“Stendera” produkcija.
“Stendera” produkcija.
Publicitātes foto

Latvijas dizains: lielisks, bet skaitliski neliels 2

Daina Šulca, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, turpinot “pop-up” izstāžu sēriju “Dizaina procesi tuvplānā”, līdz 8. septembrim apskatāma otrā izstāde “Vasara”.

Cikls “Dizaina procesi tuvplānā” veltīts muzeja 35. jubilejai, un līdz gada beigām vēl sagaidīsim “Rudeni” un “Ziemu”.

Vai turpināsim minimālisma ceļu?

CITI ŠOBRĪD LASA

Izstāde “Vasara” ir integrēta pastāvīgās muzeja ekspozīcijas 3. stāvā, šai tematikai atvēlot dažus kvadrātmetrus lielu stendu, kurā piedalās seši Latvijas zīmoli – “Stenders”, “Aretai”, “Baiba Glass”, “an&angel”, “PAA Vannas” un “Nordi”. Sērijas “Dizaina procesi tuvplānā” ekspozīcijas koncepcija savieno muzejā esošās vērtības, kas šajā gadījumā darbojas kā uzrunājošs un motivējošs fons, palīdzot izcelt tematisko “pop-up” izstāžu moderno produkciju, kas skaitliski eksponātu ziņā ir neliela, tikpat nelielā apjomā bija vērojama arī cikla pirmajā izstādē “Pavasaris”. “Vasaras” “pop-up” dizaina produkti muzeja telpā rada laikmetīgu un harmonisku kompozīciju, iezīmējot ceļu uz Latvijas dizaina vienotu identitāti.

Mums ir tikai tas, kas mums ir, un mēs varam parādīt tikai to, kas mums ir. Tā varētu teikt par latviešu dizaina attīstību, kurā netrūkst ideju un radošu, māksliniecisku risinājumu, bet nav jaudas jaunu dizaina produktu ražošanai. Dizains ir tā mākslas joma, kas iet ciešā kopsolī ar sabiedrības labklājību un pārticību, valsts ekonomisko attīstību. Lai cik interesanta varētu šķist “pop-up” integrēšana pastāvīgajā muzeja ekspozīcijā, iemesls nelielā stenda izvēlei ir Latvijas dizaina produkcijas trūkums, kam savukārt cēlonis ir nelielais latviešu profesionālā dizaina pieprasījums. Skandināvijas valstis mūs apgādā ar gadiem ilgi noslīpēto glīto minimālismu, bet ekstravagantām, krāšņākām un manierīgākām izpausmēm izvēlamies Viduseiropas un Dienvideiropas dizaineru ražojumus.

“Pop-up” izstāžu cikls “Dizaina procesi tuvplānā” mums uzdod jautājumus – vai turpināsim iesākto minimālisma ceļu vai arī meklēsim jaunu stilu Latvijas vienotā dizaina zīmolam? Kur plašajā un spēcīgajā Eiropas un pasaules piedāvājumā esam tagad un kur atradīsimies nākotnē?

Unikalitāte vai standarts?

Izstādes “Vasara” dizaina priekšmetu ideālās un nevainojamās formas, krāsu atbilstība un saskaņotība, produktu lietojamība, toņu palete un materiālu izvēle – tas viss atbilst dizaina augstākajiem pasaules standartiem un nodrošina piedāvātās produkcijas funkcionalitāti, estētiku un kvalitāti.

Vērojot “Vasaras” stendā izvietotos eksponātus, nav viennozīmīgas atbildes, vai tas ir labi vai slikti, pareizi vai nepareizi, ka Latvijas dizains ierakstās ziemeļvalstu minimālismā. Ar šo lakonisko, neuzbāzīgo, vienkāršo un nevienu netraucējošo stilu mēs izceļam tā lietotāju – cilvēku –, un tas ir tikai pozitīvi, bet, ja nu kaut kad cilvēks var sākt nogurt no šīs vienveidīgās, ļoti patīkamās vienkāršības?

Dizaina produkti un to ražošana ir cieši saistīti ar eksportu – citu kultūru, tradīciju un skaistuma izpratnes ievērošanu. Par to visu domājot, jāatzīst, ka stils, ko piedāvā izstādē “Vasara”, ir eksporta produkcija. Tas, ka mums ir arī savs nelielais iekšējais tirgus – ar savām nacionālajām un latviski unikālajām īpašībām un interesēm –, dažkārt paliek neievērots.

Reklāma
Reklāma

Ne tikai vannasistabas dizains

Izstādē “Vasara” redzamos dizaina priekšmetus, aprīkojumu un produktus var uzskatīt par vannasistabas elementiem, kas iederas šajā telpā arī tad, ja to vienīgā funkcija ir dekoratīva, māk­slinieciska vai noskaņu raisoša. Ekspozīciju varam skatīt arī plašākā mērogā, vērtējot izvēlētos materiālus un mākslinieciskās īpašības ne tikai konkrētas telpas vai funkcijas kontekstā.

