Latvijas Republikas pamatlikums. Satversmei – 90 0
Ilgus gadus mums, kā vien prata, potēja ārzemju cilmes vārdu “konstitūcija”. Protams, salikumā ar Staļina, Brežņeva, Pelšes u. tml. vārdiem. Varbūt tādēļ, lai ātrāk aizmirstu latvisko neatkarīgās Latvijas Satversmi, varbūt tālab, lai vairāk domātu par “visdemokrātiskāko”.
Pēdējos mēnešos šis, nebaidīšos teikt, svētais vārds sakarā ar gaidāmo referendumu ir visiem (nereti arī nevietā) uz lūpām. Gan arī jāatgādina – tāpēc, ka 15. februārī aprit 90 gadi kopš šā Latvijas valsts likumu likuma pieņemšanas.
Satversmes priekšvēsture
Tā sākās 1918. gada 17. novembrī, kad astoņu demokrātisko politisko partiju (bez lieliniekiem un veinberģistiem – niedristiem) pārstāvji izveidoja Tautas Padomi – topošās Latvijas Republikas priekšparlamentu (vācu un gaidāmā padomju okupācija neļāva ievēlēt pilntiesīgu likumdevēju), un tas lielā steigā pieņēma savu politisko platformu. Šis akts bija ne vien deklaratīvs, bet vienlaikus arī konstitucionāls dokuments. Viens no tiesību labākajiem zinātājiem prof. Dr. Kārlis Dišlers (1878 – 1954) to dēvēja par Latvijas Republikas pirmo pagaidu satversmi. Priekšparlamenta platformai bija divi uzdevumi: pirmkārt, sniegt Latvijas valsts iekārtas galvenos noteikumus un, otrkārt, fiksēt Pagaidu valdības darbības programmas svarīgākos punktus. Taču šis akts tikai vispārējos vilcienos noteica, kādai jābūt Latvijas valsts iekārtai: “Republika uz demokrātiskiem pamatiem.” Tajā nebija nosacīts, kas ir Latvijas valsts galva, kādas tiesības ir Tautas Padomei, kas ir likumdošanas iestāde, kādas attiecības ir starp izpildu varu, resp., Ministru kabinetu, un likumdevēju utt.
1920. gada aprīlī demokrātiskā ceļā ievēlētā Satversmes sapulce, lai sagatavotu ļoti svarīgo valsts dokumentu, kas līdztekus agrārreformas likuma izstrādāšanai bija svarīgākais pirmā parlamenta uzdevums, izveidoja īpašu komisiju. Tā bija samērā liela – 26 deputāti, lai visas frakcijas varētu piedalīties šajā atbildīgajā un pirmreizējā darbā. Par tās priekšsēdētāju vienbalsīgi ievēlēja sociāldemokrātu Marģeru Skujenieku (1886 – 1941), kas ar saviem rakstiem par nacionālo jautājumu Latvijā un tā atrisināšanas ceļiem bija labi pazīstams sabiedrībā. Pieredzējuši politiķi bija arī pārējie LSDSP deleģētie komisijas locekļi – Dr. Pauls Kalniņš (vēlāk četru Saeimu vadītājs), Dr. Fricis Menders, Fēlikss Cielēns un citi. Tas pats sakāms par Latviešu zemnieku savienības pārstāvjiem Jāni Goldmani (atcerēsimies viņa lomu latviešu strēlnieku bataljonu organizēšanā!), Albertu Kviesi (vēlākais Valsts prezidents), Oto Nonācu un citiem. Komisija sadalījās divās apakškomisijās, no kurām pirmā izstrādāja valsts iekārtas projektu, otrā – pilsoņu brīvību un tiesību deklarāciju. Strādāts tika visnotaļ pamatīgi.
Pietiekami sacīt, ka visus projektus iztirzāja trijos lasījumos apakškomisijās un pēc tam vēl trijos lasījumos kopīgajā komisijā, nemaz nerunājot par nobeiguma diskusiju Satversmes sapulces plenārsēdēs.
