Laukos ieviesīs vieglos taksobusus 6
Ministrijām saskaņošanai nodoti labojumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredz nepieprasītajos maršrutos organizēt reisus pēc pieprasījuma.
Reģionālajos pasažieru pārvadājumos no vairāk nekā 8000 reisiem 1100 maršrutos patlaban 16% reisu valsts dotācija pārsniedz 85% no izdevumiem reisu nodrošināšanā. “Tas nozīmē, ka ikdienā šajos reisos pārvadā ļoti maz pasažieru. Tomēr starp šiem reisiem ilgā laika periodā nav neviena, kur visa maršruta garumā nepārvadātu nevienu pasažieri,” teic Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāve Zane Plone.
Līdz šim ATD pasažierus reisiem mēģināja piesaistīt, nedaudz mainot autobusa maršrutu un pienākšanas un atiešanas laikus. Z. Plone teic, ka paši iedzīvotāji iesaka izdevīgākos maršrutus un autobusu atiešanas laikus. Šajā gadā ir veiktas izmaiņas aptuveni 400 maršrutos.
Ir slēgti 12 maršruti ar 35 reisiem, kur tikpat kā nebija pieprasījuma pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Retāk brauca vai samazināja maršruta garumu 55 reisos. Patlaban vairākos Latvijas pagastos sabiedriskais transports līdz novada centram nekursē katru dienu, bet tikai, piemēram, reizi vai divas reizes nedēļā, nodrošinot iespēju dažiem desmitiem iedzīvotāju, kas attiecīgajā ciemā dzīvo, iespēju nokļūt ārstniecības, valsts vai pašvaldības iestādē.
Izdevumu mazināšanai šādos maršrutos iecerēts ieviest sabiedriskā transporta pakalpojumu pēc pieprasījuma. “Tas nozīmē, ka pasažieris, iepriekš nopērkot biļeti vai sazinoties ar pārvadātāju, varētu pieteikt transportlīdzekli, kas kursētu noteiktā maršrutā un apstātos konkrētās pieturvietās, un maršruts netiktu izpildīts katru dienu, bet tikai tad, kad būs pieprasījums pēc pakalpojuma,” iecerēto modeli skaidro Z. Plone.
ATD un Satiksmes ministrijā to uzskata par loģisku risinājumu. Šis modelis arīdzan ļaušot mazināt zaudējumu kompensāciju apmēru, jo divus, trīs pasažierus varētu pārvadāt nevis ar autobusu, bet ar vieglo automobili.
Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomnieks Aino Salmiņš teic, ka LPS varētu atbalstīt šādu modeli, ja valsts nesamazinās pasažieru pārvadājumu dotāciju. Pasažieru pārvadājumu uzņēmuma SIA “Aips” vadītājs Uldis Kolužs norāda, ka pasažieru pārvadātāji jaunajai kārtībai pielāgošoties ātri, lai gan sarežģījumi būšot ar šoferu, kam būs neregulārs darba laiks, algošanu. “Ir jāsaprot, ka pārvadātājam izmaksas veido ne tikai pasažieru aizvešana uz maršrutā norādīto vietu, bet arīdzan nokļūšana no garāžas līdz maršruta sākuma punktam. Nav zināms, kas par visu maksās. Mums ir jāatjauno autobusu parks, jāpērk mazi mikroautobusiņi. Mūsu uzņēmumam Autotransporta direkcija, piemēram, aizliedza to darīt,” tā U. Kolužs.
ATD paredz, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu Saeimā apstiprinās nākamā gada sākumā, Ministru kabineta noteikumus 2017. gada vasarā. Pirmo pilotprojektu varētu īstenot nākamā gada beigās.