Ekspozīcijā iekļauti gan populāri, funkcionāli un sabiedrībai pazīstami produkti, gan mākslas darbi.

Izstādē glīti izkārtota “Stendera” produkcija – ziepes, losjoni un šampūni. Uzņēmums sevi pozicionē, sakot: “Ziemeļnieki mieru, spēku un zināšanas smeļas dabā, šo ziemeļniecisko skatu uz dzīvi ienesam vannasistabās visā pasaulē.”

Uzņēmuma “PAA Vannas” ražojumi.
Publicitātes foto

Zīmola “PAA Vannas” nosaukums pats par sevi izsaka tā ražoto produkciju, ko izstādē ieraugām gan eksponātos, gan skicēs. Apmeklētājiem tiek radīta interese par ekskluzīvajām, elegantajām un skaistajām vannām un citu produkciju, ko uzņēmums ražo kopš 1993. gada. Tas ir roku darbs savienojumā ar augstajām tehnoloģijām.

“Baiba Glass” piedāvā stiklā pūstus meistardarbus, kas lieliski izskatās vannasistabas plauktos vai uz izlietnes galda. Izstādē šī zīmola stikla māksla eksponēta vannā, kas piebērta ar baltām smiltīm, tādējādi savienojoties ar “Vasaras” lielo vadmotīvu – ūdeni, jūru un pludmali.

Turpinot mākslas darbu līniju vannasistabā, tiek piedāvāti zīmola “an&angel” dizaina trauki, ko veido vairākas stikla kārtas, sakausējot tās vienotā veselumā un ar inovatīvām metodēm pārklājot stiklu ar metālu.

“Nordi” mušu pletnes.
Publicitātes foto

Zīmola “Nordi” uzdevums šajā nelielajā ekspozīcijā ir atklāt koka kā materiāla estētiskās un funkcionālās īpašības, piedāvājot arī labu dizainu mušu pletnēm, kuras ieraugot, skatītājiem automātiski rodas noteiktas emocijas – mušas! Mušu pletnes iekļaušana ekspozīcijā izskatās asprātīga un augstajiem dizaina standartiem skatītāja iztēlē pievieno ikdienas notikumus ar humora pieskaņu.

Uzņēmuma “Aretai”, kas ražo skaļruņus un 2022. gadā saņēma “Red Dot” dizaina balvu, uzdevums ekspozīcijā ir līdzās augstas kvalitātes skandu dizainam radīt jūras šalkoņas skaņas un dabas plašuma izjūtu.

Rūpīga atlase

“Pop-up” izstāžu “Dizaina procesi tuvplānā” kuratore Ieva Kalēja par “Vasaru” saka: “Caur gadalaikiem turpinot meklēt Latvijas dizaina identitāti, šoreiz izstādes koncepts paudīs neparastāku skatījumu uz Latvijas vasaru, mēģinot izcelt un atrast šīs sezonas vērtības. Tā visnotaļ ir Latvijas jūra ar savu ziemeļniecisko raksturu un plašajām smilšu pludmalēm, kas pasaules kontekstā ir retums un ar ko varam noteikti lepoties. Šo izstādi pārstāvēs zīmoli, kuri savā nosacītā veidā ir saistīti ar ūdeni. Tā skatītājiem būs ne tikai vizuāli uztverama, bet ekspozīcijā spēlēsimies arī ar skaņu un smaržu.”

Speciāli izveidotie videostāsti iepazīstina ar ekspozīcijā redzamo produktu tapšanas procesu. Izmantojot audiovizuālus elementus, skatītājs tiek iepazīstināts ar vairāku pazīstamu uzņēmumu veiksmes stāstiem, par kuru produkciju, ieraugot veikalos, dažkārt varbūt neaizdomājamies, ka tas ir izcila dizaina paraugs, kas tagad tiek izstādīts apskatei muzejā.

“Pop-up” izstāžu “Dizaina procesi tuvplānā” nosaukumi ir “Pavasaris”, “Vasara”, “Ziema” un “Rudens” – četri gadalaiki, kas raksturīgi Latvijai, un, iespējams, šis dabas ritms un cikliskums palīdzēs veidot Latvijas dizaina identitāti. “Dizaina procesi tuvplānā” top sadarbībā ar biedrību “Dizaina eksporta alianse” un piedāvā ielūkoties ne tikai Latvijas dizaina sasniegumos, bet arī uzdod jautājumu, kurp lai aizvijās Latvijas dizaina ne tik viennozīmīgais ceļš.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.