Projekta atvēršana
Tā notika parlamenta IV sesijas 1. sēdē 1921. gada 20. septembrī, kad kā pirmais referents uz katedru devās M. Skujenieks. Viņš savu ziņojumu sāka ar vārdiem: “Augstā sapulce! Satversmes sapulce, stādamās pie valsts pamatlikuma izstrādāšanas un pieņemšanas, izpilda savu galveno un svarīgāko uzdevumu. Savu galveno uzdevumu tamdēļ, ka tauta, sūtīdama Satversmes sapulces locekļus šinī Augstā namā, ir devusi tiem ārkārtīgi plašas pilnvaras, ir uzticējusi šai sapulcei izstrādāt Latvijas Republikas pamata likumus. Šis uzdevums ir pats svarīgākais tamdēļ, ka arī pēc projekta, kuru Satversmes komisija ir izstrādājusi, Satversmes likumu ir ļoti grūti grozīt. Šinī Satversmes projektā ir vairāki panti, kurus var grozīt vienīgi tad, ja tie būs pārgrozīti parlamentā – Saeimā un ja tauta par tiem būs balsojusi, un ja no visas balsstiesīgās tautas lielā puse būs izteikusies par šo pamatlikumu grozīšanu. Līdz ar to Satversmes sapulce noteic valsts iekārtu ilgam laikam, varbūt daudzām paaudzēm.”
Koreferātu nolasīja Jānis Purgalis (kristīgo nacionālistu frakcija). Viņš sāka ar neapstrīdamu tēzi: “Valsts bez Sa tversmes būtu anarķija. Tādēļ arī Latvijas tauta, tiklīdz viņa nostājusies uz savām kājām, līdz ar pirmajiem soļiem rada un veido Latvijas valsts Satversmi jeb konstitūciju.”
Vispārējās debatēs pirmajā lasījumā vismazāk iebildumu deputātiem radīja Satversmes pirmie četri panti: 1. Latvija ir neatkarīga demokrātiska republika. 2. Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai. 3. Latvijas valsts teritoriju starptautiskajos līgumos noteiktās robežās veido Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale. 4. Latvijas valsts karogs ir sarkans ar baltu svītru.
Valsts likumdevējai iestādei tautas pilnvarotie diezgan vienprātīgi izraudzījās “Saeimas” nosaukumu. Lai gan bija priekšlikums deputātu skaitu palielināt līdz 120, tika nolemts, ka parlamentu veidos pilsoņu ievēlētie 100 pārstāvji.
Dzīvas, pat asas debates izraisīja vēlētāju vecuma cenzs. Sociāldemokrāti iestājās par balsošanas tiesību piešķiršanu, ja ir sasniegti 20 gadi, bet pilsoniskajiem deputātiem pat 21 gads likās nepietiekams. Tomēr vienojās par 21 gadu.
Vienbalsīgs bija lēmums, ka Saeimu ievēl vispārējās, vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās un proporcionālās vēlēšanās. Toties domstarpības izraisīja parlamenta pilnvaru laiks. Sociāldemokrāti ieteica divus gadus, bet pilsonisko deputātu pārsvars panāca, ka Saeimu ievēl uz trim gadiem. Ar nelielu balsu vairākumu tika nolemts, ka Saeimas deputāts nav atsaucams, izņemot Satversmē īpaši paredzētos gadījumos. Tas atbilda Rietumu parlamentāro demokrātiju tradīcijām, jo deputāti likumdevējā pārstāvēja tautu kopumā un nevis atsevišķa apgabala vēlētājus. Turklāt proporcionālā vēlēšanu sistēma atšķirībā no mažoritārās padara deputātu atsaukšanu praktiski neiespējamu, jo deputāti te tiek ievēlēti nevis ar absolūtu balsu vairākumu, bet gan uz procentuālās balsu proporcijas pamata.
Pat ja deputātu atsauktu ar vēlētāju absolūto balsu vairākumu, vēlēšanu aizklātais raksturs neļautu gūt skaidrību, vai tie ir tie paši vēlētāji, kas iepriekš balsojuši par attiecīgā kandidāta ievēlēšanu.
Pirmais lielākais strīda ābols
… bija Valsts prezidenta jautājums. Pastāvēja trīs varianti: komisijas – “prezidentu ievēl tauta uz pieciem gadiem vispārējās, vienlīdzīgās, tiešās un aizklātās vēlēšanās”, sociāldemokrātu – “Valsts prezidenta uzdevumus izpilda Saeimas priekšsēdētājs” un centra – “Valsts prezidentu ievēl Saeima uz trim gadiem”.
Satversmes komisijas vairākums uzsvēra Valsts prezidenta amata nepieciešamību. Pēc viņu ieskata, prezidentam vajadzētu kļūt par kontrolētāju varu, par pretsvaru parlamentam, neizslēdzot iespēju, ka var izveidoties parlaments, kura vairākums izmanto savas tiesības ļaunprātīgi, kaitēdams tautas interesēm. Prezidentam tādēļ būtu jānodrošina līdzsvars, un viņa postenis nebūtu savienojams ar citu amatu.
