APTAUJA 0
Kā vērtējat 2018. gada Dziesmu un deju svētku Noslēguma koncerta koncepcijas ideju?
Diriģente Anda Lipska (Rēzekne), jaukto koru “Ezerzeme”, “Sonitum” un vīru kora “Graidi” mākslinieciskā vadītāja: “Mārtiņa Klišāna un viņa radošās komandas iecere man liekas ļoti skaista, arī tās pamatojums ir dziļš un pārdomāts. Koncerts var izdoties ārkārtīgi emocionāls un krāšņs. Taču mani uztrauc grūtās, sarežģītās dziesmas ar četrbalsīgu salikumu vīriem kā, piemēram, P. Barisona “Pa zvaigžņu ceļu”. Mani kori ietilpst A kategorijā, un līdz ar to skatē mums būs jāizlozē no visām dziesmām. Problēmas varētu būt arī ar A. Feila “Aiz ezera balti bērzi”. Gribas cerēt, ka tehniski estrāde tiks paplašināta tā, ka visas ieceres īstenosies un piebūves sānu malās nebūs tik neveiklas kā agrāk.”
Diriģents Guntis Pavilons (Jelgavas pilsēta un novads), Jelgavas novada kora “Sidrabe” un Jelgavas pilsētas kora “Zemgale” mākslinieciskais vadītājs: “Mārtiņam Klišānam uzticos pilnībā. Sirds un sajūtu līmenī Noslēguma koncerta izstrādātā koncepcija šķiet ārkārtīgi izdevusies, ja vien iecerētais būs iespējams tehniskā ziņā. Uz skatēm gan viss tā viltīgi sadalīts. Ja nākamā gada pavasara skatē kāda daļa koru dziesmas nelozēs no visa repertuāra, tad vai šāda iespēja būs arī skatē 2017. gada pavasarī? Ja tā – tad kas dziedās Mežaparkā Lielajā estrādē? Jo, atklāti runājot, tikai no ārpuses viss izskatās rožaini – ārpus Rīgas trūkst dziedošu vīru. Skatoties uz jauniešu stiprākajiem koriem, patiešām redzama progresīva līkne, bet laukos gados vecākie izmirst. Savukārt jaunie ir devušies uz lielpilsētām, ārzemēm vai… dzer.”
Liepājas koru apriņķa virsdiriģente Ilze Valce: “Tā kā žūrija ir noteikusi uzvarētāju, tagad tikai jāļauj tam strādāt. Ar Noslēguma koncerta koncepciju esmu iepazinusies divas reizes, un tā mani patiešām pārliecināja. Ja kāda no dziesmām neskanēs, to vēl varēs nomainīt. No repertuāra viedokļa viss ir pārdomāts. Ir gan Vītols, gan Barisons, gan Dārziņš, gan Feils no vecākās paaudzes, ir Brauns, Pauls no vidējās un Ešenvalds un Kontauts no jaunākās. Klausoties koncepcijas izklāstā, man brīžiem gribējās izsaukties – re, kur mana ideja! Arī mūsu radošā komanda, kurā darbojās režisori Reinis Suhānovs, Viesturs Meikšāns un diriģents Gints Ceplenieks un kura konkursā bija tikusi līdz otrajai kārtai, bija nonākusi pie idejas par Piena ceļu, kosmosu un Visumu.”