Latvijas skolēni izceļas ar valodu zināšanām. Ko vēl atklāj pētījums? 0
Ilze Kuzmina, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Latvijas 15 gadus veco skolēnu globālās kompetences ir viduvējas, taču svešvalodu prasmes – augstas.
Tā var secināt no Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA 2018. gada datiem, kas tika publiskoti pagājušajā nedēļā.
No kopumā 27 OECD valstīm un partnervalstīm, kuru skolēni piedalījās OECD PISA 2018. gada pētījuma globālās kompetences modulī, Latvijas 15 gadus vecie skolēni ar 497 punktu rezultātu ierindojas 9. vietā, un viņu sniegums atbilst vidējam OECD dalībvalstu rādītājam.
Globālās kompetences testā skolēniem uzdeva jautājumus par starptautiskiem notikumiem, ilgtspējīgu pasaules attīstību, citu kultūru izpratni un diskusiju prasmi. Salīdzinot ar citām OECD valstīm un partnervalstīm, Latvijas skolēnu sniegums bijis zemāks šādās jomās – izpratne par citu cilvēku pasaules uzskatiem un perspektīvām, rīcība, domājot par kopēju labumu un ilgtspējīgu attīstību.
Taču viena no jautājumu sadaļām bija par ikdienā lietoto valodu skaitu. Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijā vairums jeb 93% skolēnu ikdienā sazinās divās vai vairāk valodās, kas ir augstākais radītājs 27 pētījuma dalībvalstu vidū.
Kopumā jāsecina, ka OECD valstu un partnervalstu vidū valodu mācīšanās iespējas ir plaši pieejamas. Tikai 12% OECD valstu 15 gadus veco skolēnu norādījuši, ka nemācās nevienu svešvalodu, kamēr puse aptaujāto pusaudžu ikdienā apgūst divas vai vairākas svešvalodas. Latvijā 94% aptaujāto skolēnu apgūst vismaz divas svešvalodas.