Par valsts galvu galu galā vienojās, ka to ievēlēs Saeima uz trim gadiem, turklāt viņam vajadzēja iegūt vismaz 51 deputāta balss vairākumu. Kaut arī uzskati dalījās, par Valsts prezidentu nolēma ievēlēt personu ne jaunāku par 40 gadiem.
Par principiāli svarīgu uzskatīja to, ka prezidenta amats nav savienojams ar citu posteni. Paredzēja arī gadījumu: ja par Valsts prezidentu ievēlētu kādu Saeimas locekli, tad viņam būtu jānoliek deputāta pilnvaras. Tāda situācija arī radās, kad Jāni Čaksti (1859 – 1927) un Albertu Kviesi (1881 – 1944) ievēlēja Valsts prezidenta amatā. Satversme noteica, ka viens un tas pats cilvēks nevar būt par valsts galvu ilgāk kā sešus gadus no vietas.
Valsts prezidenta varu diezgan stipri ierobežoja. Satversme paredzēja, ka prezidents reprezentē valsti starptautiski, ieceļ Latvijas, kā arī akreditē citu valstu diplomātiskos pārstāvjus. Viņš izpilda Saeimas lēmumus par starptautisku līgumu ratificēšanu. Turklāt prezidents ir valsts bruņoto spēku augstākais pavēlnieks. Kara laikā viņš varēja iecelt virspavēlnieku. LSDSP frakcija prasīja šo pantu likumprojektā svītrot. Tā ieteica bruņotos spēkus pakļaut Ministru prezidentam, kas atbildīgs parlamentam. Viņu priekšlikumu tomēr nepieņēma.
Kamēr Saeima paturēja sev amnestijas tiesības, tikmēr to noziedznieku apžēlošanu, par kuriem tiesas spriedums bija stājies spēkā, piešķīra Valsts prezidentam. Viņam paredzēja vēl tiesības sasaukt un vadīt valdības ārkārtējās sēdes, nosakot tām arī darba kārtību. Tāpat viņam paredzēja likumu ierosināšanas tiesības.
Par šādu funkciju piešķiršanu Valsts prezidentam strīds neizraisījās, bet plašākas debates izvērsās par to, vai Valsts prezidents var atlaist vai tikai ierosināt atlaist Saeimu. Pēdējā gadījumā bija paredzēta tautas nobalsošana. Ja tajā vairāk nekā puse dalībnieku izteiktos par parlamenta atlaišanu, tad Saeima uzskatāma par atlaistu un izsludināmas jaunas vēlēšanas. Turpretim, ja nobalsošanā vairāk nekā puse piedalījušos izteiktos pret parlamenta atlaišanu, tad Valsts prezidents uzskatāms par atlaistu un Saeima ievēl jaunu prezidentu uz atlaistā atlikušo pilnvaru laiku.
Svarīgs bija Satversmes sapulces lēmums, ko ierakstīja Satversmē, ka Valsts prezidents par savu darbību politisko atbildību nenes. Tā kā visiem Valsts prezidenta rīkojumiem bija jābūt arī Ministru prezidenta vai attiecīgā ministra parakstītiem, tad līdz ar to atbildību uzņēmās viņi.
Valsts prezidentam bija paredzētas diezgan plašas funkcijas likumdošanā. Viņš paredzētajā kārtībā izsludināja parlamentā pieņemtos likumus. Bet viņš varēja arī septiņu dienu laikā, skaitot no attiecīgā dokumenta pieņemšanas Saeimā, motivētā rakstā parlamenta priekšsēdētājam prasīt likuma otrreizēju caurlūkošanu. Ja deputāti tomēr likumu negrozīja, tad prezidents otrreiz ierunas nevarēja teikt. Atsevišķos gadījumos viņš varēja apturēt likuma publicēšanu uz diviem mēnešiem.
Jauns likumdošanas institūts, ko tāpat kā Valsts prezidenta amatu nodibināja Satversme, bija
Referendums
Šis bija otrs jautājums, par kuru arī izteicās visu frakciju pārstāvji. Rainis, kas tāpat kā Aspazija bija Augstā nama deputāts un Satversmes komisijas loceklis, šajā sakarā teica: “Referendums ir viena no tautas pamattiesībām. Referendums nozīmē, ka tauta ne vien savos priekšstāvjos, kurus viņa ir sūtījusi vēlēšanās, bet arī tieši (izcēlums mans. – R. T.) var izteikt savas domas.” Tautas nobalsošana bija obligāta, grozot Satversmes 1., 2., 3. un 6. pantu (par pirmajiem trim jau bija iepriekš sacīts; pēdējais noteica Saeimas vēlēšanu kārtību). Piebildīsim, ka pēc Latvijas okupācijas 1940. gada vasarā šī prasība tika rupji pārkāpta.
