Latvijas tūrisma nozarē zems kredītreitings 1
Mazāk nekā trešā daļa Latvijas uzņēmumu, kas sniedz tūrisma operatoru pakalpojumus, atrodas “zaļajā zonā”, tas ir, uzņēmumu kredītreitings vērtējams kā labs, secināts “Kredītinformācijas biroja” izvērtējumā.
No 208 Latvijas uzņēmumiem, kas reģistrējuši savu darbību kā tūrisma operators, kavēti rēķini vai nodokļu parādi ir 46 uzņēmumiem par kopējo summu virs 206 000 eiro.
Taču 55 operatori atrodas tā saucamā “sarkanajā zonā”, kas nozīmē, ka tiem ir lielas finansiālas problēmas, kuras nerisinot uzņēmums tuvākajā laikā nevarēs izpildīt savas saistības.
Tikai 69 šīs nozares uzņēmumiem kredītreitings vērtējams kā “labs”.
Par mainīgo situāciju nozarē liecina arī fakts, ka 40 tūrisma operatoriem pašlaik ir aktīvs maksātnespējas vai likvidācijas process.
“Kredītinformācijas biroja” valdes loceklis Intars Miķelsons skaidro, ka datu analīzē redzams, ka uzņēmumiem, kuri savu pamatdarbību klasificējuši kā tūrisma operatori, tikai 30% nav kavētu maksājumu.
Salīdzinot ar citām nozarēm, šie rādītāji nav slikti, jo, piemēram, pārtikas rūpniecības nozarē vidējie kredītreitinga rādītāji ir vēl zemāki, taču šajā gadījumā gala patērētājam (pircējam) nepastāv risks, ka pakalpojums netiks sniegts.
Turpretī tūrisma nozarē risks skar katru, kurš ceļojumu neorganizē pats, bet uztic trešajām pusēm.
Persona, kas iegādājas ceļojumu no tūrisma operatora, savā veidā to kreditē, un, ja operatoram ir finansiālas problēmas, tad klientiem pastāv reāli draudi palikt bez naudas un bez ceļojuma, norāda Miķelsons.
Par to, ka tūrisma nozare ir ļoti mainījusies pēdējo gadu laikā, apstiprina viens no senākajiem Latvijas tūrisma operatoriem “Impro”, kurš šovasar kļuvis par 250. uzņēmumu, kas saņēmis kredītinformācijas biroja novērtējumu “Stiprākais Latvijā”.
“Impro” valdes priekšsēdētājs Vilnis Klinovičs atzīmē, ka kādreizējā tūrisma operatoru ‘pamatmaize’ jeb grupu ceļojumi šodien ir zaudējuši savu aktualitāti.
Tagad ceļojumu var saplānot katrs pats un dažu minūšu laikā to nopirkt savā telefonā. Informācijas pieejamība un tehnoloģiju attīstība nozari ir būtiski mainījusi.
No otras puses, cilvēku intereses kļūst aizvien daudzveidīgākas, kas nozīmē, ka operatoriem ir jāmeklē eksotiski risinājumi, komentē Klinovičs.