No bedres virsotnē – Latvijas vārdu pasaulē nes inovatīvi e-komercijas uzņēmumi 1
Latvija jau ir labi pazīstama kā veiksmīgu finanšu tehnoloģiju uzņēmumu zeme, tostarp arī zinātņietilpīgo jeb “deep tech” uzņēmumu kalve.
Taču Latvijas vārdu pasaulē nes arī inovatīvi e-komercijas uzņēmumi, kuriem ir potenciāls kļūt par vērtīgākajiem Latvijas uzņēmumiem vēsturē.
Tās būtība – šeit ienākot, abām pusēm nav jākomunicē savā starpā, jo “Printify” uzņemas gan norēķinu noformēšanu, ražošanas pieprasījumu apstrādi un pasūtījumu piegādes nodrošināšanu.
Tādā veidā “Printify” drukātavām tiešā veidā nodrošina klientus un to apkalpošanu. Savukārt e-komercijas veikaliem “Printify” nodrošina pasūtījumu veiksmīgu izpildi visā pasaulē.
Ienākot “Printify” birojā, uzreiz sajūtama tā mūsdienīgā tehnoloģiju biroja aura – gaišs un krāsains birojs, atvērti cilvēki atvērtās telpās. Šis salikums ir raksturīgs lielākajai daļai mūsdienīgo uzņēmumu.
Darbinieki grib justies brīvi, grib strādāt veselīgā darbavietā.
Pie griestiem redzama karogu rinda – no Latvijas līdz Puertoriko un citām kolorītām zemēm. Karogi simbolizē “Printify” kultūru daudzveidību un atvērtību.
Atvērtību parāda arī paši uzņēmuma vadītāji, kuri atrodas plecu pie pleca ar darbiniekiem. Nekādu izolētu augstmaņu biroju un nesasniedzamu vadītāju, kā pierasts vecākās kompānijās.
“Tā ir “Printify” kultūra. Mūsu bizness lielākoties atrodas ASV, un šīs valsts kultūru vēlamies ieviest arī Latvijā. Jo tās ir divas dažādas mentalitātes. Viena ir vairāk sevī noslēgta, otra ir atvērtāka – ar smaidiem, pozitīvismu, palīdzību, konstruktīvu kritiku, strauju izaugsmi,” stāsta viens no uzņēmuma līdzdibinātājiem un izpilddirektors Artis Kehris.
“Mēs ticam, ka laimīgi darbinieki ir efektīvi darbinieki un ka uz viņiem var paļauties. Mēs neskatāmies, no kurienes tu esi, kā ģērbies, cik tetovēts esi, kāda ir tava rase, dzimums, seksualitāte. Galvenais, lai jūties labi un spēj dot rezultātu. Ir uzņēmumi, kas vērtē darbinieka atbilstību uzņēmuma kultūrai. Mēs vairāk skatāmies uz to, ko šis darbinieks var dot mums. Dažādas pieredzes un redzējumi ļoti palīdz uzņēmuma būvēšanā.”
Otrs uzņēmuma līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Jānis Berdigans piebilst, ka “Printify” ir kā profesionāla sporta komanda, kura ir nokomplektēta, lai uzvarētu starptautiskās spēlēs.
“Tāpēc mums jārūpējas par to, lai visiem būtu labi un darbinieki augtu līdz ar kompāniju. Pretinieki jāapspēlē kā komandai, nevis jāmēģina to darīt individuāli.”
Akcijas piedāvā visiem darbiniekiem
Artis sarunā norāda, ka Latvijā daudzi darba devēji pienācīgi nenovērtē Latvijā esošos ārvalstu cilvēkus, bieži – studentus.