Tautas nobalsošana tika pilnvarota lemt par Saeimas pieņemtajiem likumiem, parlamenta atlaišanu, noteiktiem Sa-tversmes grozījumiem. Referendumā pieņemtajiem lēmumiem bija augstāks spēks salīdzinājumā ar Saeimas lēmumiem, bet tā likumdošanas kompetence tomēr tika ierobežota, lai nodrošinātu parlamentam un valdībai iespēju realizēt aktuālo politiku, pieņemot arī tā saucamos nepopulāros lēmumus.
Nobalsošanā varēja atcelt likumu, ja tajā piedalījās vismaz puse balsstiesīgo pilsoņu. Taču šai procedūrai nevar nodot budžeta un citus fiskālos finanšu likumus, likumus par karaklausību, kara pasludināšanu un sākšanu, mobilizāciju un demobilizāciju, kā arī līgumus ar ārvalstīm un likumus, kas Saeimā atzīti par steidzamiem ar divām trešdaļām deputātu balsu.
Dzīve tomēr parādīja, ka nodrošināt rezultatīvu referendumu ir grūti. Visi četri pirmskara referendumi beidzās bez rezultātiem, jo netika panākts balsotāju kvorums.
Satversme paredzēja likumdošanas tiesības ne tikai Saeimai, bet arī tautai, ja tā izmanto referendumu vai tautas iniciatīvas tiesības. Tās paredzēja sākumā tikai vienai piektdaļai vēlētāju, bet, lai pārāk neierobežotu pilsoņu iniciatīvu, vienojās galīgi par vienu desmitdaļu. Bez Valsts prezidenta likumprojektus parlamentam varēja iesniegt Ministru kabinets, Saeimas komisijas, kā arī vismaz pieci deputāti. Laikā starp Augstā nama sesijām valdībai bija tiesības, ja neatliekama vajadzība to prasīja, izdot noteikumus ar likuma spēku. Tie nevarēja grozīt Saeimas vēlēšanu likumu, tiesu iekārtas un procesa likumus, budžetu, kā arī pastāvošās Saeimas laikā pieņemtos likumus. Šie noteikumi zaudēja spēku, ja tie nebija triju dienu laikā pēc Saeimas nākamās sesijas sākuma iesniegti parlamentam.
Par izpildvaru
tautas kalpi daudz nestrīdējās, bet nolēma, ka valdību veido “Ministru prezidents un viņa aicināti ministri” un “Ministru kabinetu sastāda persona, kuru uz to aicina Valsts prezidents”. Interesanti, ka 1925. gadā apstiprinātajā likumā “Ministru kabineta iekārta” bija paredzēti tikai deviņi resoru vadītāji: ārlietu, finanšu, iekšlietu, izglītības, kara, zemkopības, satiksmes, tautas labklājības un tieslietu.
Atlaist Saeimu nebija viegli, tāpēc tā vairākums bez kādām bažām par savu likteni varēja izšķirties par neuzticības votuma izteikšanu valdībai. Tādēļ Latvijai bija raksturīgas biežas valdības krīzes: četru Saeimu darbības laikā (1922 – 1934) tika sastādīti 13 (!) kabineti. Šī prakse diemžēl turpinās arī mūsdienās…
Strupceļš
iezīmējās 1922. gada 17. janvārī, kad deputāti sāka apspriest Satversmes projekta otro daļu, kurā bija nosacītas pilsoņu tiesības un brīvības. Bija paredzētas, piemēram, šādas normas: “Kārtas Latvijā nepastāv”, “Persona ir neaizskarama”, “Nāves sodi nepastāv”, “Baznīca ir šķirta no valsts”, “Latviešu valoda ir valsts valoda” u. c.
Kompromisa meklējumi, kas bija vērojami, apspriežot Satversmes projekta pirmo daļu, šoreiz tikpat kā izpalika. Tāpēc otro daļu ar balsu vairākumu (62 – par, 6 – pret, 62 – atturas) tā paša gada 5. aprīļa sēdē noraidīja.
Jāpievienojas pazīstamajam trimdas tiesībniekam un vēsturniekam Ādolfam Šildem (1907 – 1990), kas 1976. gadā Stokholmā izdotajā grāmatā “Latvijas vēsture. 1914 – 1940” raksta: “Pamatnoteikumu noraidīšana par pilsoņu tiesībām un brīvībām bija manāms zaudējums Satversmes sapulces konstitucionālajā darbā. Kaut arī šīs pašas tiesības vēlāk nodrošināja Latvijas pilsoņiem atsevišķos likumos, tad tomēr šo tiesību noteikšanai pamatlikumā būtu bijusi liela nozīme demokrātiskās sadzīves principu nostiprināšanā tautā.”
