedarbināt lauksaimniecības mašīnu, lai jaunā eļļa un degviela izcirkulē pa sistēmu. Nepieciešams uzlādēt akumulatoru, un, ja glabāšanas laiks būs lielāks par 20 dienām, noņemt masas vadu no akumulatora, lai samazinātu slodzi uz to. Nepieciešams kontrolēt akumulatora uzlādes līmeni, lai saglabātu elektrolīta aktivitāti un neveidotos sulfīti, kas neļauj akumulatoram noturēt iepriekšējo kapacitāti.

Lai nodrošinātu slīdošo un rites mezglu darbību, tos uz glabāšanas laiku nepieciešams sasmērēt ar mezglam atbilstošu smērvielu, lai veidotos smērvielas slānis. Šāda veida apstrāde ieteicama visiem kustīgajiem savienojumiem neatkarīgi no savienojuma veida.

Eļļošanas nozīme nav pārvērtējama

Tehnikas tīrīšanai var izmantot augstspiediena mazgāšanas iekārtas, ar kurām viegli un ērti var notīrīt dubļus un citus netīrumus. Taču, darbojoties ar šīm iekārtām, noteikti jāatceras, ka spiediens ir ļoti spēcīgs un ūdens strūklu nedrīkst virzīt uz elektroniskajiem vadības blokiem, vadu savienojumiem un gultņu blīvslēgiem, lai nerastos bojājumi. Vietas, kur ūdens klātbūtne nav vēlama, var vienkārši izpūst ar gaisu. Visas dzelzs virsmas ieteicams pārklāt ar speciālu pretkorozijas aizsarglīdzekli, ko var pievienot ūdenim jau traktora mazgāšanas procesā, lai izveidojas aizsargplēvīte.

Kombains pēc mazgāšanas ir jānožāvē un pēc tam, vadoties pēc eļļošanas tabulas, visas nepieciešamās vietas jāsaeļļo un jāsasmērē. Elevatora durtiņas un iztukšošanas vāks jāatstāj atvērts. Ar strādājošu separatoru dažas reizes jāatver un jāaizver kuļtrumulis, lai izvairītos no materiāla savākšanas tā apkārtnē. Nepieciešamajās vietās jāatjauno krāsojums, jāieeļļo visu iestatīšanas skrūvju vietnes, kā arī pilnībā jāpiepilda degvielas tvertne.

Kad tehnikas vienība ir notīrīta, tā rūpīgi jāsasmērē un jāieeļļo. Jānomaina arī dzinēja eļļa un dzinēja eļļas filtrs, jo lietota eļļa var nedot vēlamo aizsardzību pret koroziju. Tāpat jāizlej nosēdumi no visiem degvielas filtriem, kā arī jāiztīra nosēdumi un netīrumi no degvielas bākas. Pēc tam tā pilnībā jāpiepilda ar jaunu degvielu, lai izvairītos no kondensāta veidošanās laikā, kad gaisa temperatūra svārstās ap nulli. Noliekot tehniku dīkstāvē uz ilgāku laiku, degvielas bākā nedrīkst izmantot biodegvielu, jo tā piesaista lielu mitruma daudzumu un samērā ātri maina savas īpašības. Jāiztīra arī gaisa filtrs un gaisa priekštīrītājs.

Izmantojot plastmasas maisus vai kādu citu materiālu, jāaizsedz elpošanas kanāli priekšējam un aizmugurējam tiltam, kā arī transmisijai. Jāaizsedz arī izpūtēja caurule un citas vaļējas vietas. Dažkārt mēdz gadīties, ka aukstajā laikā šajās vietās patvērumu meklē žurkas un peles, kas tehnikai var nodarīt pamatīgus bojājumus. Vēlams pārsegt arī transmisijas un hidraulikas eļļas iepildīšanas tvertņu vāciņus, lai pasargātu no ūdens iekļūšanas.

No tehnikas jānoņem akumulators un pilnībā jāuzlādē. Akumulators jāglabā sausā un vēsā vietā. Īslaicīgai dīkstāvei (20–90 dienas) no akumulatora jāatvieno tikai masas kabelis.

Hidrocilindru hromētās virsmas jāapstrādā ar aizsargsmēri, lai pasargātu tās no sarūsēšanas (priekšējās un aizmugurējās uzkares hidrocilindri, stūres mehānisma hidrocilindri u. c.). Jāatbrīvo arī siksnu spriegošanas mehānismi, siksnas jānoņem. Glabāšanai ilgāk par vienu gadu rekomendē iztukšot arī dzesēšanas sistēmu, izmazgāt tvertni un iepildīt jaunu dzesēšanas šķidrumu.

Daži noderīgi padomi tehnikas nodrošināšanai pret zagļiem

– Neatstājiet aizdedzes atslēgas aizdedzē un aizslēdziet traktora kabīni naktīs.

– Ja traktoru vai iekrāvēju nav paredzēts ilgāku laiku izmantot, novāciet to no acīm un ieslēdziet šķūnī vai angārā.

– Neglabājiet šķūņos dārgu aparatūru vai instrumentus vietās, kur tiek bieži staigāts.

– Šķūņos glabātas vērtīgas lietas labāk pieķēdēt pie ēkas konstrukcijas elementiem vai kādas masīvas lauksaimniecības mašīnas (tikai neaizmirstiet to visu atkabināt, kad nākamajā rītā sēdīsities traktorā, lai brauktu uz lauka).

– Aprīkojiet potenciāli bīstamās vietas ar kustību jutīgām apgaismes spuldzēm.

– Padomājiet par mehāniski vai hidrauliski veramām durvīm, tās noteikti zināmā mērā atbaidīs potenciālos zagļus. Lai arī šis risinājums noteikti nav lēts, piedāvājumu klāsts ir visai plašs un pastāv arī iespēja nepirkt jaunas durvis, bet mehanizēt jau esošās.

– Aprīkojiet attiecīgās būves ar signalizācijas iekārtām. Līguma slēgšana ar apsardzes kompānijām ir pamatota vienīgi tad, ja apsargu bāze ir netālu un tai ir mobilās vienības. Ja līgums par apsardzi noslēgts, noteikti uzlīmējiet uz ēku logiem un durvīm uzlīmes, kas vēstī par to, ka tās tiek apsargātas.

– Padomājiet par signalizācijas ierīcēm iebraucamā ceļa malās. Tie var būt gan pasīvie infrasarkanā starojuma detektori, gan uz kustību reaģējošās kameras un videonovērošana, gan pat uz vibrāciju reaģējošie zemē ieraktie sensori ceļa malās. Visas sistēmas tagad pieejamas arī bezvadu variantā – tā ka nebūs jānoņemas ar tranšeju rakšanu. Piedāvājums tiešām ir gana plašs, nepieciešama vien interese no jūsu puses.

– Apdrošiniet pret nozagšanu un nelaimes gadījumiem visas vērtīgākās tehnikas vienības.

– Tā kā visai izplatīta ir arī degvielas zagšana, aprīkojiet stacionārās degvielas tvertnes ar jums vien zināmām viltīgajām atslēgām, neatstājiet sūkņus ne tvertnē, ne tās tuvumā, aprīkojiet potenciālās zagļiem interesantās vietas (arī traktorus, ja tie naktīs stāv ārā), piemēram, ar piparu gāzi lādētiem mehānismiem.

Vairāk lasiet žurnāla Agro Tops pielikumā “Mans lauksaimniecības tehnikas parks”.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.