“Nesen pieņēmām darbā cilvēku ar diviem maģistra grādiem datorzinātnēs, viņš Ventspilī bija vienīgais ārzemju students, kurš mācījās latviski. Strādāja autoservisā… Vājprāts! Parunā ar viņu un saproti, ka viņš ir superīgs džeks. Bet Latvijā sevi ir grūti pierādīt, ja esi no Nigērijas, Uzbekistānas vai citām tālām zemēm. Tāpat pie mums atgriežas reemigranti, jo viņi dzīvojuši ārzemēs un zina, kādu uzņēmuma vidi grib sagaidīt. Mēs to piedāvājam. Tāpat kā uzņēmuma akcijas.”
Ja nostrādā uzņēmumā ilgāk par trim gadiem, akcijas nonāk tavā īpašumā, tām kļūstot par papildu atalgojumu. Piemēram, tiek izmaksātas dividendes vai, ja uzņēmums kotējas biržā, akcijas var pārdot.
Izrādās, akciju piedāvāšanas process darbiniekiem nav nemaz tik vienkāršs.
“Latvijā tā ir diezgan jauna lieta. Neviens nebija lietas kursā, kāds ir šis process, bija interesanta pieredze. Bija jāatrod, kā ASV likumdošanu salāgot ar Latvijas likumiem. Tas bija papildu sarežģījums un paņēma daudz laika,” teic Jānis.
“Viens uzņēmums akcijas nesen iedevis valdei. Kas ir valde? Trīs četri uzņēmuma vadītāji. Bet ir taču vēl 80 cilvēki. Viena uzņēmēja prasīja, kāpēc viņai jādod akcijas pārdevējai. Bet tieši viņai ir jādod, jo pārdevēja atrodas pirmajās līnijās, ar viņu notiek pirmais kontakts, kas parāda uzņēmuma seju. Ja viņa ir dusmīga, neapmierināta, nekas labs tur nesanāks. Savukārt, ja viņa jūt, ka ar viņu rēķinās un viņu attīsta, tad ir liela motivācija strādāt,” norāda Artis.
Divi zaķi ar vienu šāvienu
Pēdējais skaļais notikums “Printify” dzīvē saistīts ar triju miljonu dolāru investīciju piesaisti no 25 Silīcija ielejā mājojošiem investoriem, piemēram, “Google”, “Facebook”, “YouTube” investora Bendžamina Linga, “YouTube” līdzdibinātāja Stīva Čena un daudziem citiem.
“Latvijā ir ļoti grūti iegūt lielo kompāniju kontaktus, līdz ar to ar investīcijām ieguvām gan kapitālu, gan investoru pieredzi. Ļoti bieži nevar problēmai rast risinājumu. Tad vērsies pie šāda mentora ar pieredzi multimiljonu dolāru uzņēmumu radīšanā un viņš palīdz to atrast,” stāsta Jānis.
“Printify” jau no paša sākuma mērķtiecīgi darbojas plašajā ASV tirgū. Tas bija viens no apstākļiem, kas palīdzējis piesaistīt investorus.
“ASV tirgus mums bija skaidrāks. Ielām nosaukumi visur vienādi, visur ir normāli cipari, pazīstami pasta servisi utt. Eiropā ir dažādas valodas, dažādi PVN utt. Kļuva skaidrs – ja varam iekarot ASV, tad ar pārējo pasauli nebūs problēmu, un redzam, ka šī stratēģija bijusi veiksmīga,” situāciju iezīmē Artis.
“Kamēr esi maziņš, un ASV mērogā tie ir vairāki desmiti miljoni, par tevi neviens neinteresējas, nav pat auditi jātaisa. Latvijā pārāk lielu uzmanību pievērš sīkumiem – atskaitēm, dažādām lapiņām, kontrolei. ASV pieeja ļauj uzņēmumiem augt un elpot. Tas patiešām veicina augšupeju. Kad esi izaudzis, tad vari sākt maksāt nodokļus. Kontroles vietā labāk vajadzētu investēt uzņēmumu atbalstīšanā, lai palielinātu starptautisko konkurētspēju,” stāsta Jānis.
No bedres virsotnē
Gan Jānis, gan Artis pirms “Printify” strādājuši tieši ASV, kas ļāvis iepazīt turienes kultūru. Jānis pirms tam centies pārdot “Apple” aksesuārus, bet bizness cietis neveiksmi.