1922. gada 15. februārī, trešajā lasījumā pieņemot Satversmes pirmo daļu, visas frakcijas balsoja par tās apstiprināšanu. Vienīgi pieci Latgales Kristīgo zemnieku partijas deputāti atturējās, jo nebija apmierināta viņu prasība par šā Latvijas novada politisko autonomiju.
Lai cik paradoksāli tas izklausītos, jaunā dokumenta kritika sākās gandrīz tūlīt pēc tā pieņemšanas. Viens no Satversmes tēviem labējais politiķis Arveds Bergs (1875 – 1941) 1922. gada 23. decembrī ievietoja avīzē “Latvis” ievadrakstu “Viņa neiet!”. Citā publikācijā viņš apgalvoja, ka Saeimai uztic pārāk lielu varu un pastāv tās patvaldība. Tā kā ne visi piedalās parlamenta vēlēšanās, Saeima varot atsaukties tikai uz divām trešdaļām tautas gribas. Likumdošana esot pārgājusi valdības rokās. Tieši ar mūsdienām sasaucas demokrātiski tendētā politiķa un diplomāta Miķeļa Valtera (1874 – 1968) “Jaunāko Ziņu” 1932. gada 4. maija laidienā ievietotais raksts “Kādā virzienā grozīt Satversmi?” Viņaprāt, jāprasa tautas plašāka piedalīšanās likumdošanā, jārada tautas politiskā demokrātija. Miķelis Valters apcerē ar tiešu nosaukumu “Tautai jāņem plašākas tiesības likumdošanā” avīzē “Latviešu Balss” 1931. gada 15. martā uzsvēra, ka Satversmē “paplašināmas tautas nobalsošanas un likumu ierosināšanas tiesības”. Jāmācās no Šveices, kur nav gandrīz nevienas svētdienas, kad pilsoņiem nebūtu jāpiedalās referendumā par valsts lietām vai vietējiem jautājumiem.
Latviešu sociāldemokrātu līdera Bruno Kalniņa (1899 – 1990) vērtējumā 1922. gada likumu likums bija “viena no Eiropas visdemokrātiskākām satversmēm”. Mūsu juristi uzskata, ka, neraugoties uz “nepilnībām satura un kodifikācijas ziņā, Latvijas Satversme spēja kļūt par drošu demokrātiskas parlamentāras republikas tiesisko pamatu”. Diemžēl Kārļa Ulmaņa antikonstitucionālais pučs 1934. gada maijā pārvilka svītru šā dokumenta darbībai uz ilgiem gadu desmitiem.
Izskaņā
Līdz ar pilnīgas neatkarības atgūšanu 1991. gada augustā jaunievēlētā 5. Saeima savā pirmajā sēdē 1993. gada 6. jūlijā atjaunoja Satversmi pilnā apjomā. Šim konstitucionālajam lēmumam sekoja citi akti. 1996. gada 5. jūnijā kā jauna institūcija Satversmē tika ietverta Satversmes tiesa. Starptautiski pazīstamā jurista Egila Levita ieskatā “vistālejošākais Satversmes grozījums [..] ir Satversmes papildināšana ar jaunu, 8. nodaļu – “Pamattiesības”. Attiecīgu likumu Saeima pieņēma 1998. gada 15. oktobrī, un tas stājās spēkā 1998. gada 6. novembrī. Šī nodaļa nomainīja 1991. gada konstitucionālo likumu “Par cilvēka un pilsoņa tiesībām un pienākumiem”. Pamattiesības Satversmē ir koncipētas atbilstoši Rietumu demokrātiju cilvēktiesību “kanoniem”. Tās aptver gan klasiskās politiskās un pilsoniskās tiesības, gan arī mēreni formulētas sociālās tiesības [..] Pie Satversmes reformas pieder arī 1997. gada 4. decembrī noteiktā Saeimas un Valsts prezidenta pilnvaru laika pagarināšana no trim uz četriem gadiem. Tas atļauj valdošajiem politiskajiem spēkiem realizēt ilgstošāka laika posmam plānotu programmu”.
Kādus principus liksim Latvijas Republikas 20… gada Satversmes pamatā? Atbildi uz šo jautājumu jāsāk meklēt ne jau 18. februārī, bet šodien vai rīt. Deputātiem un nedeputātiem. Juristiem un nejuristiem. Ikvienam no mums. Visiem, kam rūp Latvijas likteņi.