“Bija rūgta pieredze – saražotās preces neviens nepirka. Tālāk gribēju nodarboties ar individuālu dizainu un produktu pārdošanu internetā. Cerēju atrast ražotāju, kas ražos preci pa vienai vienībai, kuru varētu sūtīt patērētājiem. Atradu, bet sapratu, ka vajag arī programmētāju, kas veiks integrāciju, jo bija nepieciešams automatizēt drukas failu apstrādi, apstrādāt pasūtījumu nonākšanu no internetveikala līdz ražotājam. Procesā bija vairāki manuālie soļi, kurus bija iespējams automatizēt, tādējādi ietaupot laiku. Sapratām, ka šī nav individuāla, bet gan globāla problēma. Sākām risinājumu pārdot arī citiem. No diezgan smagas iepriekšējās neveiksmes pārslēdzāmies uz mazāka riska biznesa modeli.”
T-kreklu bizness vien globāli veido apmēram 180 miljardus dolāru.
“Mums ir platforma, kas atvieglo darbu gan drukātavām, gan interneta veikaliem. Apmēram sešu gadu laikā gribam, lai pārdevēji caur mūsu platformu nopelna miljardu dolāru gadā,” stāsta Jānis.
Izrādās, ka otrs Latvijas e-komercijas veiksmes stāsts “Printful” ir tiešais “Printify” konkurents, abām platformām atšķiroties ar to, ka “Printful” paši preces arī ražo, bet “Printify” strādā tikai ar tehnoloģisko pusi.
“Redzēsim, kuram veiksies labāk. Ja paskatās mūsdienu tendenci, tad visas lielākās kompānijas ir tehnoloģiju, nevis ražošanas kompānijas.”
Par uzņēmumu:
“Printify” dibināts 2015. gadā. Uzņēmuma līdzdibinātāji ir Jānis Berdigans un Artis Kehris.
Kopš dibināšanas uzņēmums piesaistījis apmēram četru miljonu eiro lielas investīcijas.
Pavisam nesen no 25 investoriem piesaistīti vēl trīs miljoni dolāru.
Pirmais Latvijas jaunuzņēmums, kas absolvējis slaveno “500 Startups” akseleratoru.
2018. gadā uzņēmuma apgrozījums bija apmēram 10,3 miljoni dolāru. 2019. gadā apgrozījumu plānots audzēt līdz 30 miljoniem eiro. Katru mēnesi uzņēmums aug par 10–30%.
“Printify” strādā 85 darbinieki no 14 valstīm, ik nedēļu pievienojas 2–3 jauni darbinieki;
Platformā reģistrējušies 304 tūkstoši tirgotāju.
“Printify” lielākais tirgus ir ASV, kas veido ap 85%, atlikušo tirgus daļu sadala Kanāda, Austrālija, vairākas Eiropas valstis u. c.
VĒRTĒJUMS: ar globālu vērienu
Egita Poļanska, Latvijas jaunuzņēmumu asociācijas “Startin.lv” valdes priekšsēdētāja: “Liels prieks redzēt uzņēmumu, kas darbojas ar globālu vērienu un vīziju, taču joprojām attīsta savu darbību no Latvijas.”
“”Printify” ir labs piemērs jaunajiem uzņēmējiem, kā sākt un veidot uzņēmumu Latvijā, taču pārdot savus produktus un pakalpojumus visā pasaulē. Lielisks piemērs ir arī uzņēmuma rūpīgi veidotā iekšējā kultūra, piemēram, apsveicamas ir nesenās ziņas par to, ka uzņēmums ir piešķīris uzņēmuma daļas saviem darbiniekiem.”
“Paredzu, ka uzņēmums turpinās strauji augt pēc investīciju piesaistes un iekaros plašāku pasaules tirgus daļu. Ceru, ka skatāmies uz topošo pirmo Latvijas “unicorn” jeb vienradzi.”